Toyota Land Cruiser (2000)

Toyota Land Cruiser (2000)

Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2020

V8 benzine

Na ooit tientallen Landcruisers uit de 60 serie te hebben geimporteerd en verkocht vroeg ik me af: waarom zelf niet een LC?
Qua design vind ik de 100 serie de mooiste, ik werd vaak door de marrechaussee op de A4 ingehaald door een colonne van die dingen met een groot V8 logo achterop. Dus ik dacht: dat wordt 'm. Er staan er altijd maar 2 of 3 te koop in ons land, kijk je over de grenzen dan hebben ze vaak geen EU kenteken of een dubieuze herkomst. Deze trof ik bij een autohandelaar in Rotterdam; hij dacht m aan iemand in Afrika te kunnen verkopen maar Corona gooide roet in het eten.
De auto had maar 1 eigenaar gehad die het grootste deel van het jaar in Spanje woonde. De Cruiser zag er redelijk uit en de vorige eigenaar had het zitmeubilair opnieuw laten bekleden met beige leer. Nieuwe APK en rijden maar!

en dan

Ik wist dat de auto achterstallig onderhoud had, dus eerst maar de distributieriem laten doen. Op naar de Land Cruiser specialist en maar meteen even laten kijken wat er nog meer zou moeten gebeuren.

Aldaar werd de auto op de brug gereden door iemand die wist waar ie het over had; jammer dat z'n baas in een soort Coronapsychose zat waardoor mijn vrouw niet in de garage mocht en buiten in de kou moet wachten.
Goed. Wat was er te doen:
-Distributieriem
-Waterpomp
-Aircosysteem werkt niet (wist ik)
-Lekkende kleppendeksels
-Lekkende uitlaatspruitstukken
-Versleten rubbers in de wielophanging

Dit gaat geld kosten.....

Toen ik de prijsopgave kreeg bleken de prijzen iets hoger te liggen dan bij de Toyotadealer Louwman, alwaar ik met alle egards werd onthaald door een enthousiaste collega die zelf ook een Landcruiser bezit.
Daar heb ik dus de airco laten vervangen (de verdamper) en meteen ook maar de radiateur, naast de distributieriem de waterpomp en een aandrijfas voor.

Een paar weken later klonk er een gehuil van onder de motorkap, dit had duidelijk met de besturing te maken. En ja hoor: stuurhuis zo lek als n mandje. Inmiddels had ik contact met een andere specialist in Ermelo, alwaar ik ging voor de rest van de aandachtspunten:

-Nieuw stuurhuis
-Kleppendekselpakkingen
-Uitlaatspruitstukken
-Revisie compleet onderstel
-Tectyleren chassis
-Reinigen motorruimte
-Oliewissel met filter
-Alle remschijven, blokken en klauwen

Ten aanzien van de remmen: "wil je sportremmen?" Sportremmen.....op een auto als dit? Ach, we zijn toch geld aan het stukslaan, doe maar.
Wat blijkt: de gehele remmerij is nu van Brembo en het resultaat is verbluffend: ik heb nog nooit een auto gehad die zo perfect remde, en dat voor een gevaarte van 2500Kg. Ben je ooit aan de beurt: Neem die remmen!

Wat de kosten betreft zal ik het kort houden: Iets meer dan ik voor de auto had betaald. Zonde? Ik vermoed dat deze auto's waardevast zijn, dus afschrijven is niet meer aan de orde. Hoe het rijdt? Daarover binnenkort meer!

Rijden met een mastodont

2500 kilo schoon aan de haak en een V8 met 235PK uit 4,7 liter (50PK/liter, logisch dat deze motor makkelijk een miljoen miles zonder revisie haalt).
Op papier slaapverwekkend langzaam, maar de gasresponse van een atmosferische V8 laat zich met niets vergelijken; om niet ongecontroleerd weg te spuiten moet je echt gasgeven met je kleine teen. Pas boven de 3000 toeren ga je de motor horen, daaronder is er niets dan weldadige stilte waarneembaar. Nadeel is het feit dat de automaat maar 4 trappen heeft maar man man man, wat schakelt zo'n ouderwetse koppelomvormer automaat heerlijk smeuig, perfect passend bij het karakter van de auto.

Met het gezin naar Toscane in de zomer heeft ie zich bewezen door z'n ruimte en comfort. Haalt makkelijk 180 op de teller (het actieve onderstel zet de dempers dan vanzelf in 'sport') maar wordt dan begrensd.
Grappig detail: er zit al een soort ESP-systeem in dat ingrijpt als je te hard de bocht neemt. Met name in haarspeldbochten greep het systeem steeds luid piepend in terwijl ik dacht dat het nog harder kon.

Ondanks z'n formaat is 'ie makkelijk in te parkeren want je hebt perfect zicht rondom. Uitrusting in deze bijna 22 jaar ouder auto:
-in hoogte verstelbaar onderstel
-Variabele demping
-Perfect werkende climate control
-Electrisch verstelbare stoelen met 2 geheugens
-ESP

Toyota heeft de auto ontwikkeld om 25 jaar mee te kunnen gaan in Afrikaanse omstandigheden. Omdat de Nederlandse omstandigheden ietwat anders zijn is het voornamelijk letten op roest. Blijkt die onder controle, dan kan de auto makkelijk nog 25 jaar mee. Is ook duurzaam.

Tenslotte: Het is bijna onmogelijk zuiniger te rijden dan 1:7. Wegenbelasting is hoog en onderdelen en arbeid zijn duur. Afschrijving is er dan weer niet, gelukkig....