Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • e-Golf

Volkswagen e-Golf (2014) #3

autoreview

10
Volkswagen e-Golf (2014) #3
HRC
  • HRC3
  • Gebruikersreview
12 december 2020 om 15:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf67.112 km
KM-stand laatst84.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Import vanuit Duitsland

  • 67.500 km
  • 12 december 2020

Richard moet "zijn" leaseauto - een 100% elektrische Kia e-Niro - bij zijn vorige werkgever achterlaten en is naarstig op zoek gegaan naar een andere limousine.

Aangezien hij een boekhouder is, heeft hij precies bijgehouden hoeveel kilometer hij zakelijk heeft gereden. Een simpel rekensommetje (voor de nerds komt hier de formule: tellerstand minus zakelijke kilometers) toont aan dat hij maar 3.500 kilometer privé heeft gereden. Hij rijdt liever op zijn Harley als het kan, bovendien heeft zijn vriendin ook nog een auto.

De nieuwe afstand woon-werk bedraagt 25 kilometer (enkele reis). Met een beperkt budget (van grofweg € 15.000) is de markt van tweedehands elektrische auto's beperkt:
- de Nissan Leaf (ohh wat is ie lelijk)
- diverse Renaults (accuhuur € 100 per maand)
- Volkswagen e-Up (waar laat Richard zijn krat bier?)
- Fiat e-500 (iets voor vrouwen, vindt Richard)
en.... de Volkswagen E-Golf

Richard heeft zich echt verdiept in de automarkt en na ruim 10 minuten op diverse sites te hebben gekeken, is hij afgereisd naar Duitsland, waar een elektrische e-Golf te koop staat.
De vraagprijs wordt na enig pingelen - dat is zijn hobby - verlaagd tot € 13.600 te vermeerderen met € 200 voor een export kenteken, zodat hij ermee naar huis kan rijden.

Als particulier kom je niet in aanmerking voor de subsidie van € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte elektrische auto uit het buitenland, maar daar heeft Richard de nodige academische boeken over gelezen. Vooral de passage over "Tom Poes , verzin een list", spreekt hem aan. Op papier koopt een bevriend garagehouder in Nederland de auto. Deze regelt de import en hij koopt deze vervolgens over, zodat de auto formeel gezien in Nederland gekocht is. Na aftrek van de bemiddelingskosten toch een mooi voordeeltje: de e-Golf uit juni 2014 staat nu voor € 12.300 op de oprit, terwijl op diverse sites deze auto ongeveer € 17.500 incl. btw kost. Overigens is bij import van een elektrische auto, geen BPM verschuldigd.

Richard reist een week later af naar Duitsland om vervolgens in zijn VW Golf te stappen, die inmiddels voorzien is van een nieuwe TUV, vier gratis winterbanden in de kofferbak én het export kenteken. In het dashboardkastje ligt het onderhoudsboekje, compleet met uitgebreide historie en betaalde onderhoudsrekeningen. Dat geeft in ieder geval vertrouwen over de kilometerafstand.

De auto heeft een belachelijk lage actieradius van 190 kilometer op papier. De temperatuur is echter bijna nul graden als Richard in de auto stapt. Hij krijgt het warm als hij de actieradius ziet: nog geen 90 kilometer. Na wat duwen op knoppen (verwarming uit en economy stand) stijgt de reisafstand - let wel: met volle accu - naar een absurd lage 130 kilometer. Dat is wel wat anders dan in "zijn" Kia met 450 kilometer, maar gelukkig net genoeg om thuis te komen. Richard krijgt het steeds warmer tijdens het rijden. Niet van de kachel - die staat namelijk uit - maar van de teruglopende actieradius.

Met nog dertig kilometer te gaan verschijnen er Duitstalige waarschuwingen op het scherm en een paar kilometer vóór zijn huis (volgens de meter kan hij nog 5 kilometer rijden) gaan ongeveer alle lampjes knipperen en verschijnen nieuwe berichten waaruit de lezer kan opmaken dat hel en verdoemenis volgen als doorgereden wordt. Lichte paniek maakt zich meester over Richard, maar toch negeert hij stoïcijns de meldingen. Achteraf schept hij op "ik kon nog ruim twee kilometer rijden hoor".

