Toyota Corolla 1.3 XLi (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 198.010 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na jaren van tobben, met vooral Franse automobielen, toch tot inkeer gekomen en deze keer genoeg gespaard om mij een Toyota Corolla aan te kunnen aanschaffen.
Nooit 1 seconde spijt van gehad.
Om mijn ’Rolla’ te kunnen betalen moest ze, helaas, sorry echt krap budget, verbleekt rood zijn. Foto’s volgen nog.
Onder de motorkap ziet ze, ze heet Fluf inmiddels omdat haar kenteken toevallig begint met FL-JF, er echter zo Als Nieuw uit, dat ik geen moment meer getwijffeld heb. De verkoper garandeerde mij nog dat bij 160k km de distributieriem vervangen zou zijn, maar omdat er verder van zijn verhaal ook weinig lijkt (ik zeg lijkt en noem dus ook geen namen) te kloppen weet ik dat niet en dus moet ik binnenkort maar eens kennis gaan maken met de lokale Louwman vestiging. Niet dat ik veel problemen verwacht sinds dit nog het echte ouderwetse Japanse Toyotakwaliteits model is.
pluspunten:
:lekker ruim (voor nog geen 1000kg aan auto tenminste).
:goed overzicht rondom (wel laag natuurlijk, maar goede spiegels en de c-stijl is niet heel dik).
:audio inbouwen is een makkie door de standaard kabelgoten.
minpunten:
:geen stuurbekrachtiging (ik heb echt een van de eerste).
:maar een 1300tje dus een hoop lawaai als je mee wil komen met het moderne verkeer.
:rode auto == veel poetswerk
Conclusie:
Toyota maakt zijn naam wat mij betreft helemaal waar met deze auto. Mijn volgende auto is een nieuwere/betere Corolla dat weet ik nu al.
Ik / we zijn nu 750 km verder zonder 1 hikje behalve het vervangen van de Hoofd-koppelings-cylinder. Niet goedkoop maar wel weer zo saai als het hoort te zijn. Inmiddels is Fluf al niet meer zo verbleekt als eerst. Een beetje Commandant No3 en een berg elleboogvet doen echt wonderen.
Binnenkort moeten ook de radiateur (gelukkig een goedkope gevonden via internet), distributieriem en waterpomp vervangen worden, maar dan kan Fluf er ook weer echt even tegen, zeg maar.
Behalve dit raportje ben ik verder zeer tevreden met mijn wagentje, ik blijf er mee rollen (weinig km’s maar meer durf ik pas weer na de distributieriem) en ik zal hier bijven melden wat de stand is.
Update juli 2008
Niet veel kilometers gemaakt wel Veel gemak gehad van mijn rolla. APK-keuring kwam er pas na een nieuwe gordel links-voor (kost wat heb je een hoop aan en dat is nou net het enige ondeel, dat ik wel graag door een merkdealer ingebouwd wil zien worden.) en een nieuwe tankdop.
Enfin we mogen weer een jaartje en zo te ’zien/voelen’ gaat dat goedkomen.
PROBLEMEN
xx-06-2007 Geen nieuwe auto natuurlijk maar behalve dat het kabeltje om de kofferklep van binnenuit te openen helaas is afgebroken (helemaal vooraan bij het hendeltje) is er verder Helemaal Niets kapot aan deze Corolla. Volgende maand wordt ze toch wel 15 en er staat toch echt al bijna 2 ton op haar tellertje. Hier en daar zitten er wel wat aandachtspuntjes in de lak, niets wat ik met Novorox niet nog kan stoppen gelukkig.
xx-07-2007 Hoofdkoppelingcylinder laten vervangen, prima service van Louwman Amersfoort en zo saai als het hoort nu.
xx-06-2008 APK-keuring, nieuwe gordel linksvoor (lekker hoor) en een tankdop die wel door de keuring komt... kosten 230 eetjes (oh ja en 2 nieuwe voorbanden 180 E )
13-08-2008: nog steeds niet heel goedkoop dus maar wel Uber betrouwbaar tot nu toe, geen verkeerde keus dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.