Volkswagen Golf (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf |
---|---|
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 343.836 km |
KM-stand laatst | 350.507 km |
ERVARINGEN
- 350.507 km
Na een Ascona 1974 lpg met 4 bak en rumoerige 1.2 op zoek naar een iets modernere oldtimer.
Plan was om zonnebloemolie te gaan rijden echter sinds ik hem heb is dat ivm verhoogde prijs niet meer interessant.
Golf heeft 5 versnellingen, voorwielaandrijving en is een veel voorkomende en goed te onderhouden auto.
Interieur.
Veel rammels op lage snelheid en optrekken.
Verder is alles prima te doen. Ruimte heb je opzich genoeg. Hij is ruimer dan je zou denken.
Geluidsniveau is goed genoeg om ook op de snelweg normaal een gesprek te kunnen voeren.
De dieselmotor loopt echt rustig als je op snelheid bent. Bij langzaam rijden en als hij koud is maakt hij wel lawaai.
Rijgedrag:
Topsnelheid op de gps is 138. Op de teller staat dan +-145.
De wegligging is vooral gericht op rechtuitrijden en niet op het betere bochtenwerk.
In het Nederland van vandaag de dag heb je echt niets meer nodig dan wat deze auto aan prestaties kan leveren.
Met deze auto wek je totaal geen jaloezie en afgunst op en dat is best een deugd:).
Kosten:
Hier is het allemaal om te doen als je zo een auto niet in de eerste plaats uit hobby rijdt. Hierom ben ik hem ook echt gaan waarderen.
De aanschaf is niet goedkoop. Dat komt na de aanschaf.
Geen wegenbelasting, oldtimer verzekering.
Verbruik is normaal 1 op 19 á 1 op 20.
Echter met veel snelweg en dan in de luwte van een vrachtwagen blijven rijden haal ik 1 op 26. De teller geeft dan 100 aan en de gps 90. Na 678 km rijden slechts 26 liter tanken.
Je kijkt dan wel de hele tijd tegen de achterkant van een vrachtwagen aan dus het is niet voor iedereen. Met goeie muziek of een interessante passagier is het geen probleem om wat langer in de auto te zitten:)
Het helpt dat de auto absoluut niet uitnodigt tot hard rijden. Hij is niet zo gretig op het gaspedaal en dat scheelt. Itt bijv. tot een Cuore, tdi of Aygo etc. Die kunnen wel een laag verbruik halen maar daar heb je dan meer dicipline voor nodig. Een turboloze diesel is dan beter.
Alles is wel tot op de draad versleten. Versnellingsbak heeft een gebruiksaanwijzing, gordels zijn lastig, roestplekjes etc etc.
Motor schijnt bij 180.000 vervangen te zijn volgens vorige eigenaar.
Update: verbruik is naar 1:17 omdat ik meestal volgas rij.
KM kosten zijn flink omlaag omdat ik nu 30% frituurafval bij de diesel meng. Dit is wel een erg bewerkelijk proces.
Hierdoor kom ik uit op 4,5 cent per km brandstofkosten.
Betrouwbaarheid is niet hoog jammergen
PROBLEMEN
- 350.507 km
Bij aankoop(1100,-): Voor apk de voorremmen, achterremmen en wat klein spul. 400,-
+- 348.000 km Plastic/rubber busjes van de schakelstangen laten vervangen deze waren uitgesleten waardoor er veel speling op de pook zat. Tevens versnellingsbak olie vervangen. 90,-
Dynamo versleten; 2dehands incl plaatsen voor 100,-
Nieuw bolgewricht geplaatst daar waar de versnellingspook in vastzit. Scheelt ook weer speling. Schakelen weer prima al moet je het niet snel doen anders gaat hij geluid maken. 100,-
350.000 km schroef van gedeelte met aandrijving voor rembekrachtiging losgetrild. kwestie van geluk dat hij nog op de motor lag. Vastdraaien en rijden maar weer. Wel olieverlies gehad en verlies van remdruk.
353.000 km / nov 2008 Middendemper uitlaat lek. 2dehands voor 30,-(nieuw +-100,-). Monteren was een hele klus omdat alles vastgeroest was. Veel garages weigeren niet door hun geleverde onderdelen te monteren. Tevens brandstoffilter vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI|PANO|BOMVOL!
- 2021
- 49.148 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI|PANO|HEAD UP|FULL OPTION
- 2020
- 99.822 km

Volkswagen Golf Life Edition eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Achteruitrijcamera (Rear View)
- 2025
- 10 km