Nu zullen velen zich afvragen wat iemand bezielt om zo'n auto met een belachelijk lage actieradius te kopen. Ik ben zo moedig geweest om deze vraag aan Richard te stellen en hij antwoordt een beetje semi-verontschuldigend: "Je betaalt geen wegenbelasting, de zonnepanelen zorgen voor de gratis brandstof en bovendien ziet deze auto er normaal uit". Tja, hij blijft natuurlijk een grijze muis anex boekhouder. "Bovendien", zo vervolgt hij "is mijn woon-werkafstand maar 25 kilometer en voor mijn plezier ga ik toch niet autorijden".

De auto is toch redelijk compleet: stoelverwarming, voorruitverwarming, automaat, climate control, distance control, licht- en regensensor, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter. Ja, die Richard is wel een luxe beestje en ik ben benieuwd of hij over een paar maanden nog zo enthousiast is over de auto. We gaan het hier vast lezen.

Uitdaging: 500 km op één dag,,,.

  • 72.000 km
  • 17 juni 2021

De afgelopen maanden zonder problemen woon-werk afstanden gereden. Logisch, want het is slechts 25 kilometer enkele reis en met een bereik van ruim 100 kilometer is dit geen probleem. Maar wat als je op en neer vanuit Limburg naar Rotterdam wilt rijden op één dag en onderweg een extra stop gepland is in Den Bosch en Kerkrade??

Richard krabt zich achter de oren en twijfelt. De benzine bolide van zijn vriendin anexeren (een Kia Picanto), of toch gaan voor de uitdaging en de e-Golf pakken. De laatste is wat ruimer en comfortabeler. Bovendien zijn er inmiddels genoeg snelladers in Nederland. Een blik op zijn telefoon laat zien dat er om de 25 kilometer (langs de belangrijke autosnelwegen) snelladers staan. De route naar Rotterdam vormt daar geen uitzondering op. Wel is het zo dat de prijzen per kWh van deze snelladers belachelijk hoog zijn (€ 0,68 per kWh) in vergelijking van een gemiddelde "normale" laadpaal (€ 0,38 per kWh).

Voor de veiligheid vertrekt Richard een uurtje eerder om voldoende zoek- en wachttijd te hebben, als een geplande snellader bezet is of defect. Achteraf nergens voor nodig. Op de heenweg één stop gemaakt en in grofweg 10 minuten is de accu voor 80% vol. Deze snelle laadtijd heeft natuurlijk ook alles te maken met de belachelijk kleine accu.

Halverwege Rotterdam en Den Bosch nog een extra stop en een derde stop bij Weert. In Kerkrade aan een "gewone" laadpaal gehangen (daar moest Richard een paar uurtjes zijn), zodat de eindstreep zonder problemen gehaald is. Zou Richard op deze manier elke dag willen reizen? Hij schudt zijn hoofd. "Dat is te veel gedoe", antwoordt hij, om er vervolgens aan toe te voegen "maar het kan wel, want het netwerk aan snelladers is erg uitgebreid".

Wat vindt hij verder van de e-Golf? Deze vraag had beter niet aan hem gesteld kunnen worden, want een stroom van enthousiaste woorden (Richard is nogal erg van de superlatieven) komt uit zijn mond. Buiten het gerammel van de auto als een hobbel wordt genomen (een bekend euvel) en de lage zit (hij wordt langzaam wat ouder) is er alleen lof. Vooral het lane-systeem en de adaptive cruise control, zorgen voor een ontspannende rit. De Golf is lekker pittig - alhoewel Richard rijdt als een opa, maar dat heb ik 'm maar niet verteld - en ligt als een baksteen op de weg. Tot nu toe geen enkel probleem.

Bijna één jaar verder

  • 80.200 km
  • 22 november 2021

Richard is weer een jaar verder. Dit weekend zag je hem weer druk in de weer met krik en momentsleutel, want hij was bezig om de zomerbanden te vervangen door winter exemplaren; deze laatste kreeg hij overigens gratis bij de aankoop van de auto er bij. "Op veiligheid moet je niet bezuinigen en bovendien woon ik vlak bij Duitsland waar winterbanden verplicht zijn, als de weersomstandigheden daarom vragen", geeft hij aan.

Recentelijk heeft de auto een beurt gekregen. Niets bijzonders aan de hand. De remvloeistof is vervangen en ook is er een nieuwe aircofilter geplaatst. Een elektrische auto heeft natuurlijk geen carter, waar iedere keer een paar liter nieuwe olie in moet. Ook hoeft geen luchtfilter, bougies of een ander "ouderwets" onderdeel vervangen te worden. Dat scheelt natuurlijk wel meteen fors qua onderhoudskosten.

Wel is het motortje van de automatische ontgrendeling van de stekker vervangen. Regelmatig zag je hem tien keer de auto open en dicht maken, om de laadstekker er uit te krijgen. Verder is hij nog steeds tevreden, alhoewel hij toch af en toe naar andere auto's kijkt. "Gewoon een kwestie van de markt in de gaten houden. Ik ben nog dik tevreden", vertelt hij echter.
Zit hij nog een een ontkenningsfase of ???

Bye bye Golf, het ga je goed

  • 84.000 km
  • 12 december 2021

Sinds een paar dagen staat er geen auto meer op de oprit van Richard, terwijl hij niet op vakantie is. Zou hij schade hebben gereden? Nee hoor, hij heeft hem verkocht. Enthousiast vertelt hij over zijn nieuwe aankoop, die hij via internet gekocht heeft in Duitsland: een Mazda MX-30. Wederom een elektrische auto.

Aan hem natuurlijk gevraagd waarom hij de Golf heeft verkocht. Op de eerste plaats kreeg hij een mooie inruilprijs via de ANWB-site en daarnaast zou hij graag wat hoger zitten. Alhoewel hij de beperkte actieradius nauwelijks heeft gemist, is een iets groter bereik wel fijn (dit laatste kostte overigens moeite om uit hem te krijgen). Oh ja, de Mazda is pas één jaar oud en dus een stuk nieuwer.

Met wat vochtige ogen geeft hij aan dat de afgelopen 17.000 kilometer best wel prettig rijden waren in de Golf. Vooral de adaptive cruise control en het lane-assist systeem maakte het rijden erg fijn. "Nooit heeft de Golf mij in de steek gelaten", zegt hij. "En dan die zalige stoelverwarming", voegt hij dromerig toe. Zijn stem slaat een beetje over en ik zie een druppel uit zijn ogen lopen. Richard is ook best wel gevoelig van aard.....

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline > navi/cruise/trekhaak/16inch/bluetooth

    Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Comfortline > navi/cruise/trekhaak/16inch/bluetooth

    • 2014
    • 158.235 km

    € 10.950

    Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline ACC, PANODAK, AUTOMAAT

    Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline ACC, PANODAK, AUTOMAAT

    • 2014
    • 118.724 km

    € 13.999

    Volkswagen Golf 2.0GTI DSG Performance VOL.OPTES/PANO/ADAPTIEF/DYNAUDIO/STOELVERW./PDC.V+A

    Volkswagen Golf 2.0GTI DSG Performance VOL.OPTES/PANO/ADAPTIEF/DYNAUDIO/STOELVERW./PDC.V+A

    • 2016
    • 69.665 km

    € 25.750

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen e-Golf (2014) #3

    Volkswagen e-Golf (2014) #3

    10
    • 12 december 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen e-Golf (2014)

    Volkswagen e-Golf (2014)

    14
    • 15 december 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen e-Golf (2018)

    Volkswagen e-Golf (2018)

    13
    • 3 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen e-Golf (2015)

    Volkswagen e-Golf (2015)

    3
    • 7 november 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
meer reviews
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    6
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    76
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    49
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij in 2025”

    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij...

    248
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    79
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden