Volkswagen Kever (1973)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kever |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 2.700 km |
KM-stand laatst | 12.800 km |
ERVARINGEN
- 5.600 km
Als je eenmaal een Kever hebt gehad, ben je besmet met het Kevervirus. Nadat ik in 2006 mijn Kever verruilde voor een Golf bleef het kriebelen. Nu ik een leaseauto rij, was er weer plaats voor een auto erbij.
Veel zoeken op internet, waar ik uiteindelijk ook mijn Kever heb gevonden.
De Kever is in 2000 helemaal uit elkaar geweest en opnieuw opgebouwd met onder andere een gepoedercoate bodem en een gereviseerd 1600 blok.
Het dashboard heeft helaas een paar gaten en de stoelen zijn doorgezakt. Verder begint de carrosserie wat plekjes te krijgen en is het klapdakje niet origineel, maar buiten deze minpunten is het een erg leuk ding waar ik veel plezier aan en mee beleef.
PROBLEMEN
- 5.600 km
De contactpuntjes leverden wat problemen op. Na de condensator te hebben vervangen hoop ik dat het probleem nu over is.
Verder klopte er helemaal niets van de elektronica. Bijna geen één draadje zat goed. Na het bestuderen van vele elektrische schema's van de verschillende soorten Kevers, en het labellen van alle draadjes, heb ik zelf alles opnieuw aangesloten en nieuwe bedrading naar de koplampen getrokken. Geen rare (brand)lucht meer en alle elektronica werkt weer gewoon!
De uitlaat hebben we intussen vervangen, dus de Kever klinkt weer lekker stil.
Wel dringt er soms een brandstoflucht door in het interieur, ik denk dat de slangen bij de tank wat poreus aan het worden zijn.
Ook bokt de motor nogal als je 'm weinig belast (bijvoorbeeld bij constant 50 rijden). Ik denk dat dat ligt aan de bougiekabels dus die ga ik binnenkort eens vervangen.
Een ander punt is dat de versnellingsbak lawaai maakt als je in z'n 4 rijdt en het gas loslaat.
Kleine restauratie
Inmiddels staat de Kever deels gedemonteerd in een schuur. De spatborden, treeplanken en bumpers heb ik er af gehaald.
Helaas zitten er toch wat roestplekjes op. Binnenkort gaan we wat lassen, en daarna spuiten. Of zelf de plekjes bijspuiten, of voor weinig geld helemaal laten spuiten. Dat laatste betekent wel dat ik zelf alles moet schuren en de ruiten, ruitenwissers, spiegel, chrome-strips etc. eraf moeten.
Body-off gaat ie in ieder geval nog niet, daarvoor is ie (zoals het nu eruit ziet) nog iets te goed. En ik weet niet hoelang ik deze schuur tot mijn beschikking heb.
Technisch: achteraan staat ie wat laag, dus de torsie-as moet eigenlijk iets versteld worden. Daarnaast stuurt ie érg zwaar. Daar moet ik dus ook nog naar kijken.
Overigens is ie afgelopen najaar nog getaxeerd voor een leuk bedrag. Geruststellend gegeven!
winter
- 12.800 km
Vorig jaar april was de Kever klaar. Nieuwe spatborden en de auto volledig opnieuw gespoten.
Hij staat nu altijd binnen. Ik heb er dit jaar niet veel mee gereden overigens. Toevallig vandaag, tussen de buien door, even de auto gestart. Geen probleem, na ruim 2 maanden stil staan!
We hebben geprobeerd er een verstelbare vooras onder te monteren, maar die as bleek niet goed te zijn. Veel gedoe mee gehad. Nu dus gewoon de oude as eronder, waardoor de voorkant wel wat hoog staat. Wel hebben we alle fuseekogels en de spoorstangen vernieuwd. Hij stuurt een stuk beter nu!
Ik heb de Kever al bijna 6 jaar in bezit, en wat mij betreft komen er nog minstens 6 jaren bij!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.