Toyota Corolla Stationwagon 1.6 XLi (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Stationwagon 1.6 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2001 gekocht voor 7400 gulden bij Toyota dealer
- Gemiddeld 17.000 km per jaar mee gereden
- Nog nooit in de steek gelaten, behalve een paar keer de lichten laten branden omdat zoemertje voor dit soort gevallen even niet functioneerde
- Altijd fijn in gereden
- De auto noem ik niet lelijk, maar wel oersaai
- De ruimte is ideaal
- Comfort en kwaliteit is conform z’n leeftijd en prijs (Géén: abs, airbags, elect. ramen, airco, stuurbekrachtiging e.d., maar dit kan dan ook niet kapot gaan...)
- Voor het geld en de leeftijd is het een prima aankoop gebleken
Hiervoor had ik een Opel Kadett station diesel, die zuiniger in gebruik was, maar waarbij het onderhoud (roest!!) vele maler groter was. Deze is dan ook na 12 jaar al afgevoerd naar de sloop.
PROBLEMEN
De zwakke plek is de radiateur, die ondanks de hoge kwaliteitseisen bij Toyota niet geheel geschikt is voor het Nederlandse klimaat. Om de 3 jaar vervangen, of wachten totdat je een gaatje hebt dmv corrossie.
Goedkoop in onderhoud:
- APK 2001; aankoop, twee banden en nieuw middendeel uitlaat in aankoopsprijs
- APK 2002; radiator 1 (150,-) remblokken apk en grote beurt voor 560 Euro (bougies, vloeistoffen)
- APK 2003; APK en aandrijfashoes vervangen 135 Euro
- 2003; zelf andere achtergordels gemonteerd vanwegen kleine gaatjes (knel tussen bank een houder bij terugslaan achterbank)- 25 Euro bij sloperij
- 2003; nieuwe band: 62 Euro
-2003; voor 190 Euro andere achterklep bij Toyoparts in Nijkerkerveen gehaald wegens schade
- 2003; distributieriem gesprogen bj 140km/u. Geen enkele schade, vervanging: 143 Euro
- 2004; APK, grote beurt, electra getest; klokje gemaakt, constante stroom op radio aangebracht: 342 Euro
- 2004; nieuwe band: 74 Euro
- 2005; APK, radiator 2 en kleine beurt: 387 Euro
- 2005: deel uitlaat vervangen; 163 Euro
- 2006; APK, grote beurt, nieuwe banden en remblokken: 496 Euro
Verder;
- Bij regen begint ergens in het voorste deel van de uitlaat het te brommen
- Flinke roest met gaten op beide voorspatborden. Voor 90 Euro heb je twee schermen nieuw, in primer (zelf spuiten). Voor 150 Euro twee goede tweedehands in de juiste kleur (Tyoyoparts, Nijkerkerveen)
- Brandstofverbruik is inmiddels opgelopen tot 1:11,5
- Dashboardverlichting werkt niet meer
- In 2001 kon je nog 190 km/u halen, nu begint het bij 140km/u al aardig onstabiel te worden en heeft de motor er hoorbaar moeite mee.
- Als oude Toyota rijder heb je elke 2 weken een briefje onder je ruitenwisser, of een brief per post of je hem wilt verkopen aan een handelaar. Sommige bieden zelfs 750 Euro gegarandeerd
AANVULLING:
Op 17 september vervangen door een Toyota Avensis 2TD wagon met 175.000km.
Nu maar hopen dat dit weer een mooi Toyota vervolg gaat worden.
De Corolla wordt opgehaald door een handelaar en zal ergens in de Derde Wereld nog een tweede leven krijgen. (wat een mooi einde....)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.