Toyota Starlet 1.3 DX (1987)

autoreview

Toyota Starlet 1.3 DX (1987)

Signalement

UitvoeringStarlet 1.3 DX
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Starlet

  • 90.000 km

De Witte:
Een Toyota Starlet 1.3 Automaat uit 1987, een echte oude mannen auto zou je denken. Dat was ook hoe het begon voor deze auto. Voor wij hem in gebruik namen, was de auto jarenlang in het bezit van mijn opa, welke totaal niks om auto's gaf. Na zijn overlijden heeft mijn vader deze auto in gebruik genomen als 2e auto. Toen ik 18 werd, reed ik dan ook geregeld in "De Witte".

Werkauto:
Deze Toyota heeft ondanks de lage kilometerstand een zwaar leven gehad als werkauto, volgepropt met gereedschap. Gewassen werd hij zelden en roesten wilde hij ook wel doen. Toch was het voor het gebruikte doel een fijne auto, waar nog best wat in paste, en je niet voorzichtig hoefde te zijn.

Het rijden:
Hoe rijdt zo'n oudje met automaat? Eigenlijk nog best prima, wanneer je de leeftijd en het formaat bekijkt. Het motortje en de automaat werkte vloeiend, tenzij je haast had, dan brulde de motor het uit, en schakelde de automaat met klappen. Comfort was er niet veel, zo zonder stuurbekrachtiging en in de korte, harde stoeltjes hield je het ook geen uren uit. Daarnaast had je door overhellen en vooral bij nat wegdek weinig grip al snel het idee op de grens te rijden. Dit gaf de auto wel karakter, en zorgde voor een relaxte rijstijl.

Comfort:
Zoals al aangegeven was het rijgedrag niet erg comfortabel. Luxe was evenmin te vinden in deze auto, zelfs een radio ontbrak! Daar de auto alleen voor relatief korte afstanden gebruikt werd, was hier goed mee te leven.

Kosten en onderhoud:
Zoals het een echte Toyota van de oude stempel betaamd was het vrijwel altijd starten en lopen. Onderhoudskosten waren nooit bijster hoog, want veel ging er niet kapot. Door de roest moest er weleens wat bijgelast en behandeld worden, maar dat was het wel wat betreft bijzonderheden. Toch begon de laatste maanden de automaatbak wel slechter te worden, en de raammechanismen waren ook niet goed meer.
Voor wat betreft kosten voor gebruik, was vooral het verbruik de grootste kostenpost. Een oude automaat en veel korte stukjes, veel verder als 1:11 kwam je niet.

Het Einde:
Na meer dan 10 jaar in ons bezit, is de auto toch 22 februari weggedaan, en gesloopt. Dit omdat mijn ouders een nieuwe auto kochten, waardoor ik die van hun over kon nemen. Hierdoor kwam de Peugeot 106 van mijzelf vrij als 'nieuwe' werkauto. Het was ook niet echt rendabel om nog veel geld aan "De Witte" uit te geven omdat de roestduivel nu toch wel goed vat op hem kreeg. Al met al was het een betrouwbaar autootje, welke altijd goed dienst heeft gedaan. RIP Starlet!

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens