Toyota Corolla Stationwagon 1.6 XL (1989)

autoreview

Toyota Corolla Stationwagon 1.6 XL (1989)

Signalement

UitvoeringCorolla Stationwagon 1.6 XL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf1990
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen dit model in 1988 door Toyota werd in gevoerd was het zeker ten opzichte van zijn directe concurenten en ronde auto. De jaren 80 waren voor de auto fabrikanten de vierkante jaren. Vandaag de dag heeft deze Corolla Wagen uit 1989 hier nog altijd zijn voordeel van, want als je hem ziet staan op een parkeerplaats zou je, zeker als niet autokenner, niet zeggen dat de auto al ruim 15 jaar probleemloos rond rijdt.
Binnen in de auto valt vooral op dat alles handmatig verstelt moet worden: Zelf de ramen naar beneden slingeren, met de hand van binnenuit de buitenspiegels stellen en natuurlijk handmatig schakelen.

Het schakelen is een verhaal op zich omdat die ontzettend precies en licht gaat. Maar dat gaat niet ten koste van het gevoel. Een toppertje dus.
Het schakelen gaat zo licht dat je met je dampende kop koffie in de hand kunt schakelen zonder te morsen. Net zo licht als de pook gaat ook bijna het koppelingspedaal. File rijden is daardoor in iedergaval geen straf. Het enigste wat enige gewenning vergt is het hoge aangrijpingspunt van de koppeling.

De motor is zeker voor die tijd modern en niet zo zeer een wolfs in schaapkleren maar meer een kruising van een wolf en een schaap. Zo mak als een lammetje en als je hem op zijn staart trapt is de 16 klepper zo bruut als een wolf. Ondaks slechts 90 PK schiet hij vooruit en stoplicht sprintjes worden zelden verloren, zeker van leeftijds genoten. Maar de echt serieuze gsten van tegenwoordig moet hij laten gaan, tsja maar 90 PK. De motor kan echter ook schakelui worden gereden, 50 in zijn 5 is geen enkel probleem en als je dan het gaspedaal intrapt versnelt hij zonder morren en stopt pas bij 194 echte KM (gecontroleerd met GPS!)Ook als caravantrekker is hij ondanks de relatief kleine motor toch geschikt. Alle grote puisten in Europa zijn door onze auto zonder morren beklommen, van Oostenrijkse en Franse Alpen tot de Pyreneen.

Het weg gedrag is zoals je van een voorwiel aandrijver mag verwachten, voorspelbaar en betrouwbaar, in korte haakse bochten glijd hij over de voorwielen naar buiten als je het echt te bond maakt, en bij mooie lange doordraaiers zet de achterkant een klein stapje opzei als teken dat je tegen de grens aanzit.

Het comfort niveau is best hoog, Goede stoelen, een motor die je alleen hoort als je hem op zijn staart trapt en goede vering. Alleen bij zware belasting wordt de auto stuiterig en boven de 120 km begint het windgeruis toe te nemen.Kraakjes uit het dachbord zijn hem vreemd.

De auto met zijn 316.000 km is behoorlijk ervaren maar het onderhoud is beperkt gebleven tot 1 keer per jaar een grote beurt en APK. Later zelfs gekort tot wisselend een grote beurt met APK en het jaar er op kleine beurt en APK.

Ondanks dat zijn opvolger, Ja, een Toyota Corolla uit 2001 al geruime tijd in ons midden is mag hij nog lang niet met pensioen. Hij krijgt het nu wat rustiger met 8.000 km per jaar maar de eerste tien jaar met hij nog mee. Ik wil nl. die 400.000km zien!


UPDATE: de km stand is ondertussen de 350.000 km gepasseerd, nogaltijd zonder problemen. In de tussen tijd is alleen de stofhoes linksvoor vervangen. (1e keer)

PROBLEMEN

De tand des tijds en kilometers begint te tellen, de stoel begint doorgezakt te raken en komen roestplekjes in de carroserie.
Verder allen regulier onderhoud, zoals filters en vloeistoffen.
en hij heeft ondertussen zijn tweede set dempers en zijn derde uitlaat en tweede radiator.
Hij heeft ons nog nooit langs de kant van de weg laten staan.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens