Volkswagen ID.4 1st (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID.4 1st |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 17.500 km |
De eerste kilometers
- 1.000 km
Als je mij vorig jaar had gevraagd of ik in 2021 al klaar was voor de electrische rijden had ik volmondig NEE gezegd. Het kan snel veranderen..
Door gezinsuitbreiding werd mijn Mercedes A180d (w177) helaas iets te krap. Met twee kleintjes wordt het toch proppen in de kofferbak en de sportief gevormde stoelen helpen niet mee in het ruimte gevoel als daar een kinderzitje achter staat. Ondanks dat ik het een heerlijke wagen vindt ben ik met mijn werkgever in gesprek gegaan om deze voortijdig om te ruilen. Gelukkig heb ik een heel meedenkende werkgever. Waar ik in eerst instantie dacht de auto te moeten ruilen met een poolauto, veraste mijn werkgever mij in positieve zin met het voorstel om maar iets nieuws te bestellen.
Het is februari 2021 ik op het lease portaal en bekijk mijn opties. Als auto gek configureer ik regelmatig auto's en daardoor wist ik ongeveer wel wat ik wilde.. of toch niet? Het portaal was een verassing, budget technisch had ik wat euro's te besteden, alleen door opgelegde uitstootregels van mijn werkgever is het de keuze of hybrid of elektrisch.
Hybride opties: BMW 330e of 320e touring; toch wel een erg dikke bak. Misschien wel één van m'n haalbare droomauto's dit moment EN in eindelijk in bereik (met een stukje eigenbijdrage). De Volvo V60T6, ook een leuke optie. Echter na een druk op de calculatie knop zie ik netto maandlasten incl. eigen bijdrage van deze opties rond de 500 euro en meer. Wil ik weer zo gek doen? En is de kofferbak inhoud van deze opties wel toereikend? Toch maar even een paar goedkopere opties geconfigureerd, de Superb Plugin. Netto ook richting de 340 euro. Goedkoper dan mijn huidige A, dus een serieuze optie. Toch maar even de elektro opties bekeken. De Mustang Mach E en de Volvo XC40 vallen direct af. Een te kleine kofferbak en de range is met 400km voor mijn gevoel net niet voldoende. De XC40 was het lastigst om van mijn shortlist af te halen want die kon ik nog met 8% bijtelling bestellen (voorraad 2020) en 400PK klinkt zeer aantrekkelijk. Toch maar even het VAG duo bekijken Enyaq en ID.4.. tja en dan druk ik nog een keer op de calculator knop. Een ID.4 1st met eigenlijk alle opties die je nodig hebt voor nog geen € 200,- per maand netto.. Met de voorwaarde dat ik nog een 8% voorraad model te pakken moet krijgen. 500+km theoretische range en ruimte voor niet twee maar drie isofix kinderzitjes naast elkaar op de achterbank. Even rekenen 300 euro * 12 maanden * 4 jaar = 14.400 euro.. daar kunnen we heel wat leuke dingen voor doen en met een ID.4 zal het ook niet behelpen zijn toch?
Tijd voor een proefrit. In deze tijd toch een gek iets. Geen dealer bezoek. De auto werdt netjes voor de deur geparkeerd en terwijl de verkoper een rondje door de regen wandelde kon ik een rondje met de ID.4 rondrijden.
En tja.. ik had al eens een Tesla gereden en wist dat het fijn reed. Maar wat rijdt dat elektrisch rijden toch fijn! De instant power en rust. Plus het hoger zitten voelt toch wel goed. En met een giga kofferbak en een zee aan ruimte in het interieur zit het ook wel goed. Tja de keuze was snel gemaakt en een klein maandje later staat hij dan voor de deur. Een Mangan Grey ID.4 1st editie incl. de grote accu met beloofde range van meer dan 500km.
Tijdens de weken wachten heb ik mezelf goed ingelezen. Die 500km range is leuk in theorie, dat wist ik en in de praktijk ga je dat nooit halen. Nou wat haal je dan wel in de praktijk. Want dat is de hamvraag voor veel potentiele elektro rijders.. Nu zit dat weer wat complexer in elkaar. Stukje theorie: Je accu blijft het beste goed tussen de 20% en 80%. Kortom probeer te voorkomen dat de accu minder dan 20% geladen is en probeer niet verder dan 80% te laden. Bij lange ritten kan je uiteraard gewoon tot 100% laden maar doe dit niet te vaak.
Ik laad dan ook braaf tot 80% heb een zware rechtervoet. Maar waar bij de Mercedes dit resulteerde in naast accelereren ook hogere snelheden ontmoedigd de ID.4 mij op een natuurlijke manier om dit ook te doen met de ID.4. Accelereren blijft leuk. Ook hoge snelheden rijden kan prima. In de praktijk (ik denk door de hoge zit) doe ik dat minder. Ik hou het meestal netjes op 130 - 140km/h max en veel vaker dan voorheen gewoon de 100 km/h. Wat doet dat voor het verbruik?
