Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 100pk Sportline (2005)

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

UitvoeringGolf Variant 1.9 TDI 100pk Sportline
Bouwjaar2005

Je hebt niet altijd de keuze in je leven en dat was ook het geval met deze leasewagen. Ik zou dus de komende 2 jaar met een VW Golf Variant 1.9 TDI 100 pk rondrijden. Laten we er dus maar het beste van maken en met zo weinig mogelijk vooroordelen aan onze relatie beginnen. Hij was al een half jaar ingereden, dus ik kon er meteen invliegen.

Het gaat hier om een pikzwart exemplaar in de uitrusting Rabbit II. Dit wil zeggen met mooie 16 duimsvelgen (met bandenmaat 205/55 R16), goed zittende en omsluitende zetels met 2-kleurige trim, sportstuur met leder,... Uiteraard allemaal super afgewerkt met goed aanvoelende materialen. Misschien dat het alu-look plastiek voor verbetering vatbaar is.
Op zich een mooie, deftige en zakelijke auto.

Ook is hij praktisch. Overal is er ruim voldoende plaats, zelfs achterin. De koffer is een droom, Het handschoenenkastje is wat klein bevonden (een dik CD-mapje erin en het zit al vol). Wat me meteen opviel, was de rust die de auto binnenin geeft. De motor is - zeker bij constante belasting en niet al te hoge snelheden - helemaal op de achtergrond verdwenen. Een ongelooflijk verschil met de 1.9 TDI 130 pk in de Audi A4 die ik enkele maanden heb mogen proberen.

De rijpositie is goed te noemen, alhoewel ik vind dat de bestuurderszetel niet laag genoeg kan gezet worden. Ik ben dit ondertussen wel al gewoon.

Het rijden dan. Dit is geen echte rijdersauto, hoewel ik er wel wat plezier aan beleef. Het gedrag is over het algemeen ’veilig’ te noemen. Onderstuur is prominent aanwezig - zelfs op droog wegdek - en de koets helt sterk over in bochten. Op vochtig of nat wegdek is het onderstuur alomtegenwoordig en dus ronduit vervelend. Een stuggere en lager ophanging kan hier al soelaas brengen, want aan de bandenmaat zal het niet liggen (laagprofiel 205/55).
Het stuurgevoel is goed. Het stuur is lekker dik in leer verpakt, is zwaar genoeg en geeft nog wat mechanisch feedback aan je handen. Ook het schakelen gaat uitstekend. De pook is heel licht en precies te bedienen. Hij klikt als het ware van de ene in de andere versnelling.
De motor zorgt voor vlotte, maar geen snelle acceleraties. Pure sensaties zijn niet te bespeuren. In eerste en tweede versnelling sleurt hij er best aan, in derde is het al minder en in vierde is er de fun al af. ’Moedig’ zal ik de motor maar noemen.

Maar zoals gezegd beleef ik nog wel wat pret aan deze auto.

Dit is over het algemeen een hele goede familie- en/of zakelijke wagen. Mooi uiterlijk (zeker met de mooie 16’ velgen), ruim en kan tegen een stootje.

Nog geen

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf