Volkswagen 113121p (1997)

Volkswagen 113121p (1997)
Volkswagen 113121p (1997)Volkswagen 113121p (1997)Volkswagen 113121p (1997)Volkswagen 113121p (1997)Volkswagen 113121p (1997)Volkswagen 113121p (1997)Volkswagen 113121p (1997)

Uitvoering113121p
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2016

VW 1600i

De jongste Kevers die ik in deze reviews heb gezien dateren uit de jaren '80. Tijd voor iets jongers, die van mij heeft als bouwjaar 1996. Het is een Mexicaan met een injectiemotor, een Volkswagen 1600i.
Het betreft een z.g. Darkline uitvoering waarbij bumpers en koplampringen dezelfde kleur hebben als de carrosserie. De deurgrepen, zijspiegels, tochtraam-omlijsting, grepen op koffer- en motorklep, treeplank-sierlijsten en VW logo op kofferklep zijn uitgevoerd in matzwart. Sierlijsten op het kofferdeksel en langs de flanken ontbreken.
Ik heb hem sinds voorjaar 2016.

Onze eerste auto thuis was een Kever uit 1957 in de kleur lichtbrons. Hij was nieuw en de geur van die auto ruik ik nog steeds. In 1963 werd hij vervangen door een berylgroene Kever met vouwdak. Daarna kwamen er thuis geen Volkswagens meer.
In 2015 kwam ik in het bezit van een garagebox en dacht, dat is een mooi moment voor een Kever. Een duidelijk geval van jeugdsentiment en kevervirus.

Uitgangspunt bij mijn zoektocht was: geen roest. Uiteindelijk viel ik op een kevertype waarvan ik amper wist dat het bestond, een 1600i. Hij was op dat moment 20 jaar oud, stond al 13 jaar in een showroom en dat was hem aan te zien. Ooit bestemd voor verkopers dochter die, eenmaal in het bezit van een rijbewijs, geen belangstelling meer had.

wat is een Volkswagen 1600i
Een 1600i is een late Mexicaan en is qua carrosserie en chassis gebaseerd op de gewone 1200 Kever. Het is motorisch de meest doorontwikkelde Kever.
Een elektronisch motormanagement systeem regelt brandstofinspuiting en ontsteking. Het systeem is ondergebracht in een zwarte doos links onder de zitting van de achterbank en is digitaal uitleesbaar. Onder de brandstoftank achter het rechter voorwiel bevindt zich een elektrische benzinepomp. De motor heeft hydraulische klepstoters en een extern oliefilter. Het koelsysteem heeft geen thermostaat.
De 1584cc’s schoppen het tot 34Kw (46 pk). Het uitlaatsysteem heeft 1 uitlaatpijp.
Bezien we de uitvoering dan heeft hij schijfremmen voor, H4 verlichting, ruitenwissers met 2 snelheden + interval, grijze velours bekleding op de zittingen en achterruitverwarming ontbreekt.

km stand 42.071 voorjaar 2016
Daar stond hij dan, 20 jaar oud en zo goed als nieuw. Volgens de RDW gegevens was hij 13 jaar geschorst geweest. De opslag was goed geweest voor het behoud van de carrosserie, maar slecht voor de techniek. Er viel zo niet mee te rijden. De beslissing tot de aankoop moet je dan nemen op wat je ziet, je kennis en je ervaring.
De auto had zo te zien geen zwaar leven gehad. De risicoplekken zoals bodem, bumpersteunen, portieronderkanten en de reservewielbak zagen er uit als nieuw. Hij had ooit een wax-behandeling gehad en die had zijn werk goed gedaan. Ik liet me leiden door de gedachte dat techniek makkelijker is op te lossen dan carrosserieproblemen. De auto leek 100% origineel. Op de een of andere manier klopte het verhaal. De kleur –dusty mauve pearle- stond hem goed en opeens wist ik: deze en geen ander. Ik kon alleen maar hopen dat het goed uit zou pakken.

rijklaar maken
Ik had geen idee wat ik aan moest met een injectiemotor die 13 jaar niet had gelopen. Het leek mij daarom een goed idee om de Kever maar eens professioneel wakker te laten maken. Dat is verzorgd door het Kever Centrum Midden-Nederland in Kortenhoef. Dus de Kever op de autotrailer naar Kortenhoef. Er kwam een lange lijst van uitgevoerde werkzaamheden en nieuwe onderdelen: nieuwe banden, accu, brandstofpomp, achteras-keerringen, remmen en remslangen, 1 fuseearm, 2 schokbrekers, brandstofinspuitsysteem reinigen, brandstoftank spoelen, remolie, motorolie en versnellingsbakolie verversen. Een Kever waar je na 13 jaar stilstand zo mee weg rijdt bestaat niet. Na enige tijd stond hij rijklaar gereed met verse APK.

een Kever
Wanneer je na jaren weer eens in een Kever stapt valt op hoe klein de auto is. De in- en uitstap verlopen daarom wat moeizaam. Iemand die ik hem liet zien zei: de Kever die wij vroeger hadden was groter….. Met je medepassagier zit je schouder aan schouder. De achterbank is lastig bereikbaar en daar is nauwelijks genoeg ruimte om te zitten. Niet te geloven dat wij daarmee ooit met vier personen naar Noorwegen zijn geweest. Het hoofdstuk actieve veiligheid is vrij kort: een gescheiden remsysteem en een tweede buitenspiegel. Hetzelfde geldt de passieve veiligheid: driepuntsgordels, hoofdsteunen, bekleed dashboard en een vervormbare stuurkolom. Gelukkig maar dat er een Christoffel-plaquette in de Kever zit.

hoe rijdt hij
Dit type laat bij het starten eerst de elektrische benzinepomp horen die de zaak op druk brengt. De motor slaat altijd in 1 keer aan. Het rijden met een Kever is hard werken. Je moet echt sturen en schakelen. Remmen is een hoofdstuk apart, je moet of op tijd beginnen of heel hard trappen. De beloning voor het harde werken is het kevergevoel. Het is nog niet zo erg dat je in een bocht naar links 40 liter benzine naar rechts voelt gaan maar het komt in de buurt. Het ouderwetse stuurhuis levert een zoekend weggedrag op. De motor is luidruchtig, tot 80 km/u is het goed te doen, daarboven schreeuwt hij het uit. De herrie went snel en na een tijdje kan je ook het geluid van de radio erbij verdragen. Ik heb weleens plank gas met hem gereden maar volgens mij vindt hij dat niet fijn, 100 km/u is mooi genoeg. In feite is het autorijden anno 1940 maar afgezien daarvan: hij rijdt en rijdt en rijdt.
Het aardige is dat je hem zijn tekortkomingen niet aanrekent, het is juist de charme van de auto. Daarnaast zorgt de Kever ervoor dat je je gewone auto weer gaat waarderen.
De 1600i heeft een geregelde katalysator en neemt genoegen met loodvrije RON 95. Voor oudere auto's is het echter beter om niet de gewone E10 benzine te tanken, maar de variant zonder ethanol. De ethanol maakt de benzine hygroscopisch en ze veroudert sneller. Bij geringe kilometrages maakt de meerprijs weinig uit. Met de Kever haal ik een verbruik van 1:11.

hoe houdt hij zich na 13 jaar stilstand
Goed. Een van de achteras-keerringen moest opnieuw worden gedaan wegens lekkage. De motor heeft een tijdje op bepaalde momenten ingehouden, dat is vanzelf over gegaan. De klepstoters gaan tikken wanneer hij langere tijd heeft stilgestaan, ook dat gaat vanzelf over. Tot nu toe is de remedie voor dit soort kleine ongemakken: gewoon doorrijden.

de Kever en de wet
Er geldt een jaarlijkse APK verplichting totdat de Kever 30 jaar wordt. Daarna, tot dat hij 50 jaar wordt, eens in de 2 jaar. Na 50 jaar is er geen APK verplichting meer. Motorrijtuigenbelasting moet worden betaald totdat hij 40 jaar wordt. Dit kevertype heeft recht op de groene Duitse milieusticker (klasse 4).

onderdelenvoorziening
Voor de gewone Kever is bijna alles is nog te krijgen, vaak is er zelfs keuze tussen A en B kwaliteit.

wat wil ik met de Kever
Onze gewone auto is een Skoda Yeti 1.2 DSG, de Kever is een "mooi weer auto" voor erbij. De Kever wordt ingezet voor een boodschap, een ritje naar de kinderen en een bezoek aan een VW bijeenkomst. Hij hoeft verder alleen nog maar mooi te wezen. Wanneer ik er een week niet mee heb gereden gaat het kriebelen.

