Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2012)

autoreview

Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2012)

Signalement

UitvoeringPrius Wagon 1.8 HSD Aspiration
Versnellingen-1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf99.300 km
KM-stand laatst198.500 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wie koopt er nu een gebruikte Hybride?

  • 99.300 km

Exact de vraag die wij ons stelde. Ons gezin groeit. Er komt een derde kindje. En 3 kinderstoelen op de achterbank paste niet in onze Seat Leon. Jammer! De Seat is onze gezinsauto en mijn vrouw gebruikt deze auto ook voor haar werk. Sinds 2004 rijden wij al in een Leon. Dit was onze 2de. De eerste (onverslijtbare 1.9 TDI) had 500.000 km gelopen toen de motor vastliep. Deze 2de had pas 145.000 gelopen en kon nog vele probleemloze kilometers mee. Maar ja.... 3 kinderstoelen.

En wat koop je dan? Zeker in ons budget. Zakelijk rijd ik in een Mini Clubman. Fantastisch maar verre van praktisch voor een groter gezin. Maar wil je dan een fantastisch rijdende auto waar al die journalisten over schrijven? Of wil je privé gewoon een auto die doet wat ie moet doen? In ons geval dus het tweede. In Nederland kennen we vooral veel saaie rechte wegen. En files. Dus onze auto moet kindjes en spullen kunnen hebben en goed tegen files kunnen. En als het kan graag een automaat. Kilometers? 20.000 per jaar.

De opties:
-Peugeot 5008
-Renault Grand Scenic
-Ford Grans C-Max
-Prius Wagon
-Toyota Verso
-Opel Zafira
-Al het andere waar 3 stoelen in staan en optioneel twee stoelen uit de kofferbak getoverd kunnen worden

Maar tja. Dan komen weer die vooroordelen: Franse auto's worden weliswaar beter, maar deze auto is gekocht om 'af te rijden' . De Peugeot 508 die ik 4 jaar gehad heb was heel fijn en betrouwbaar, maar tja.... het was niet een auto die ik 12 jaar probleemloos verwachtte te rijden. Voelde op de e.o.a. manier niet solide genoeg. En voor mijn gevoel waren de (reguliere) onderhoudskosten toch nog vrij hoog. En Duitse auto's? Valt niets over te zeggen na onze ervaring. Onze Leon was onze favoriet. Maar een beetje zoeken leerde dat de Duitse auto's ook veel problemen kennen.
Veel gehoord advies: koop een Toyota. En tja.... mijn ouders hebben al jaren een Toyota Avensis Verso. De meest probleemloze auto die ze ooit gehad hebben. Niet de meest Sexy auto, maar altijd als ik een praktische auto nodig had, nam ik (en neem ik nog steeds) die van hun.

Een check op de verbruiksmonitor van Autoweek leerde dat een traditionele diesel niet veel bracht bij onze kilometers. Door het hogere gewicht stijgt de wegenbelasting ook nog eens. Dus dan maar benzine? Tja... dat is ook niet echt 'goedkoop'. De Prius Wagon liet op de AW verbruiksmonitor hele goede waardes zien, dus dat was een goed alternatief. We kochten tenslotte uit praktisch, maar ook economisch oogpunt.
Nadelig is dan weer dat de MRB correctie voor Hybrides ons niet meer veel gaat brengen. Maar ach.

En dan op zoek naar een geschikte auto. Geheel toevallig stond een van de scherper geprijsde Prius Wagons op internet slechts een kilometer van ons huis. 1 + 1 = 2. Dus maar even gaan kijken. We kregen nog een goed bod op onze Leon dus heel lang hoefde we ook weer niet na te denken. Ook omdat een auto kopen met 2 meiden van 4 en 2 niet zo'n leuke activiteit is, en we niet zo veel trek hadden om dit heel vaak te gaan herhalen. Daarbij viel mij het grote verschil in prijs op bij op het oog vergelijkbare auto's. Daar zit in NL zomaar 3.000,- euro tussen. En wij gingen niet op zoek naar een auto die 3.000,- euro duurder was. En we gaan ook niet een auto 200 km verderop kopen.

De auto en uitvoering stond ons aan. Standaard rijk uitgerust. Helaas missen we 2 opties: parkeersensoren achter (maar nu hebben we een camera, dus dat is een kwestie van wennen) en automatische verlichting. Opvallend voor een auto waarin wel de snelheid in de ruit wordt geprojecteerd! Zo zie je maar hoe snel luxe went.
Over smaak valt te twisten, maar ik vind 'm wel wat hebben. Ja de materialen kunnen luxer (maar ik aai niet de hele dag het dashbord, en voor de mooiigheid heb ik al een Mini :-) ), ja het kan allemaal net wat spannender, ja het mag misschien wat sneller. Maar gewoon goed is ook goed. Mijn ouders hebben een Avensis Verso. En deze Prius doet aan alles denken aan hun auto. De deur dicht gooien klinkt precies hetzelfde. En het gaat ook niet kapot. En daar valt heel veel voor te zeggen.

