Toyota Corolla Stationwagon 1.6 XL (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Stationwagon 1.6 XL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 297.000 km |
ERVARINGEN
Dit was eerst de auto van mijn vriendin, maar ik reed er natuurlijk ook vaak in en deed het onderhoud voor haar. Zij heeft deze bak van haar moeder gekregen die hem in december 1988 nieuw heeft gekocht bij de Toyota dealer en hem daar altijd heeft laten onderhouden. Bij de eerste baan van mijn vriendin heeft haar moeder een nieuwe auto gekocht (Toyota Yaris Verso 1.5 2005) en deze oude auto cadeau gedaan aan haar dochter. Na de het krijgen van een nieuwe baan met lease auto heb ik de corolla overgenomen van m'n vriendin.
In de zomer van 2004 is de teller voor haar rekening gaan lopen bij 139.000, in de eerste drie drie jaar heeft ze er door veel woon-werk verkeer een ton bijgezet. Sinds ik de auto heb rijden we veel minder kilometers per jaar.
De auto rijdt prima, de motor was destijds de sterkste: de 1.6 16 klepper met ouderwetse carburateur levert 90 pk. Hij heeft wel wat toeren nodig om echt snel te zijn, maar de auto weegt maar 1005 kg, dus dat helpt.
Verder kan je er ongelofelijk veel rotzooi instouwen :-)
Ervaringen
- 297.000 km
De auto heeft ons nooit laten staan. Er zijn wel wat zaken vervangen:
De radiator lekte die heb ik inmiddels al twee keer moeten vervangen (twee keer 100 euro). Ik heb de thermostaat moeten vervangen omdat hij niet meer warm werd (ongeveer 30 euro).
Verder nieuwe banden, gewone slijtage natuurlijk (260 euro), distributie riem en V-snaar (200 euro). De banden gaan nu wel al 120.000 km mee, moet ik eerlijk zeggen. Michelins.... :-)
Verder heb ik de cilinder van de hydraulische koppeling vervangen. Die was kapot gegaan waardoor het koppelingspedaal opeens erg diep/vroeg aangreep en waardoor we even later niet meer zonder ’tanden poetsen’ konden schakelen. (sloop, 20 euro)
Daarnaast steeds olie en filters en om de keer bougies. Af en toe een lucht en benzine filter erbij en rijden maar.
Ook hebben we voorschermen vervangen door andere en die op kleur laten spuiten. Dat was een dure grap, maar wel noodzakelijk want hij zag er echt niet meer uit met die doorgeroest spatborden met tape erover. (325 euro)
In de zomer van 2006 heb ik de achter schokbrekers en de bijbehorende stabilisatiestangen vervangen (250 euro) vervangen. De dempers waren echt op en er zat speling op de stabilisatiestangen. Die krijg je trouwens ook echt niet los, wat een pokkewerk! Verder heb ik uitlaat vervangen (200 euro).
Update:
Bij de APK in januari 2008 moest er een aandrijfashoes en een handremkabel (links, rechts heb ik een paar jaar terug al zelf gedaan) en een wiel remcilinder worden vervangen. Voor het eerst heb ik het maar door de garage laten doen (slecht weer, geen tijd en zin) dat leverde meteen ruim 400 euro op als rekening.
Begin maart scheurde er ook nog een slang van het koelsysteem. Met 30 euro heb ik dat weer zelf verholpen. De auto begint nu ook wat te roesten her en der.
Als je het zo achter elkaar noteert is het nog heel wat, maar op zich zijn we wel tevreden. Door alles zelf te doen besparen we in ieder geval een hoop geld. Ik heb nu over over 111.500 km kosten van 1,19 cent per kilometer gerealiseerd.
Uiteindelijk valt het me toch wat tegen: mijn corsa had minder gedoe maar roestte veel meer. De onderdelen zijn ook erg duur bij Toyota.
Update mei 2009:
kilometerstand aangepast. Begin dit jaar stotterde de motor nogal bij optrekken en bij het oppakken van lagere toeren. Door het vervangen van de bougiekabels (65 euro) is het weer verholpen en tuf ik vrolijk verder...
Update juni 2010:
Kilometerstand aangepast. In januari weer een nieuwe APK, daarvoor moest ik wel twee nieuwe banden eronder gooien. Waren na 130.000 km echt te veel afgesleten, toch weer Michelin genomen. Kostte me 124 euro voor twee banden inclusief alles, voordeel van een goedkope zaak een 13 inch banden.
Verder moest een stelmechanisme van een koplamp worden gerepareerd, omdat hij te hoog stond en het stelmechanisme het niet meer deed. Op dit moment loopt de linker achterrem wat aan. Ontdekte bij het onderzoek daar dat het roesten nu flink doorzet. Achterwielkasten te weinig schoongemaakt en nooit getectyleerd. Nu beiden wielkasten rot, en de kokerbalk ligt open. Dit was denk ik de laatste APK waar hij makkelijk doorheen kwam. Zal aan het eind van de zomer toch naar iets anders gaan kijken en een andere auto moeten zoeken. Dan kan deze eindelijk naar Afrika voor zijn derde leven!
Januari 2012
Ik heb nog een jaar langer doorgereden met mijn auto. De auto heeft in januari 2011 weer een nieuwe APK gekregen.
Er zat steeds meer roest aan de auto (bovenaan achterklep, onderaan portieren, wielkasten), maar een eerste inspectie voor de APK liet zien dat het geen afkeur zou zijn. Dus toch maar op voor de APK....
Ik had voor mezelf de grens op 400 euro gelegd, als het meer zou kosten zou hij weg moeten. Ik was aan het sparen voor iets nieuwers met airco, ABS, electrische ramen, dat soort luxe. Maar een auto die niet afschrijft en het altijd doet...
Belde de garage: kost 420 euro, vooral vanwege laswerk aan de achterwielophanging. Toch laten lassen en daarna zelf de remblokken voor vervangen, want die waren op. Ik heb er nog een jaar mee gereden, wel nog een lekke uitlaat gekregen en de middenpijp vervangen (110 euro, zelf eronder gezet).
Eind 2011 toch besloten niet opnieuw de APK te behalen: ik kon goedkoop de oude prius van mijn moeder overnemen en was toen aan iets veiligers en moderners. De auto had ook een nieuwe achterdemper nodig, nieuwe achterbanden en de stuurinrichting begon wat geluid te maken.
Eind 2011 dus op speurders gezet en plat gebeld door allerhande opkopers. Bieden veel en gaan aan de deur opeens minder geven. Dat was wel een vervelende ervaring. Uiteindelijk toch nog 550 euro voor de auto gekregen. Die nu eindelijk zijn zijn derde leven in Afrika of Suriname is begonnen!
Verkocht met 297000 op de teller. Het was een heerlijk rijdende, uiterst betrouwbare, super praktische auto. Voor zijn leeftijd snel en modern.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.