tot slot
In het blad Keverwereld van de Kever Club Nederland valt te lezen dat ieder kevertype zijn eigen bewonderaars heeft. Wat een Kever leuk maakt is voor iedereen weer anders. Het is jeugdsentiment, een knuffelding, mobiel erfgoed en soms alles tegelijk. Een Volkswagen 1600i is motorisch de meest doorontwikkelde Kever, hij komt goed mee in het verkeer en is geschikt als daily driver. Maar welke type je rijdt is niet zo belangrijk. In de Autoweek Special “130 jaar auto’s” staat een bucketlist van 50 auto’s die je gereden moet hebben. De Kever staat op nummer 5 met als bijschrift: 21 miljoen mensen kunnen zich niet vergissen.

update

De Kever is nog geen 30 jaar oud en dan is hij elk jaar aan de beurt voor een verse APK. Dat wordt verzorgd door het Kevercentrum in Kortenhoef waar hij dan gelijk een onderhoudsbeurt krijgt. Dat betekent in ieder geval: 3 ltr 15W40, een nieuw oliefilter, remmen stellen en vooras doorsmeren. Hieronder een overzicht van de bevindingen.

2017 km stand 45300 (1 jaar na heringebruikname)
Geen bijzonderheden.

2018 km stand 49370
Geen bijzonderheden, behoudens klein laswerk aan de uitlaat.

2019 km stand 53706
Bij heringebruikname van de Kever in 2016 was vervanging van de hoofdremcylinder niet nodig geoordeeld. Nu toch maar preventief laten vervangen en tevens remolie ververst. Ondanks dat dit kevertype schijfremmen voor heeft, is het geen geweldige remmer.

2020 km stand 56736
Een van de remklauwen zat vast en moest opnieuw gangbaar worden gemaakt. Het resultaat was wat meer gevoel in het rempedaal. Tevens moest de rolgordel aan bestuurderskant worden vervangen; voor de APK mag er nog geen rafeltje aan zitten. Gekozen is om de band te vervangen zodat de boel zo origineel mogelijk blijft.

2021 km stand 58.674
Oliewissel overgeslagen i.v.m. weinig km sinds vorige beurt. Linker voorstoelvergrendeling weer gangbaar gemaakt (was APK-eis). Opmerking gemaakt dat versnellingsbak zeer veel geluid maakt.

2021 km stand 59.758
Deze Mexicaanse Kever had een versnellingsbak waarop stond: VW do Brasil. Volgens diverse forums is dat geen aanbeveling. Overigens schakelde de bak prima op en terug, en liep de auto niet uit de versnelling. Wel maakte de bak extra geluid tijdens het rijden in de 3e en 4e versnelling, een soort gewowowo. De Kever ziet er nog knap uit en ik beleef er veel plezier aan daarom ik heb besloten tot een gereviseerde versnellingsbak. Voor de kenners: het is een versnellingsbak plus differentieel in één behuizing.
De auto had een z.g. korte bak, d.w.z. een bak met korte overbrengingsverhoudingen waarmee je snel optrekt, zeg maar voor in Mexico-stad. Het Kevercentrum raadde mij aan te kiezen voor een z.g. lange bak, dat is een goede combinatie met de 1600 motor. Hij accelereert dan trager, maar op de grote weg rijdt hij rustiger omdat de motor minder toeren maakt. Omdat de motor er dan toch uit moet is het een mooie gelegenheid om gelijk de koppelingsplaten te vervangen. Het is de lange bak geworden en je kan nu relaxed cruisen met 100 km/u. Aan het gaspedaal voel je dat hij nog wel harder wil.

2022 km stand 61.835
Oliewissel en remvloeistof vervangen. Ben inmiddels gewend aan de nieuwe -lange-versnellingsbak want hij rijdt nu wel anders. Kon je eerder binnen bebouwde kom 50 km/u rijden in vierde versnelling, moet nu in drie.
Idem rotonde nemen, ging eerder makkelijk in derde versnelling, moet nu in twee. Verder geen bijzonderheden.

DHZ
Mijn sleutelprestatie zijn bescheiden. Zo heb ik een radio ingebouwd, 12V stopcontact voor de navigatie aangebracht, voorruit, raamrubbers en stuurdemper vervangen. Ook moeten de remblokken er regelmatig uit om ze gangbaar te houden. Veel inspiratie voor kluswerk aan de Kever is op internet te vinden b.v. bij ClassicVWBugs.com. Voor de rest wassen, poetsen en rijden.

Jaarlijks rijd ik zo’n 3000 tot 4000 km met de Kever. Ook in de winter wanneer de weg droog is en pekelvrij, probeer ik hem eens in de twee weken en rit te laten maken. Kever rijden blijft leuk.

PRIVATE LEASE Volkswagen Kever