Triumph TR6 (1974)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TR6 |
---|---|
Bouwjaar | 1974 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand laatst | 44.800 km |
ERVARINGEN
- 44.800 km
In mijn tienerjaren reed er een pastelgele cabriolet aan me voorbij die ik nog nooit gezien had, stoer en met een enorm lange motorkap. Toen ik 24 was herhaalde het tafereel zich in de bossen ten noorden van Arnhem. Deze keer was het een rode en het motorgeluid zou ik nooit meer vergeten. Toen ik 31 was stak ik een zebrapad over, ik hoorde een auto op de motor afremmen met prachtige ploffen in het zescilinder uitlaatgeluid. Ik keek naar links en ontwaarde nummer drie; op de grille stond TR 6!
Zo’n auto moest ik hebben! Na enig zoeken vond ik mijn Triumph TR 6, een crèmewitte met een bruin interieur, net uit de USA geïmporteerd. Vanaf eind 1999 werd bij Imparts in Arnhem de auto technisch geheel gereviseerd en licht getuned. Tevens werden er een overdrive, verstelbare Spax dempers, SU carburateurs, een RVS sportuitlaat, aluminium Alfin trommelremmen achter en een aluminium benzinetank ingebouwd. Het grote genieten kon beginnen! In 2001 besloot ik de carrosserie naar nieuwstaat te laten restaureren, vanaf de blanke plaat. Restaurateur Piet Mozes in Heerenveen ontfermde zich over de auto en ik kon zelf meehelpen met de demontage en de opbouw. Prachtig was dat, je leert je auto dan van binnen en van buiten kennen. Alles werd gedaan, de spatborden, de vloer en delen van de achterzijde werden vernieuwd. Ook werd het chassis op kwetsbare punten versterkt. Tijdens de opbouw heb ik de stoelen laten restaureren en bekleden met nieuw verkrijgbare originele bekleding. Het zitvlak heb ik wat dieper laten ‘trekken’ voor meer zijdelingse steun en een lagere zit. Verder werd het onderstel sportiever gemaakt met een dikkere (1 inch) stabilisatorstang vóór en zwarte polypropyleen bussen in de wielophanging en de stuurinrichting.
De TR 6 was klaar en het was helemaal mijn auto geworden! De volgende stap was naar de rollenbank in Gorredijk waar de motor werd afgesteld, 128 DIN pk. bij 5250 toeren en 202 Nm. koppel bij 3500 toeren. Bij stevig rijden kom je niet onder de 1:7 en bij rustig toeren is 1:10 net mogelijk.
Rijbeleving: De TR 6 is standaard al een uitstekend sturende auto maar door de modificaties staat het rijgedrag op grote hoogte. Je kunt de auto op commando laten over- of ondersturen en prachtig door het gaspedaal gecontroleerde vierwieldrifts maken. Door de dikkere stabilisatorstang blijft de auto vlak in bochten liggen en door de relatief zachte demping achter vreet de achterkant zich goed vast voor maximale grip. De zit is sportief, laag en met bijna gestrekte benen zit je vlak voor de achterwielen. Het sportstuur staat mooi vertikaal. De besturing is zeer communicatief en lekker direct, één van de allersterkste punten van de auto. Door het perfecte zicht over de motorkap kun je de auto uitstekend plaatsen en voel je je als een piloot in een gevechtsvliegtuig! De bediening van gaspedaal, remmen, koppeling en versnellingsbak kan worden omschreven als mechanisch, je voelt dat je een machine bedient. Werkelijk alles zit op de plek waar je het verwacht en de bediening sluit daar precies bij aan. Doordat de ergonomie zo goed is wordt de auto snel een verlengstuk van je lichaam, je wordt echt één met de TR 6.
De functionaliteit van de TR 6 is ook goed voor elkaar, de kofferbak en de ruimte achter de stoelen is ruim genoeg voor vakantie bagage. Bijzonder vermeldenswaardig is de soft top, die is rondom goed waterdicht, klappert nooit en geeft een uitstekend zicht rondom. Voor mij is de TR 6 nog altijd de ideale klassieke roadster, stoer van vorm en uitstraling, fantastisch rijdend en sturend. De kers op de taart is de heerlijk smeuïge zescilinder lijnmotor met zowel binnen als buiten een geweldig motorgeluid!
PROBLEMEN
- 44.800 km
Het zwakke punt van de TR 6 zijn de zes kruisstukken in de aandrijflijn. Gedurende de eerste drie jaren heb ik zes nieuwe versleten. De kruisstukken zijn vervangen door sterkere Volvo exemplaren waardoor het probleem is opgelost. Verder probleemloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.