En dan het rijden. Wat een genot! Deze auto is heel ontspannen! Het rijdt gewoon erg fijn en rustig. Je gooit hem niet de bocht om zoals bij de Mini, maar daar gaat het bij deze auto niet om. En we rijden tenslotte met kleine kindjes op de achterbank. De CVT is wennen en zolang je weet wat een CVT is en doet, kun je 'm perfect doseren. De auto is geen stoplicht-sprinter, maar gewoon ontspannen. Ik merk dat ik veel rustiger rijd. Veel bewuster rijd. Het is haast een sport om zo zuinig mogelijk te rijden! Ook mijn vrouw kan de auto prima waarderen. Een fijne zit. Niet te veel nadenken. Gewoon rijden. Alles erop wat je nodig hebt.

En dan waar het om ging: De kids. Die vinden het super. Dit is niet iets specifieks voor de Prius Wagon, maar gewoon het type auto. Geen middentunnel op de vloer bij rij 2, dus het instappen van 1 kant maakt het een stuk makkelijker. Hoger en voorzien van een ruime instap, dus meer ruimte om in te stappen. Veel beenruimte, dus voorlopig geen getrap van kindervoetjes in je rug.

Geen nadelen? Jazeker.
1. Een trekhaak mag niet (althans als je iets anders dan een fietsendrager mee wilt nemen). Da's jammer, maar we hebben er nooit een gehad. En we hebben ook niets om te trekken. Maar een caravan komt er dus voorlopig niet.
2. De stoelen zijn niet voorzien van allerlei klaptafeltjes. Maar de meiden zitten voorlopig nog in een stoel en laten we eerlijk zijn: hoe vaak gebruik je die klaptafeltjes. Die ene keer op vakantie?
3. De concurrentie heeft 3 x Isofix op de tweede zitrij. Nu niet zo'n ding, maar misschien later.

Maar de Prius is bovenal een rationele keus: zuinig in gebruik. betrouwbare reputatie, en alle ruimte voor een jong gezin zonder altijd met een grote bus onderweg te zijn. Nu hopen dat wij dit allemaal nog heel lang mogen ervaren.

Wennen

  • 100.000 km

De eerst tank is leeg. Het is wennen. Wat positief is, is de zit achter het stuur, de rust in de auto, de ruimte (maar daar hebben we 'm voor gekocht) en tot nu toe het verbruik.
Het is geen stoplicht sprinter, maar we zijn er gewoon erg blij mee. Maar het is gewoon bovenal wennen: achteruitrijden zonder sensor is nadenken (zeker als je andere auto het wel heeft). En de piep als je achteruit rijdt is een waarschuwing dat je achteruit rijdt, en niet dat je iets nadert. Af en toe hoor je een piepje. Dan heb je geen idee wat er gebeurt, maar dan lijkt de auto even elektrisch te gaan rijden. Doet ie altijd op dezelfde weg. *update: dan nader je een flitspaal :-)* . De CVT is heel fijn, al is het af en toe wennen dat de motor niet het geluid maakt wat je al die jaren gewend bent. Bij opstart is ie stil en bij wat steviger accelereren is ie juist niet stil. Wij vinden het vooral grappig. Maar voor je het weet is het weer het normaalste van de wereld. Voor de rest is het gewoon een auto. Hij wordt gewoon vies als er kinderen in klimmen, net als iedere andere auto. En er moet nog steeds op tijd brandstof in.

Niks kapot? Nee (mag ook wel na een week). Na 2 dagen leek er een lamp kapot, maar bij controle bleek het stekkertje niet goed op de lamp te zitten. Weer opgelost dus.

familiebak

  • 105.000 km

Het blijkt lastig te zijn om steeds weer nieuwe dingen te 'vinden' van je auto, terwijl deze eigenlijk steeds meer een 'normaal' onderdeel wordt en het 'nieuwe' er wel een beetje van af is.

Zoals geschreven rijd ik zakelijk in een Mini Clubman. Fantastisch ding, alles d'r op en d'r aan, heerlijk om in te rijden, en om na een drukke dag even je gedachten te verzetten..... Maar je komt er niet in tot rust. En juist daarom merk ik dat ik (stiekem) het nog steeds fijn vind om in de Prius te rijden. Het valt me meer en meer op dat ik er rustig van word. En blijf. Geen gejakker, rustig op pad, comfortabel, ruimte, fijne zitpositie, etc. Bijzonder om te merken dat het karakter van een auto je rijgedrag beïnvloedt. Kortom: nog iedere dag blij met onze keuze.

