Toyota Corolla 1.6 XLi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Corolla is destijds aangeschaft met de ’befaamde’ betrouwbaarheid in het achterhoofd. De aanschafprijs van de Corolla was niet mals, maar na even rondkijken bleken de occasionprijzen van de Corolla"s overal stevig aan de prijs te zijn. Zolang de prijs gerechtvaardigd wordt door een reductie in onderhoud is er geen reden tot klagen. Die gok heb ik destijds genomen, en nu 2 jaar later lijkt het me reëel om uitspraken te doen. In de afgelopen twee jaar ben ik niet verder dan het vervangen van 2 rubber blokjes waar de achterklep op rust. Deze waren door weersinvloeden uitgehard waardoor er een rammeltje ontstond in de achterklep. Met welgeteld 8 euro was dit probleem uit de wereld. Voor de rest alleen het reguliere onderhoud als olie verversen luchtfilter etc..
Daarnaast is het wel aardig om te vermelden dat het Toyota er veel aan gelegen is om de Corolla zo onderhoudsarm mogelijk te maken. Zo heeft deze Corolla een RVS uitlaat, wat (vrij) uniek is in deze prijsklasse.
Over het design van de Corolla valt te twisten, spectaculair is hij in ieder geval niet. Het interieur ziet er netjes uit, de kleurstelling van de stoelbekleding vind ik bij mijn uitvoering wat minder. Maar goed, samken verschillen en das maar goed ook.
De prestaties van de Corolla zijn buitengewoon voor een 1.6 gezinsautootje. Met de voet tot op de vloer reikt de naald tot aan de 210 km/h minus de tellerafwijking zitten we inderdaad aan de beloofde 195 km/h. Acceleratie ie geen punt, al laat het blok dan flink van zich horen. Het gemiddelde verbruik over zowel de winter als zomermaanden is 1:12. Waarbij ik wil vermelden dat ik nooit de intentie heb gehad om zo zuinig mogelijk te rijden, dus er zullen vast rijders zijn die met gemak de 1:13 of nog zuiniger halen.
PROBLEMEN
Rubber blokje waar de achterklep op rust waren verweerd. Rubbertje vervangen en klaar. Kosten 8 euro
Totale kosten over de afgelopen twee jaar:
8 euro ( excl. regulier onderhoud )
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren