Toyota Corolla 2.0 D XL (1992)

autoreview

Toyota Corolla 2.0 D XL (1992)

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 D XL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf114.000 km
KM-stand laatst192.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onverwoestbaar!

  • 192.500 km

Na in mijn nog jeugdige(re) jaren voornamelijk in snelle en sportieve Alfa's gereden te hebben, moest ik uiteindelijk toegeven. Er moest een betrouwbare en betaalbare auto komen. Met mijn toenmalige baan reed ik 180 woon/werk km en iets meer dan 30.000km per jaar. Nadat de Alfa het begeven had eerst een goedkope starlet aangeschaft, maar na een gemaakte calculatie zag ik al snel dat ik moest overstappen op een diesel. Omdat Toyota sowieso betrouwbare auto's produceren ben ik voornamelijk naar dat merk gaan kijken. Na wat speurwerk over internet kwam ik om de hoek een Toyota Corolla 2.0d xl hatchback uit '92 tegen met 'grijs' kenteken. Meest opvallende was de km stand van 114000 km!! Dat was wel erg weinig voor een dieseltje uit '92? Bij garagebedrijf afspraak gemaakt en kreeg keurig alle rekeningen te zien, NAP-pas erbij en tijd en ruimte voor een goede proefrit. Navraag verklaarde de lage km stand doordat de vorige (1e) eigenaars deze auto gebruikte als tweede wagen om in de winter te overwinteren in Spanje. Door het, toen nog, voordeel van grijs kenteken en daarmee de laadruimte konden ze aardig wat spullen meenemen. Per jaar reed de wagen dus zo'n kleine 7000km! meer niet! Omdat alle historie aanwezig was en de prijs super scherp heb ik deze wagen meteen gekocht!

Nu er drie jaar in gereden te hebben loopt alles nog prima en soepel! Er is eigenlik niet meer dan regulier onderhoud aan gepleegd en de jaarlijkse apk. De roetmeting is uitstekend (143kg/m) en verder nog nooit aanmerkingen gehad. Enige problemen die er waren was dat de uitlaatsteunen het een paar keer begeven hebben. Eerste maal na vervanging van flexibele uitlaatdeel. De beugel is toen kosteloos vervangen en de tweede keer door te strakke afstelling van de beugel. Laatste keer weer geratel onder de auto vandaan en bleek de beugel te zijn afgebroken. Een nieuwe was niet meer verkrijgbaar, dus is deze gelast.

De diesel motor is onverwoestbaar! Nu 80.000 km verder valt er niets op aan te merken. Altijd starten zonder problemen en het motorgeluid valt mij nog steeds heel erg mee. Pas boven de 125 km/h is de motor wat meer aanwezig, maar daaronder kan je heerlijk doorrijden zonder doof of geïrriteerd te raken van het geluid. De auto is voorzien van zo min mogelijk luxe, maar het voordeel daarvan is weer dat het ook niet kapot kan gaan! Enige luxe die er is is centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging en een achterwisser.

Het verbruik is bij mij gemiddeld 1:15,5 maar 1:18,5 is zeker haalbaar! Wat wel tegenvalt is wanneer er een aanhanger getrokken word dit met heel veel moeite gaat. Het vermogen is niet toereikend (75pk) en een gebrek aan een turbo maakt heuvels en bergen een uitdaging! Verbruik met een aanhanger is bijna een verdubbeling! Komt met name doordat je vaak niet in de 5e versnelling komt vanwege tekort aan koppel/vermogen. Daarnaast gaat het olieverbruik ook aanzienlijk omhoog. Bij normaal gebruik gaat er per 5000/8000km een liter olie in maar bij intensief gebruik toch wel een litertje per 2500km!

Aangezien ik graag veel ruimte heb om spullen te kunnen vervoeren is deze bestel uitvoering voor mij ideaal. Gemiddeld zit ik ook niet echt vaak met meer dan twee personen in de auto, dus een achterbank is voor mij geen gemis. De stoelen voorin zitten uitstekend en zelfs na lange ritten voel je je nog redelijk fit. De standaard fabrieksboxen heb ik vervangen door top kwaliteit speakers in de deuren waardoor het ook echt heerlijk toeren is met goede geluidskwaliteit en een rustige motor.

Helaas gaat de Toyota vervangen worden in de aankomende maanden. Voornaamste reden is de beperking in het kunnen trekken van zwaardere aanhangers. Waarschijnlijk word de vervanging een Mitsubishi Pajero 2.5td Panel Van.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.