Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)

autoreview

Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)
Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)Toyota HZJ 78 4x4 camperbestelbus (2008)

Signalement

UitvoeringHZJ 78 4x4 camperbestelbus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst124.500 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Landcruiser HZJ 78

  • 47.000 km

Sinds 2 jaar ben ik de trotse eigenaar van een Landcruiser HZJ 78. Gekocht als bestelauto voor mijn bedrijf en als begeleidingswagen voor rondreizen in afrika. Na lang wikken en wegen gekozen voor de hzj 78 boven Landrover Defender vanwege de grotere binnenruimte, degelijker techniek en betere verkrijgbaarheid van onderdelen in afrika. De auto betreft een zgn afrika uitvoering, in Duitsland aangepast aan de europese wetgeving.( EURO 4)

Na twee reizen door afrika is er nog niks aan de auto kapot gegaan. Ondanks de soms zware omstandigheid geeft de auto geen krimp. Het diesel gebruik bij off-road rijden niet veel hoger dan tijdens normaal gebruik in Nederland. Het gemiddelde verbruik is tussen de 1 op 6,5 en 1 op 8 Geen super cijfer natuurlijk maar de auto heeft dan ook een 4,2 liter 6 cilinder diesel motor en is met klapdak en dakkoffer ongeveer 2,5 meter hoog. In Nederland word de auto gebruikt voor mijn bedrijf en kan met gemak met meer dan 1000 kg beladen worden.

De auto moet echt gereden worden als een terreinauto. Rustig door de bochten, kan niet snel optrekken en de topsnelheid is ongeveer 130 km. De besturing is redelijk precies, maar natuurlijk niet te vergelijken met een normale personen auto. In deze auto heb je geen haast en krijg je een rustige en defensieve rijstijl. Ondanks de enorme grootte van het voertuig en het negatieve imago van SUV`s krijg je bij deze auto nooit negatieve reakties. Juist veel complimenten, wat ik zeker niet verwacht had. ( De defender heeft de betere looks )
Omdat deze auto`s gemaakt worden voor de afrikaanse markt heb ik preventief de holle ruimtes met was laten behandelen en de bodem laten tecktileren i.v.m de roestpreventie. Ik hoop dat dat voldoende is, maar kan hier na 2 jaar gebruik nog niks zinnigs over zeggen.

kapote dieselkat

  • 50.000 km

Voor een nieuw reis de auto nog even een grote beurt laten geven. Er bleek een scheur in de aanhechting uitlaat pijn/ dieselkat te zitten. Het bleek een duur onderdeel te zijn. Niet af-fabriek door Toyata gemonteerd maar achteraf in Duistland om de auto aan de euro 4 norm te laten voordoel. Gelukkig was de Duitse aanpasser couland en heeft een nieuwe dieselkat opgestuurd onder voledige garantie. Aangenaam verrast!!
Ik ben zeer tevreden over de terreinband. BF goodrich All terrain. Na 50.000 km kan ik zonder problemen nog een keer naar Zuid-afrika rijden ( als alles goed gaat natuurlijk, maar er is nog genoeg profiel op de banden)

Amsterdam naar Kaapstad

  • 72.000 km

In drie maanden zijn we van Amsterdam naar Kaapstad gereden. Een reis van meer dan 20.000 km door zand, modder, sneeuw, heel veel stenen en dan weer door hoog water. De auto heeft bijna geen krimp gegeven. Een steentje tussen de remschijf en schijfbeschermer en een losgetrilde raambevesting waardoor het raam niet meer omhoog wilde,midden in de serengeti, waren de enige kleine ongemakken. De achterbanden heb ik na 65000 km vervangen, vooral omdat ik meer grip wilde hebben in Zambia en Botswana (regenseizoen)
Omdat je in Afrika veel rustiger rijd dan in nederland is het verbruik lager. Ondanks de soms zware terrein omstandigheden en hoge gewicht van de auto ( totaal omgeveer 3500 inclusief de extra benodigheden voor een lange reis als compressor, extra band, veel water enz enz) Het gemiddelde verbruik kwam uit op 1 op 8,7.
Onderweg is de auto in Tanzania naar de garage geweest voor smeren, nieuwe olie en dieselfilter.
Voor in Nederland is de auto niet echt ideaal. In de stad rijd de auto erg lekker omdat je een heel goed overzicht heb maar op de snelweg kom je net wat vermogen tekort. Ook word het gebruik enorm als je rond de 130 km per uur rijd.
Voor de langere stukken in Nederland heb ik daarom een volkswagen pola blue motion aangeschaft.

Van zandhapper naar stadsridder

  • 75.900 km

Helaas blijft het onrustig in Noord-Afrika. De ferry naar Egypte is uit de vaart genomen, Libië is niet echt een optie en voor Mali geld een negatief reisadvies. Dus het laatste jaar is de landcruiser niet gebruikt voor reisbegeleiding maar alleen als bestelbus. Soms komt de 4x4 van pas. Sommige klanten bestellen juist hun dierenbenodigheden als de staat opgebroken is en dan kan nog gewoon voor de deur parkeren. Iedere week worden er meerdere pellets kattenkorrels opgehaald in de haven maar de auto geeft geen krimp. Maar veel Km worden er niet gereden waardoor ik het laatst jaar geen enkel onderhoud aan de auto heb gehad. Gelukkig was de jaarlijkse apk geen probleem. "Het blijft spannend die roetmeting ".
Ondanks dat het een oud model auto is blijf ik het heerlijk vinden om erin te rijden. Alleen als het starten geeft al een machtig gevoel. Ook het gevoel "niks houd me tegen " en "als ik wil rijd ik naar de andere kant van de wereld" maken het gevoel alleen maar sterker : deze auto doe ik nooit meer weg!

APK

  • 81.000 km

Vandaag is de auto weer APK gekeurd. Iedere jaar blijken de regels weer te veranderen, Verleden jaar was een roetmeting noodzakelijk voor de APK, dit jaar volstaat het uitlezen van het euro 4 systeem
Voor de eerste keer moest er wel iets gerepareerd worden. Een massadraad van de achterverlichting had losgelaten waardoor deze niet correct werkte. Ook waren de remblokken voor aan vervanging toe, maar dat valt onder de normale slijtage. De olie moet wel vaak vervangen worden , zeker vergeleken modernere auto`s. In Afrika vervang ik de olie na ongeveer 7000 km, in Nederland na ongeveer 10.000 km. Iedere keer gaat er bijna 10 liter motorolie in.

Buiten de diesel en olie is het een zeer voordelige auto om te rijden. Na 3 keer een lange reis alleen een massadraadje kapot ( en de dieselkat onder garantie) en remblokken laten vervangen is natuurlijk te verwaarlozen. Wie wel eens reisverslagen van andere overlanders leest hoeveel er wel niet kapot kan gaan en dan mag je alleen maar erg blij zijn als die ellende je bespaard blijft. Tevens is de auto heel erg waardevast. Ik denk zelfs dat er geen enkele auto te vinden is die procentueel minder afschijft als deze.

Binnenkort is het niet meer mogelijk de auto nieuw te kopen op Nederlands kenteken . Als je nu nog een nieuwe wil hebben , koop er dan snel 1. Alleen als je er echt lange reizen meer wil maken in minder ontwikkelde gebieden, anders zijn bijna alle andere auto`s meer geschikt voor Europees gebruik. Behalve een paar maanden geleden kwam de 4x4 goed van pas. Omdat de straat voor mij winkel 6 weken opgebroken was kon ik geen zware artikelen geleverd krijgen. Gemeente beloofde rijplaten e.d. maar niks van dit alles. Gelukkig kon ik zelf de artikelen ophalen en dwars door het zand en modder mij winkel bevoorraden. Alleen probeerde o.a. de TnT en andere pakketdiensten meerdere malen hetzelfde... direct tot aan de assen vast. Soms is de binnenstad net de jungle :-)

met pensioen

  • 96.000 km

Begin van het jaar zijn we nog een keer Marokko geweest.

De auto heeft ons gelukkig niet in de steek gelaten. Maar 1 keer ging het dan toch een keer iets mis wat alle andere reizen nog niet gebeurd was. Tijdens een off road rit een ben ik in een moment van onoplettendheid bovenop een niet te missen steen gereden. De auto hebben stond met de voorwielen keurig in de lucht, de steen zat vast onder een dwarsbalk van het chassis. Gelukkig konden we de auto zonder schade van de steen krijgen. Met een beetje gekrengd ego en een lichte beschadiging aan de ouderkant van de auto konden we weer verder rijden.

Tijdens reizen, en zeker na een off road rit, controleer ik altijd het oliepeil, radiatorpeil en het luchtfilter. Ook hang ik soms onder de auto om te kijken of de auto geen vloeistoffen lekt en voel aan wat onderdelen of alles goed vast zit. Al vele tientallen keren doe ik hetzelfde ritueel, maar nog nooit heb ik iets kunnen ontdekken.


De auto bevalt nog steeds erg goed. De stoelen zien er simpel uit, maar ik kan het er langer volhouden dan de stoelen in mijn C klasse, het overzicht is geweldig en er rammelt nog steeds niks. Maar je merkt ook dat het een echte ouderwetse terreinauto is . Boven de 100 veel lawaai, veel last van zijwind en een niet meer van deze tijd dieselgebruik. Maar wat misschien wel het allerbelangrijkste is: Ik heb nog steeds heel veel plezier aan deze auto bezorgd me nog steeds een “big smile”

Tijdens distributie werk of het laden van goederen mis ik wel een schuifdeur aan de zijkant van de auto. Vooral met zwaardere goederen is het laden en lossen niet altijd even gemakkelijk. Dus mag de auto met "pensioen". Voor het werk heb ik een Mercedes sprinter aangeschaft en ik hoop de Landcruiser alleen nog te gebruiken voor het begeleiden van expeditie( overland ) reizen.

Binnenkort ga ik de autopreventief behandelen tegen roest ( holle ruimtes en de onderkant ). Waarschijnlijk laat ik ook een beschermplaat voor de versnellingsbak en stevige sidebars monteren.
Op onderhoud heb ik nog nooit bespaard. Ik denk dat zich dat uiteindelijk terugbetaald in vele probleemloze kilometers

Van bestelauto naar full time camper

  • 96.500 km

Enkele weken geleden heb ik de auto laten keuren door de RDW. De landcruiser is vanaf heden een echte camper die alleen nog maar als camper gebruikt gaat worden. Over een paar weken gaan we met de camper op vakantie naar IJsland.

Voordat ik de auto heb laten keuren door de RDW heb ik eerst contact opgenomen met de belastingdienst auto. Het grote voordeel van een camperwagen kenteken is het zgn. kwart tarief voor de wegenbelasting. Een keuring door de RDW is niet voldoende, de belastingdienst moet de auto ook goedkeuren aan de hand van interieurfoto`s en de binnenmaten. Gelukkig viel alles niet binnen de gestelde eisen en word het kwart tarief toegepast. En dat is maar goed ook. De wagen heeft een gewicht van bijna 2800 kg. Dat betekend € 3200 aan wegenbelasting en dan word het wel een erg dure hobby auto.

Een bijkomend voordeel van het camperkenteken is dat de auto als camper verzekerd word. Omdat de meeste bezitters van een camper hun bezit voorzichtig behandelen en niet dagelijks gebruiken is de premies veel gunstiger ( minder dan de helft ) dan voor een bestelauto of personenauto.
De inrichting is eenvoudig en heeft natuurlijk niet de alle voorzieningen van een grote camper maar toch is er ruimte voor een kooktoestel, koelkast, stromend water ( spoelbak en buiten douche) , diverse leeslampjes, 12 en 220 volt aansluitingen en een heerlijk bed op de eerste verdieping. Omdat we vooral naar gebieden reizen waar de wegen slecht zijn is het vooral belangrijk dat alles heel blijft. Daarom zijn alle kasten vastgeschroefd aan de carrosserie en aan een stevige houten bodemplaat. Uit ervaring weet ik dat de kastjes muurvast zitten en ook op de ergste wasbord wegen niet los trillen

Voor overlandreizen vind ik de combinatie van een relatief kleine 4x4 met een hefdak toch wel het meest ideale. Overdag is het een gewone 4x4, handzaam, en je valt bijna niet op bij de lokale bevolking. In de avond kan je van binnenuit na bed en hoef je niet van buiten in de daktent te klimmen. Vooral met slecht weer is het handig dat je nog even “beneden” wat kan lezen, eten koken of je omkleden. Omdat je in de auto slaapt is er ook minder kans op inbraak, wat soms gebeurt bij mensen die in een daktent slapen.

Het alleen met een hefdak mogelijk om de auto als camper te registeren.

Naar Ijsland en aanpassing vering

  • 99.600 km

Een paar maanden geleden zijn we met de camper naar IJsland geweest.
Omdat er sinds de laatste onderhoudsbeurt slechts 5000 km met de auto was gereden heb ik de auto alleen laten keuren voor de APK. Onderhoud was niet echt nodig. Helaas merkte ik tijdens de voorbereiding voor de IJsland reis dat de diff-lock van het achteras differentiël het niet meer deed. Ondanks dat ik de diff-locks niet heel veel gebruik vind ik het wel een prettig idee dat ik het in geval van nood kan gebruiken Reparatie was niet goedkoop, maar ik neem liever geen risico dat ik in de middle of nowhere met pech kom te staan.

Omdat de auto jarenlang zwaar beladen is geweest en ook de camper inrichting meer dan 500 kg weegt heb ik een zwaarder verenpakket onder de auto laten monteren waardoor er 5 cm meer bodemvrijheid is ontstaan. Tot mijn verbazing is de auto er een stuk comfortabeler mee geworden en geeft het off-road net was meer vertrouwen dat de onderkant van de auto niet de grond raakt. Tevens staat het de landcruiser erg mooi, net iets stoerder.

De reis door IJsland , met de ferry vanuit Denemarken , was fantastisch . De auto heeft het wederom fantastisch gedaan. Het wegen waren veel beter dan verwacht, ook de zgn. F wegen zijn prima te berijden. Alleen…. Keer op keer moet je door een rivier rijden. Na veel zand, stenen , wasbordwegen en modder in Afrika zijn diepte watercrossing toch een stuk spannender….. uiteindelijk is alles goed gegaan en is de auto na de reis keurig gestald in een camperstalling.

Met de Ferry naar Noorwegen

  • 107.000 km

Na de laatste reis naar IJsland is de auto alleen nog maar gebruikt voor een paar korte ritjes en een keer met mijn medewerkers maar Wildlands in Emmen. Het is bekend dat stilstaan voor een auto niet het beste is en het lijkt ook wel of de auto sneller verouderd dan wanneer hij gebruik wordt waarvoor hij gebouwd is: ruig terrein in Afrika.

Verleden maand zijn we weer eens op reis geweest met de HZJ. Ditmaal naar Noorwegen. En met bijna alle reizen had ik me geen betere auto kunnen wensen maar deze reis wel. In Noorwegen zijn vooral heel veel slingerwegen en de weglegging is niet het sterkste punt van de verhoogde en met hefdak voorziene Landcruiser. Door het zware gewicht is het ook niet een auto die gemakkelijk een steile bergpas neemt. Met andere woorden je houdt het verkeer op en je moet voor je gevoel een geforceerde reisstijl aanhouden om met het verkeer mee te komen. Als de wegen slecht zijn is dat gevoel totaal anders, dan ben je King of de off-road en kom je op plekken waar andere allang zijn afgehaakt. Ik had verwacht dat er in Noorwegen ook wel lange off road routes waren maar die heb ik niet gevonden.
De hierboven genoemde nadelen kan je de auto niet kwalijk nemen. Het concept leent zich gewoon meer voor een ander soort reis. Normaal maak ik me nooit zorgen of de auto heel blijft tijdens een reis maar deze keer zijn er 2 voorvallen geweest die me niet bevielen.
De eerste keer was tijdens een lang flauwe bocht. In de bocht was een dwarsrichel en toen we eroverheen reden begon het stuur enorm te schudden en de hele auto te trillen. Pas toen de snelheid minderde verdween het heftige op- en neer schudden. Op internet gezocht was het kon zijn maar het lijkt op een zgn. death wobble. Een bij Jeep veel voorkomend probleem. Binnenkort maar een naar laten kijken. Overigens is het bij die ene keer gebleven.
De tweede keer begonnen opeens de alarmlichten te knipperen. Komt door het inbouw alarm wat ik destijds moest laten inbouwen van de verzekering. Gelukkig gingen de alarmlichten naar 5 minuten vanzelf uit. De huidige camper verzekeraar heeft alarm eis niet, maar eist wel een Bear Lock mechanische beveiliging. Binnenkort maar het alarm laten verwijderen. Ook zonde om bij een helemaal mechanische auto een elektronisch alarm te hebben. (En in de woestijn opeens het starten belemmerd)
Omdat de snelheden in Noorwegen laag zijn was het gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 8,6 relatief laag.