Overigens: wij merken dat het verbruik afneemt naarmate dat de buitentemperatuur toeneemt. Het verbruik heeft wel redelijk geschommeld (tussen 1:16 en 1:18), maar hoe hoger de gemiddelde temperatuur, hoe beter het verbruik.

Gewoon goed

  • 115.000 km

Naarmate de kilometers vorderen, en het gebruik steeds ‘onbewuster’ wordt, blijft toch wel het plezier. Het plezier van een fijne gezinsauto. Ruim, comfortabel, praktisch…. Allemaal zaken waar de emotie van het kopen en verkopen van een auto aan voorbij gaat, maar wat wel de ratio van het gebruik in essentie is. Althans… zo lang je niet in de markt bent voor een Porsche, Range Rover, Mercedes of ander ‘premium ding’.
De Prius heeft ook z’n eerste vakantie meegemaakt. Dakkoffer erop. Alle spullen voor 3 kinderen (5, 3 en 0,5) erin. Lekker over de Autobahn (natuurlijk niet met 150, want we blijven zuinig 😉) naar Scandinavië. Gewoon prima.
Kortom: nog steeds niets te zeuren. Ja: het is niet de meest sexy auto, en ja de gebruikte materialen zijn nog steeds niet de meest ‘luxe’. De CVT wil af en toe wel eens flink de motor in de toeren jagen en ja, dat wend nog steeds niet. Maar voor de kinderen, die van iedere gepoetste auto in 5 minuten weer een bende maken, is het een ‘hufter-proof’ ding. De Prius is daarnaast gewoon heel erg zuinig in de praktijk en dus niet te duur als ‘gebruiksvoorwerp’. En als ik dan één punt van kritiek moet uitten: de onderhoudsinterval vind ik wat kort. Niet dat de beurten zelf heel erg duur zijn, maar toch. Je moet tenslotte ergens wat van vinden 😉

Fijne vakantiekar

  • 130.000 km

Wederom een momentje van bezinning op vakantie. Zeker als je de auto veel gebruikt op vakantie. Wij blijven de ruimte en het gebruiksgemak opmerkelijk vinden. Uiteraard mag dat ook wel voor zo’n formaat auto, maar toch. Die bult met spullen die we meezeulen door Zweden past er zonder al te veel moeite in. Voor de rest is het gewoon een fijne reisauto. Veel ruimte voor de kinderen. Soms laat de CVT weten dat ie hard moet werken als je bergop rijdt. Maar goed. Ons stoort dat niet. De Focus met 1.6 die ik van 2005 - 2009 had, maakte standaard meer herrie zodra je boven de 110 uitkwam. Wat verder opvalt? Nou op vakantie is een Hybride auto fantastisch. De (electrisch) airco van de Prius geeft bijzonder snel al koele lucht. Erg comfortabel, en iets wat ik nooit zo ervaren heb bij een “normale’ auto. Je zet de auto “aan’ voor je de kindjes erin zet. En voor je ze alledrie in de gordel hebt komt er koele lucht, en is doorgaans de motor nog niet aangesprongen. En ondanks dakkoffer en volle belading blijft de auto zuiniger dan mijn zakelijke auto (Mini Clubman Cooper) waar doorgaans ik alleen in zit met een laptopje als bagage. Dus te klagen? Nee. We zouden de volgende keer weer gewoon deze auto weer nemen. Maar dan nog ietsje luxer. 😎

Dat was ie dan

  • 198.500 km

Dat was ie dan. Mijn vrouw kreeg een auto van haar werkgever waardoor onze privé auto overbodig is. En toch: met een beetje pijn in het hart laten we 'm gaan. De Toyota heeft ons gezin ruim 100.000 km probleemloos rondgereden. Alles wat we maar wilden vervoeren kregen we erin of erop. De auto was praktisch. De auto was zuinig. En nee, het rijgedrag was niet spannend. Maar daar hadden we 'm ook niet voor.
Zeker nu we een andere auto hebben (Kia Ceed Wagon als voorloper) merken we hoeveel meer praktisch en fijn de Toyota was. Dat gaat van de ruimte op de achterbank, gemakkelijk 2 extra stoelen erbij pakken, beenruimte, zicht naar buiten, opbergvakken, elektische airco, etc.
En daar hadden we 'm tenslotte ook voor: veilig en comfortabel ons gezin vervoeren, inclusief alles wat daarbij hoort in de weekenden en vakanties!

Hopelijk komt over een paar maandjes onze 'nieuwe' auto: een Kia EV6 GT-line AWD. benieuwd of ik dan nog steeds liever 'onze' Toyota had.

PRIVATE LEASE Toyota Prius+

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.