Nou na een snelle rit (lees 130-140km/h) kom ik uit op 22-23kw/h per 100km. Na een rustige rit duik ik onder de 20kw/h, mijn record staat nu op 18,5 kw/h gemiddeld voor een rit van 200km gecombineerd 80km/h en 100km/h wegen, eco stand en airco uit. Uiteraard is de buitentemperatuur en de wind ook van invloed, maar in de praktijk is 300 - 400km met een volle lading prima te doen. Daarnaast is elektrisch rijden ook een andere denkwijze qua tanken/laden. Zodra je parkeert laad je. Dat is in Nederland op veel plekken mogelijk waardoor je eigenlijk 9 van de 10 keer de lading die je hebt verbruikt tijdens je afspraak weer bij laad. Prima te doen dus zo'n elektro mobiel.
Hoe bevalt de auto voor de rest? Het rijden; heerlijk comfortabel. De stoelen in deze 1st uitvoering hebben helaas geen uitschuifbare ledensteun en dan mis ik. Voor de rest zitten ze prima. De standaard audio is oke, niet meer dan dat. En het interieur geluid rustig en stiller dan de Mercedes waar ik uitkom.
Hekel punt is infotainment systeem. Dat is echt beperkt, heeft opstarttijd nodig en reageert traag. Er valt mee te leven. Maar het is echt een grote stap terug in vergelijking met het MBUX systeem van de Mercedes. Het display voor mijn neus geeft net te weinig info. En centrale display mist handigheidjes. Bijv. als ik muziek nummer switch tijdens het gebruik van mijn navi kan ik niet zien welk nieuwe nummer gaat starten. Voor de kenners mijn ID.4 draait nog op 2.0, volgende week volgt een update naar 2.1.
De opbergmogelijkheden zijn er voldoende, grote ruime bakken in de deuren en middenconsole. Echter mis ik een plek bijv. in de hemel waar ik mijn zonnebril veilig kan opbergen. De kofferbak is huge, heerlijk als je uit een hatchback komt. Alles kan mee zonder in te klappen of tetris voor gevorderden. Onder de kofferbak is er ruimte voor de laadkabel. Een prima plek, als is het voor lange vakantie ritten wellicht onhandig om de kabel daar neer te leggen.
De ID.4 1st is uitgerust met standaard led met grootlichtassistent. Dit laatste heb ik nog niet gezien, ik denk nog niet op voldoende donkere wegen gereden. maar de standaard LED koplampen geven voldoende licht. Ze lijken verder te schijnen als de A-klasse maar minder intens.
Ik heb natuurlijk nog maar een beperkt aantal kilometer gereden en zal deze review gaande proberen te update. Tot nu toe zeer tevreden met de ID.4. En hopelijk zullen de aangekondigde updates ervoor zorgen dat het infotainment ook wat soepeler gaat werken.
Is de ID,4 de ultieme (electrische) gezinsauto?
- 17.500 km
Inmiddels staat er 17500km op de klok, tijd voor een update. Wat is er afgelopen periode gebeurd aan de ID.4:
- Automatisch wegklapbare trekhaak geplaatst (orgineel VW)
- Lichtbalk achterklep opnieuw vastgezet (bekend probleem bij ID.4)
- Update naar versie 2.1, vanaf nu is 'over the air' update mogelijk
Laat ik beginnen met antwoord geven op de vraag, is de ID.4 voor mij op dit moment de ultime electrische gezinsauto? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, kortom ik beperk mij op mijn eigen ervaring en of de ID.4 bij mijn eisen/wensen past. Het antwoord is een volmondige JA. Waarom?
Ruimte: dat was keuze reden nummer 1 en de ID.4 heeft voldoende om met heel het gezin (2 kleine kinderen) 3 weken mee op vakantie te gaan richting Italië. Inclusief buggy + kinderwagen. De kofferbak is qua formaat lekker praktisch, de buggy past er over de breedte in. En prakisch is de been ruimte in het interieur incl. alle opbergvakjes. Wat ik mis is een opberg vak voor mijn zonnebril. Deze moet nu in de bak bij de rest van de spullen en dat vindt ik niet handig (krassen of elke keer weer terug in de hoes). Voor de mensen met kleine kinderen; er is zoveel beenruimte dat de maxicosie in achteruitrijstand kan en de voorpassagier nog confortabel kan zitten.
Comfort: De 1st uitvoering welke ik heb beschikt niet over adaptieve dempers. Het rijcomfort omschrijf ik als een mooie balans tussen comfort en stugheid (niet te sportief). Je bent toch met een 2000KG auto onderweg en dat merk je in het veercomfort. Sportief een bochtje pakken kan uiteraard wel, de ID.4 helt weinig over en daardoor weet de ID.4 bij mij i.c.m. de electro power op de achterwielen stiekem regelmatig een glimlach op mijn gezicht te toveren. Het vermogen is trouwens prima voor elkaar en ook in de bergen rijdt het heerlijk. Altijd direct power zonder gebrul of terugschakelen. Bergaf laad de auto op waardoor je in de praktijk heerlijk zuinig kan rijden. Minpunt vindt ik dat de 1st editie niet beschikt over een in hoogte verstelbaare passagiers stoel, dit is ronduit schraal en de verkeerde bezuiniging in deze uitvoering door Volkswagen. De stoelen zelf zitten overigens prima. Ik dacht dat ik de uitschuifbare leden steun die mijn vorige auto's hadden zou missen maar dat valt mee.
De hulp systemen werken prima. Rijden met adaptieve cruisecontrol doe ik eigenlijk op alle wegen buiten de woonwijken. De auto remt tot stilstand, kan automatisch in de file rijden (met uitzondering van sturen) en remt zelf voor scherpe bochten of rotondes. I.c.m. de lane assist die het aardig doet (met uitzondering bij wegwerkzaamheden, maar dat is logisch door de vele lijnen op de weg) zie ik de systemen als een waardevolle aanvulling voor het rijcomfort en veiligheid.
De Navi/Entertainment is met de 2.1 update gelukkig een stuk vlotter geworden, maar helaas ben ik er nog steeds geen vrienden mee. I.c.m. het kleine schermpje achter het stuur geeft het systeem mij te weinig info. Ik ben verwend geweest met het Mercedes MBUX systeem en dat merk ik. Maar simpele info als batterij status in %, huidige verbruik, welk radio zender op staat kan ik niet voor mijn neus toveren. Zeker de info m.b.t. verbruik wil je gewoon continu zien bij lange afstanden. Het grote scherm biedt deze info uiteraard wel, maar dat betekend dat ik bijv. Apple Carplay moet switchen naar een ander scherm om het huidige verbruik te zien. Kortom weer een paar keer drukken op het scherm wat al rijdend niet handig is. De knopen op het stuur doen na een korte gewennings periode het eigenlijk prima. Ik hoor veel auto journalisten erover klagen, maar wat mij betreft doen ze wat ze moeten doen. Ik heb gehoordt dat middels een latere update qua display info er het e.a. gaat veranderen, daar blijven we dan maar op hopen.
Navigeren doe ik nu via Apple Carplay i.c.m. Google Maps of Apple Kaarten. Langere afstanden bijv. vakanties plan ik vooraf met ABRP. Recent stukken van 1000KM gereden (1 dag). Het gemiddelde verbruik kwam hierbij uit op 18,5kwh/100km, wat neerkomt op 2
a 3x onderweg laden als je vol weg rijdt en tot 80 of 100% laad en afhakelijk tot hoever je leeg durft te rijden. Dit viel mij reuze mee, zeker gezien het feit dat ik gewoon de max. snelheid heb gereden en de auto vol beladen was. Nu ik erop heb gelet viel het mij op dat je in de praktijk maar weinig 130km/h rijdt. Hierdoor is dit gemiddelde verbruik ook mogelijk. De langzamere snelheden (wegwerkzaamheden, drukte), compenseren het hogere verbruik bij hogere snelheden.
Wat mij persoonlijk ook bevalt is de hoge instap. Ja ik ben nog een jonge 30-er, maar stiekem is het heel comfortabel om wat hoger in te stappen en hoger te zitten. Ook het inladen van de kinderen gaat nu zonder veel bukken wat enorm fijn is. In Italië heeft de rijhoogte i.c.m. de zeer korte draaicirkel geholpen om op plekken te komen waar ik eerder met mijn Mercedes niet had kunnen komen.
Kortom ik ben ondanks een aantal minpunten erg blij mee de ID.4. Ik zal deze review van updates blijven voorzien.
+ Verbuik over lange afstanden
+ Ruimte
+ Comfort (rust, rijbeleving, hulpsystemen, power)
- Beperkte verstelbaarheid passagiersstoel (1st editie dinggetje)
- Infortainment systeem
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.4 Limited Edition 52 kWh accu. 125 kW / 170 pk SUV E
- 2025
- 18 km

Volkswagen ID.4 1st Max 204pk Automaat Panoramadak, Head up display, Adaptive cruise control, Elektrische achterklep, 360 camera, Achteruitrijcamera, LED matrix koplampen
- 2020
- 64.611 km

Volkswagen ID.4 First 77 kWh -ACC- A camara-Trekhaak-
- 2020
- 85.185 km