De diesel was lang niet zo duur als gedacht, de wijn wel 😊 Maar gelukkig hebben we als echte Nederlanders de drank voorraad vanuit Nederland meegenomen.

Onderhoud

  • 107.500 km

De auto is uit de winterstalling gehaald en apk gekeurd. Tijdens de laatste reis begonnen de knipperlichten van het alarm vanuit het niks te knipperen en dat is niet prettig als je nog 1000 km naar huis moet rijden. Gelukkig verdween het probleem vanzelf maar omdat het voor de verzekering niet nodig is en ik betrouwbaarheid het belangrijkst vind heb ik het alarm laten verwijderen. Het is geen vereiste van de camper verzekering. Zij hebben meer vertrouwen bij een mechanisch systeem ( bearlock) en ik vind het wel zo fijn dat de auto nu weer helemaal vrij is van elektronica.
Een van de voorwielen had bij precies 80 km een rare onbalans. Trillen in het stuur dat vooral tijden flauwe bochten de kop op stak. Maar tijdens een schepere bocht met een dwarsrichel begon het stuur zo hard te trillen dat de auto bijna onbestuurbaar werd. De hele verdere reis is het niet meer gebeurd maar in Nederland het probleem laten fixen. Fusee kogel was niet goed meer en deze is vervangen. De auto stuurt nu weer prima
De banden heb ik laten vervangen en de velgen laten zandstalen en gekozen voor zwarte poedercoating. Staat stoer bij dit type auto. De banden zijn wederom van het merk BF goodrich van het type all terrain. Na meerdere langen reizen en soms enorm slechten wegen nog nooit een lekke band gehad dus alle vertrouwen in de duurzaamheid van dit merk.
De bodem is op sommige plaatsten licht getectyleerd om eventuele roest te voorkomen.

Trillende handen

  • 118.000 km

We zijn 2 keer op vakantie geweest met de camper. Ook deze keer was de HZJ weer een onze trouwe metgezel. De laatste twee reizen waren nu niet echt bepaald off-road. Slechts een paar keer wild gekampeerd en bij alle routes ook te doen met een gewone personenauto. Wat wel iedere keer weer opvalt is hoe gemakkelijk de camper zich door de smalste straatjes laat sturen en een gevoel van soevereiniteit geeft als het verkeer erg druk en hectisch is. Niet door het vele vermogen maar de auto is smaller dan de meeste auto`s en veel smaller dan een echte camper. Door de vierkante vorm met grote ramen is het uitzicht riant en mis je nooit parkeersensoren of een achteruitrij camera.

