Toyota Starlet 1.0 DX (1986)

autoreview

Toyota Starlet

Signalement

UitvoeringStarlet 1.0 DX
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Starlet 1.0 had ik voor weing geld gekocht (1750 gulden). Via een vriend die automonteur was. Ik heb hem helemaal opgereden. In het kort mijn bevindingen.

Comfort: ondanks m’n lengte van 1.95 pas ik er in! Maakt op de snelweg veel herrie (4 versnellingen), dus oordopjes in op de snelweg. Met name het luidruchtige karakter vond ik het belangrijkste nadeel. Goed uitzicht rondom, net een vissenkom. Jammer, geen interval op ruitenwissers. Je kan er heeeeel veel mee vervoeren. Als familie naar de IKEA gaat lenen ze de starlet omdat het niet in de mercedes past! Alles is mechanisch en spartaans, maar wat had je anders verwacht? Choken moet met de hand en dat moet je even doorkrijgen. Vooral bij (vochtige) vrieskou een verhaal apart. Een leek rijdt er dan niet zomaar mee weg. Het schakelen gaat overigens heel soepel en voorspelbaar. Ondanks de afwezigheid van stuurbekrachtiging gaat sturen ook licht. Alleen als ie echt stilstaat wordt sturen zwaar, maar dat mag ook niet he?!Ik heb het comfort eerlijkheidshalve uiteindelijk met een onvoldoende beoordeeld, maar eigenlijk mag je niet zeuren, want daar is de leeftijd en prijs ook naar.

Prestaties: gedurende meerdere maanden heb ik het verbruik bijgehouden (km stand en liters tanken). Het gemiddelde verbruik (relatief veel snelweg) komt uit op 1: 16,5. Je rijdt dus ondanks (of dankzij?) de oude techniek echt zuinig! Mocht jouw 1.0 DX starlet slechts 1:10 halen dan klopt er dus iets niet. Ondanks het lage gebruik is het geen zegen voor het milieu aangezien een katalysator ontbreekt. Je ruikt hem dus ook goed, vooral na een koude start. De starlet 1.0 kan uitstekend meekomen in het stadsverkeer. Optrekken bij een groen stoplicht gaat lekker vlot. Daarintegen duurt het bereiken van een hoge snelheid, bijv. 100 km/u wel wat langer. Invoegen op de snelweg, zeker als ie moet klimmen, vergt daarom wat meer geduld en anticipatie. Wegligging is behoorlijk goed. Je moet het wel heel erg bont maken voordat de (achter) wielen de grip op de weg verliezen. Verbruikt nagenoeg geen olie. Topsnelheid bedraagt maar liefst 165 km/uur en dat verwachten veel mensen niet van zo’n ’bakkie’.

Overig: Veiligheid; moeilijk voor mij te beoordelen, maar in ieder geval niet optimaal: geen ABS, airbag, laag gewicht, minder strenge eisen in 1986?

PROBLEMEN

Toyota’s hebben de reputatie erg betrouwbaar te zijn. Dat betekent echter niet dat je er geen onderhoud aan moet plegen of dat er niets kapot gaat. Oa vervangen gedurende mijn bezit: lekke radiateur, bougies, bougiekabels, luchtfilter, remcylinders achter, remblokjes, lekke uitlaat, toevoerdraad achteruitverwarming kapot (zelf gedaan?) maar niet vervangen, koppelingscylinder, ruitenwissers voor, plaatwerk bij wielkast gelast vanwege roestprobleem. Misschien wat vergeten... Totale kosten vielen erg mee omdat lang niet alles door de garage werd uitgevoerd, maar door die handige vriend. Rekening houdende met de afgelegde afstand (circa 150.000 km) heb ik voor een appel en een ei gereden. (Denk hierbij ook aan de erg lage belasting en verzekering en het lage verbruik). Als alles door de garage zou zijn gedaan had ik overigens nog steeds voor erg weinig geld gereden. Goedkoper kan bijna gewoon niet.
Bij de laatste APK zouden moeten worden vervangen: schokbrekers achter, koppelingsplaat, en waren de dorpels achter flink doorgeroest, en banden.... De kosten zouden oplopen tot 1000 euro en mede gezien het behoorlijke roestprobleem hebben we daarom afscheid van het starletje genomen (snik)
Advies: wil je goedkoop rijden, probeer dan een oude Starlet te vinden. Laat je niet afschrikken door de leeftijd, maar let in ieder geval wel op kilometerstand en evt roest bij de achterdorpels. Het zal wel steeds moeilijker worden om zo’n bakje te vinden dus zal mijn advies binnenkort wel weer achterhaald zijn.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens