Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 110pk (2001)

autoreview

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.9 TDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voelt degelijk en betrouwbaar aan (doe bv maar eens een portier dicht en vergelijk het kluisdeurgeluid eens met andere klassegenoten).
Geen last van irritante piepjes en kraakjes.
Motor draait goed, maakt niet al te veel geluid en presteert ook prima. Fijne en trefzekere schakeling.
Mijn Golf Master Edition heeft o.a. ook airco, bredere banden (205) en electrische raambediening. Dat zijn prettige bijkomstigheden.
Als ex-Laguna-rijder vroegen de harde stoelen in het begin wel enige gewenning, bovendien miste ik onderin de rugsteun. Een klein kussentje bracht uitkomst!
Mijn auto rijdt behoorlijk zuinig: het gemiddelde totaalverbruik bedraagt bij een rustige rijstijl ongeveer 5.0 liter/100 km en daar ben ik dik tevreden mee.We praten dan wel over (voornamelijk) ritten op buiten- en snelwegen met regelmatig gebruik van de cruisecontrol bij snelheden van resp. 90 km/u en 110 km/u. De boordcomputer nodigt ook uit om zuiniger te rijden.
Maar ook als je jezelf even lekker wilt laten gaan op een vrij rustige buitenweg (met van die lekkere flauwe bochten!) dan ontpopt deze auto zich desgewenst als een heerlijk scheurijzer.
Het interieur is wel erg zwart overal. Saai maar het heeft zeker ook iets sjieks. De dashboard-verlichting (blauw in combinatie met rood)is ´s avonds een lust voor het oog. Wel vind ik de overdag altijd aanwezige weerkaatsing van het licht in het instrumentenpaneel (bij de temperatuur- en brandstofmeter om precies te zijn) bijzonder irritant. En je weet hoe dat gaat: hoe meer je je daarvan bewust bent, hoe meer je er naar gaat kijken en hoe meer dat dan gaat irriteren. Ik snap niet dat de ontwerpers dit niet is opgevallen. Overigens moet ik daarbij wel opmerken dat dit euvel zich alleen voordoet als je (zoals ik) graag de stoel in de hoogste stand zet (en dan ook maar voor lief neem dat de bovenrand van het stuur geen onbelemmerd zicht geeft op de meters en de klokken).
Ik heb deze auto eind 2001 gekocht en ik rijd zo’n 50.000 km per jaar, voornamelijk woon-werkverkeer. Tijdens vakanties mag de caravan er achter en daar heeft deze auto geen moeite mee door de krachtige motor en het gunstige koppel.
Bij 40.000 km heeft deze auto z´n eerste beurt gehad en pas bij 80.000 km, bij 120.000 km en bij 160.000 km gaf de boordcomputer mij een seintje dat het weer tijd was voor een servicebeurt. Deze interval bepaal je ook min of meer zelf door je eigen rijstijl. De (overigens prijzige) longlife-olie gaat lekker lang mee en dat scheelt toch ook weer in de onderhoudskosten. Zo nu en dan heb ik tussendoor een beetje olie moeten toevoegen maar voor de rest echt niets bijzonders meegemaakt met deze auto, of het zou het inmiddels reeds drie keer vervangen van een lampje voor (dimlicht) moeten zijn.
Vanwege het degelijke imago heb ik destijds deze auto gekocht. Een auto moet het gewoon altijd doen en ik moet zeggen dat deze auto me wat dat betreft (tot op heden) nooit in de steek heeft gelaten. Ook geen onverwachte reparaties gehad. Prima dus! Voorlopig blijf ik dus gewoon doorrijden met deze kilometervreter totdat er over een jaartje of wat 500.000 km op de teller staat. Autorijden is al duur zat!

Toch nóg een minpuntje: het voor je oren zo onaangename geklapper van de wind als een achterpassagier het raam opendoet. Een kniesoor die daar echter een groot (min)punt van maakt.

Tip: neem (zeker naar het buitenland) voor alle zekerheid een flacon longlife-olie mee. De ervaring leert dat tankstations deze olie vaak niet in de schappen hebben staan en dat kán lastig zijn...

Update 7 september 2007:
Bij kilometerstand 278000 heb ik de auto dus toch ingeruild voor een Golf Plus Optive, vooral omdat ik zo’n hoge Golf lekkerder vind zitten. Een beetje met pijn in het hart want deze auto heeft me nooit in de steek gelaten en nooit verrassingen bezorgd. En zelfs met zo’n kilometerstand reed hij nog fris en draaide de motor als een zonnetje! Heb niet voor niets weer gekozen voor de betrouwbaarheid van de TDI-motor, ondanks het feit dat er stillere alternatieven zijn. Ook het brandstof verbruik speelt daarbij een rol. Ik haalde met gemak 1 op 20 met deze auto. Maar ik ga er ook niet als een beest mee om. Voor mij heeft het merk Volkswagen z’n degelijke imago volledig waargemaakt!

PROBLEMEN

Geen problemen dus, behalve dan het probleem van het vervangen van de lampjes (maar dat probleem schijnt vaker voor te komen bij Golfrijders).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.