Maar natuurlijk gaan we soms wel off road. De mooiste trip was in Italië. Via een mooie route kom je bij forte-jafferau en daarna via oude militaire weg verder naar het oosten. Op grote hoogte namen we een smal pad ophoog en ondanks dat de weg niet zo moeilijk leek bleek de weg toch opeens erg schuin te gaan. Door de snelheid viel de auto weer snel terug op de vier wielen en niet richting afgrond. Boven aan het pad was een soort oude bunker. Daar hebben we overnacht. Maar ik moest dezelfde weg weer terugnemen. Ondanks dat ik me had voorgenomen om bij het kleine stukje schuine pad gewoon een beetje de boel te laten rollen en zo de auto niet de tijd te geven om te kantelen sloeg opeens de angst toe. Heel langzaam ging ik langs de moeilijke passage. De auto schuiner en schuiner. Kantelen zou funest zijn. De auto, met ons, zo dan de berg af rollen. Maar soms is er letterlijk geen weg terug. Tergend langzaam toch het laagste stukje afgelegd en gelukkig voelde ik de auto zich weer wat meer levelen naar een horizontaal niveau. Tijdens alle reizen best enge momenten gehad maar nog nooit dat mijn hele lichaam trilde van de zenuwen. Misschien toch maar eens een goede off road cursus gaan doen, zodat je beter weet wat te doen bij echt lastige situatie.

De Landcruiser heeft het weer goed gegaan. We hebben ook een stuk route gereden die afgezet was door recente overstromingen. Het bleek dat een lint was gehaald. De weg was zo slecht. Diepe gleuven en zeer steil omhoog. Dan blijft het me toch weer verbazen wat je met een ouderwetse terreinwagen allemaal kan. Alle sperren aan, lage gearing en gaan. Als een soort locomotief. Ook bergwaard, lage gearing en in een lage versnelling geheel controleert de berg af. Waar bij mij en mijn partner de adrenaline door de aderen stroomt blijft de Landcruiser stoïcijns, Geen drama, geen rare geluiden en een motor die volgens de temperatuurmeter ook niet echt onder de indruk is. Zelfs het verbruik blijft binnen de perken. Soms kijk ik wel eens naar een buscamper. Waarschijnlijk wat zuiniger en meer geschikt voor de snelweg, meer ruimte binnen in. Maar als je na meer dan 10 jaar nog steeds me veel plezier in de HZJ stapt neem je de wat mindere punten graag voor lief.

We hebben meer dan 30 landen bezocht waarvan 20 in Afrika. 2 lange reizen van meer dan 20.000 km, 2 reizen van 10.000 km en 4 tussen de 3000 en 5000 km. Nog nooit ergens met pech gestaan. Voor iedereen die een lange overlandreis gaat maken… Koop een HZJ78 landcruiser!!

Afscheid nemen is niet leuk

  • 124.500 km

Nieuw gekocht, gebruikt voor mijn winkel en vooral gebruikt voor heel veel reizen. 2 lange reizen van meer dan 20.000 km, paar keer kortere reizen door Marokko en Mauritanië . Maar ook meerder reizen in Europa met als hoogtepunt de vele rivercrossings in Ijsland. We hadden ons geen betere auto kunnen wensen. Nooit ergens met pech komen te staan, altijd starten, nooit een oververhitte motor tijdens woestijntochten. Zelfs de koplampenlichtjes zijn nog niet eens vervangen. Remschijven nog steeds de eerste. Twee echte reparaties in 12 jaar : een Fusee kogel vervangen , 1 x een nieuwe spermotor van het achter- differentieel.

Het is gek hoe je kan “hechten” aan een stuk staal op wielen. Uiteindelijk toch besloten de auto te verkopen. Nog 1 keer de auto laten nakijken voor de nieuwe eigenaar ( auto was 100% ok ) en nu maar hopen dat de volgende eigenaar er net zoveel plezier mee gaat beleven als wij hebben gedaan.

De volgende camper word een Mercedes Sprinter 4x4 . Deze zal misschien niet zo betrouwbaar en iconisch zijn als de HZJ78, maar we willen graag wat meer binnenruimte en meer comfort op de snelweg. Ik dacht dat een moderne bus zuiniger zou zijn als de HZJ, maar dat blijkt ik werkelijkheid zeker niet het geval. Ook een nadeel is dat alle moderne nieuwe diesels voorzien zijn van het storingsgevoelige ADblue systeem. Reizen buiten Europa is bijna onmogelijk met deze motoren. De HZJ heeft daar geen last van. Slechte kwaliteit diesel geeft wat rook, maar verder helemaal niks
Tja… De landcruiser is verkocht. Autoliefde bestaat echt!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens