Toyota Corolla 1.4 16v VVT-i Linea Terra (2000)

autoreview

Toyota Corolla 1.4 16v VVT-i Linea Terra (2000)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.4 16v VVT-i Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf233.000 km
KM-stand laatst251.470 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop Corolla

  • 233.214 km

In januari 2018 kocht ik een zilvergrijze Toyota Corolla 1.6 VVTi Linea Terra uit het bouwjaar 2000. Niet de 1.4 versie zoals hierboven staat afgebeeld! Een basisuitvoering, maar toch heeft de 1e eigenaar er voor gekozen om airco aan te vinken op de bestellijst.
Er stond bij aanschaf 233.000 kilometer op de teller, maar dat weerhield mij niet van de aankoop. Ik had er alle vertrouwen in, want hé.. het is een Toyota! Onderhoudshistorie was allemaal aanwezig, maar ondanks dat had de auto zichtbaar nog wat aandacht nodig.

Rijeigenschappen:

Proefrit gemaakt en wat een verschil zeg met de Fiesta! Auto rijdt heerlijk en schakelt goed, het typische Japanse klik schakelen is aanwezig. De 1.6 motor is goed voor 110 PK en heeft komt vooral op gang wanneer er meer dan 2500 toeren gemaakt worden. Onderin mist de auto wat pit. Op snelwegen maakt de Corolla wel veel toeren, een zesde versnelling, zoals de Corolla G6 heeft, had zeker niet misstaan in deze Linea Terra.

Het comfort is goed te noemen. De stoelen bieden voldoende steun en zijn op meerder mogelijkheden verstelbaar om een goede zitpositie te garanderen. Achterin biedt de Corolla genoeg ruimte voor volwassenen, al houdt de beenruimte niet veel over.

De Corolla stuurt redelijk direct, maar echt een bochtenpakker is het niet te noemen. Scherpe en vlotte bochten nemen is niet favoriet bij deze Toyota.

Wat is er vervangen?

Op klinkerwegen hoorde je duidelijk geklapper van een stabilisatorstang. Deze is direct vervangen evenals een grote beurt waarbij alle vloeistoffen zijn ververst (remvloeistof , koppelingsvloeistof etc.) Ten slotte is de multiriem vervangen die wat 'snisterde'. Kosten +- 500 euro totaal.

Schokdempers vervangen

  • 235.564 km

Na drie maanden tijd begon de auto steeds minder comfortabeler te worden. Voornamelijk drempels en onevenheden waren duidelijk hoorbaar.
De schokdempers voor en achter waren helaas versleten, deze zijn direct vervangen. De auto rijdt weer als nieuw!

Olieverbruik en onderhoud

  • 237.000 km

Op internet wordt er veel geschreven over het olieverbruik van de VVTi-motoren van deze generatie. Vooral de 1.4 en 1.6 hebben vanaf bouwjaar 2000 last van overmatig olieverbruik.
Op mijn peilstok en onderhoudshistorie is niet af te lezen of de Corolla hier ooit voor is behandeld, het vervangen van het onderblok zou het olieverbruik matigen.

Nu heb ik het olieverbruik in de gaten gehouden de afgelopen periode. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ook helaas deze Corolla een hoog olieverbruik heeft. Gemiddeld gebruikt de Toyota 1 liter olie op 1500-2000 kilometer, een tegenvaller.. Ondanks het verbruik blijf ik vrolijk doorrijden, maar het eist wel dat je zeer regelmatig de olie moet peilen.

Wat is er tot nu toe gedaan aan de auto qua onderhoud?
- Grote beurt (oliefilter, bougies etc.)
- Stabilisatorstang rechtsvoor vervangen;
- Vervangen multiriem;
- Verversing remvloeistof en koppelingsvloeistof;
- Vervangen van schokdempers voor en achter;
- Reparatie airco (aircoleiding, condensor en bijvullen);
- Nieuwe set ruitenwissers voor

Roadtrip naar Polen

  • 245.810 km

In augustus 2018 heeft de Corolla veel kilometers gemaakt, een retourtje naar Krakau in Polen is zonder problemen verlopen! Het olieverbruik werd duidelijk minder, maar ik heb desondanks tweemaal één liter moeten bijvullen.

De Corolla is nu voorzien van o.a. een uitlaatsierstuk en wat TRD- emblemen om hem op te leuken! Ook is de pookknop vervangen met een iets sportievere pook van TRD.

APK keuring

  • 249.356 km

De Corolla is afgelopen week zonder veel poespas door de APK gegaan. Twee versleten voorbanden was het enige aandachtspunt. De keurmeester gaf aan dat de Toyota in prima staat is. Het olieverbruik ligt momenteel op 1 liter op 1800 km. Ik heb een blik Wynns Super Charge gekocht, of dit effect heeft zal moeten blijven. We rijden vrolijk verder

Het bittere einde

  • 251.470 km

En toen ging het drastisch mis tijdens een onschuldige rit huiswaarts. De Corolla hield in en vlak voor mijn huis ging het motormanagement lampje knipperen. Volgende dag geprobeerd te starten, maar zonder succes. Diagnose van de plaatselijke garage was niet best, kapotte startmotor, accu kapot en zuigerveren krom met een groot gat in de derde cilinder. De motor was het reviseren niet meer waard en een ruilblok ging hoog in de papieren lopen. Totaal onverwachts afscheid moeten nemen van mijn Corolla.

Inmiddels heb ik ter vervanging een Kia Pro_cee'd gekocht uit 2009

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.