Volkswagen e-Golf (2014) #2

autoreview

Volkswagen e-Golf (2014) #2

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf104.400 km
KM-stand laatst106.400 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Elektrisch rijden, maar dan particulier

  • 106.400 km

Het leek mij nuttig om een review te plaatsen over mijn volledig elektrische Golf, de e-Golf.
Ik heb deze golf, op het moment van schrijven, 3 maanden in privébezit. Overgenomen van de eerste Nederlandse (particuliere) eigenaar, die hem eigenhandig uit Duitsland importeerde.
Het is de eerste versie van de e-Golf, dus met de relatief kleine 24kWh accu, daarover later meer.
Het toeval wil dat ik deze Golf ophaalde op dezelfde dag dat mijn vriend zijn Tesla Model3 ophaalde (ook uit Brabant). Zodoende hebben we dus mooi wat te vergelijken.

Het zoekproces:
Als particulier hield ik al lange tijd de markt voor tweedehands (elektrische) auto’s in de gaten.
Omdat ik relatief korte stukken rijd, is een elektrische auto voor mij een logische keuze.
Mijn IT-klanten zitten allemaal in de buurt en een benzineauto kwam nooit helemaal op bedrijfstemperatuur.
Daarnaast wilde ik heel graag automaat rijden, maar mijn Golf 1.6 FSI met DSG, was het net niet helemaal, omdat deze voor mijn gevoel altijd in de verkeerde versnelling reed. Deze had dan wel weer een schuifdakje, iets dat in de e-Golf nooit leverbaar is geweest helaas.
Ik richtte mij in eerste instantie op de Renault Zoë (want betaalbaar), maar ik heb een lange historie met VW’s en zowel het afwerkingsniveau als de accu-leaseconstructie van Renault stonden mij toch wel tegen. Ik vond de Zoë wel zo leuk dat ik 3 verschillende proefritten heb gemaakt. (Prima auto verder!) De facelift van de eerste generatie Nissan Leaf heb ik ook overwogen, maar de auto is van binnen en van buiten niet mijn ding. De BMW i3 vind ik geweldig, maar is niet heel erg praktisch met z'n malle achterdeuren.

In het kort waren mijn wensen/overwegingen:
-Korte range prima, maar wel met snellaadmogelijkheid
-Genoeg ruimte voor 4 personen en spullen.
-Goede ergonomie, 5 deurs.
-Voor de iets langere afstanden hebben we de Polo van mijn vrouw.

En toen kwam ik dus de Golf tegen op Marktplaats, met een vergelijkbare prijs als een Zoe met koopaccu. ca. € 16.000. En toen hoefde ik niet langer meer na te denken, tijd voor actie. We waren het snel eens over de prijs en ik kon hem gaan ophalen in Eindhoven. Dat was spannend, want dat betekende dat ik onderweg terug naar Amersfoort zou moeten (snel-) laden. Dit snelladen heb ik gedaan bij Fastnet, van 20 tot 85 procent in 15min, dat viel niet tegen.
De gratis laadpas van E-flux was al een tijdje in huis en ook een abonnement op Fastned had ik reeds afgesloten. De terugreis heb ik constant op de actieradiusmeter gekeken, iets wat ik snel zou afleren in de weken die volgden.

Het rijden:
In 1 woord geweldig. Precies wat je ervan verwacht als je al een paar Golfjes gehad hebt, maar dan stil. En in 1 streep, zonder haperen versnellen van 0-max 140KMh.
De ergonomie is goed, net als de zitpositie. Echte knoppen voor volume en airco worden zeer gewaardeerd, net als de klassieke automaat-pook. Ik vind de Tesla 3 ook geweldig, maar dit is voor mij zeer herkenbaar. De Golf is vlot, maar niet meer dan dat, zeker niet in vergelijking met de Tesla.
Dat geeft niets, hij rijdt vooral heel relaxed en comfortabel.
De gasrespons is direct, maar omdat de motor maar 115PK is word je niet direct heel erg in je stoel gedrukt.
De adaptive cruise-controle en de lane assist (meesturen, boven 70KMh) zijn erg prettig en dragen bij aan het comfortabele gevoel. De full-LED koplampen geven een goed lichtbeeld (had hiervoor altijd halogeen, toch een wereld van verschil).
De parkeersensoren en de achteruitrijcamera zijn ook erg handig.
Volkswagen heeft de E-golf, en met name deze Duitse uitvoering, erg dik aangekleed om het hoge initiële prijskaartje te kunnen rechtvaardigen. Ahum.
De Golf schijnt zelf eigenhandig te kunnen inparkeren, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Het voorverwarmen in combinatie met voorruitverwarming is echt top. Ik moest wel een paar weken wennen aan de verwarmingsdraadjes in het raam, nu zie ik ze niet meer.
Verdere opties:
Het navigatiesysteem is goed en snel zat, nog steeds zelf te updaten, gratis en wel.
De bluetooth carkit doet het ook goed, net als de USB media afspeel mogelijkheden.
De FM radio doet het goed, ik heb de Duitse zenderlogo’s vervangen voor de Nederlandse radiostations.
Automatisch dimmende binnenspiegel, verlichting bij de voeten en spiegels, blauwe sfeerverlichting in de voordeuren. Allerlei opbergmogelijkheden en een fijne, verstelbare armsteun.
Lederen stuurwiel met knopjes voor audio en cruisecontrol dragen bij aan het luxe gevoel en is veilig.
Keyless entry en keyless starten, hoefde van mij niet zo, maar zou nu niet meer zonder willen.

Het dagelijks gebruik:
Ik heb geen mogelijkheid om voor de deur te parkeren en dus thuis te laden, maar toch wilde ik graag een elektrische auto. Die kan ik op meerdere plekken in de buurt opladen aan een dubbele Allego paal, waardoor de accu in ca. 5 uur weer helemaal vol zit. Met deze auto wil je graag tot 100 procent laden. Een lading kost me ca. € 3,50 per keer. Dat zijn de kosten voor de stroom plus € 0,15 voor de sessie. Laden in een parkeergarage kan ook, maar kost iets meer per sessie.
De auto is nu 5 jaar oud, met ruim 100.000 kilometer op de teller. Ik weet niet precies hoever de auto reed toen hij hagelnieuw was, maar de range valt me niet tegen: 130km bij 21 graden, 80km bij vriestemperatuur.
Ik laad gemiddeld drie keer per week, nadat ik ca. 50 kilometer gereden heb, dus ik heb altijd ‘over’.
Laden bij iemand thuis kan ook, via de meegeleverde 220V lader, dan komt er ieder uur 10KM range bij.

Storingen: Geen een, alles doet het zoals nieuw. De kilometerstand lijkt hem ook niks te doen, wel hoor je de wielophanging soms een beetje kraken bij drempels, typisch VW kwaaltje, doet afbreuk aan het verder hoge kwaliteitsgevoel.

Conclusie na drie maanden gebruik:
Nog zeker geen spijt, het is eigenlijk precies wat ik ervan had verwacht en gelezen. Hij voldoet daarmee precies aan mijn verwachtingen en past perfect bij mijn gebruik.

Het rangeverschil tussen warm en koud weer is behoorlijk, dankzij de elektrische verwarming, maar dat ontmoedigt me niet. Iets om rekening mee te houden.
Ik zou zelfs willen afsluiten met een positieve noot: Overweegt u uw eerste (gebruikte) elektrische auto? DOEN! :)

Update 20-12-2019: Screenshot bijgevoegd van de laadkosten via e-Flux.

Update 13-01-2020: Nog steeds happy! en een foto toegevoegd van de nieuwe wielen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens