Toyota Avensis 2.4 16v VVT-i D4 Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 2.4 16v VVT-i D4 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na drie maanden levertijd heb ik eindelijk mijn Avensis 2.4 Executive in ontvangst mogen nemen. Wat een geweldige auto!! Ik heb sinds een maand zin om alle vrienden in de uithoeken van Nederland te bezoeken (liefst twee keer per week).
De auto is fantastisch afgewerkt en alles doet het piep en kraak vrij. DVD Navigatie systeem (standaard op dit model) werkt erg goed (en duidelijk). maar je moet wel erg wennen aan de joystick. De spraaksturing is (als je eenmaal de commando’s weet) voor 90% foutloos. Dit is een geweldige prestatie omdat ik deze optie recent in een Fiat Stilo heb gezien en die scoort 90% fout (zonder loos dus). Systeem hoeft niet te wennen aan je stem “I’m hungry” is genoeg om alle restaurants te zien en “Goto Home” zorgt dat hij je direct zo snel mogelijk naar huis stuurt (al wil ik nog wel eens een stukje omrijden voor het nodige genot). Zelfs commando’s om Cd speler of je Radio te bedienen zijn aanwezig. Het leek mij onnodig maar de navigatie is het erg, erg, erg fijn.
Stoelen zijn geweldig na een paar uur rijden.... zo fris als een hoentje uitstappen. De stoelen zijn elektrisch in alle standen te verstellen (jammer dat je er geen geheugen op kunt krijgen). De stoelen zijn bedekt met lekker soepel leer (ik heb beige genomen).
Rijden in de Avensis geeft je echt een veilig gevoel. Bij het niet gebruiken van de gordel begint hij eerst subtiel maar daarna bruut te piepen. Je houdt het niet vol om zonder gordel te rijden. De 9 airbags hoop ik nooit te zien maar het fijn dat ze er zijn en de look’s and feel’s geven je het gevoel te rijden in een tank (positief bedoeld).
Wegligging is perfect. In het stuur voel je het wegdek nauwelijks dit is zeer comfortabel maar ook verraderlijk. Het motor vermogen is met je grote teen te doseren. Als je even lekker van 80km naar 120km wilt accelereren schakelt dat automaat vlot terug om je even achter in de comfortabele stoel te duwen en daarna schakelt 5 traps automaat weer naar zijn 5 en je moet maar geloven dat de motor het nog doet want het geluid van de motor valt weer weg.
Climate control doet aardig zijn werk... maar bij het uitblazen van koele lucht kiest de Automaat altijd voor luchtuitvoer via het dashboard. Bij een rustige uitstroom van lucht (cabine reeds op temp) geen probleem, maar als de auto gekoeld (AC) moet worden zitten de ijspegels aan mijn neus (zullen we maar zeggen). Je moet dan handmatig raam en voeten kiezen.
Een echt min punt.. als het hard waait dan is dit wel goed hoorbaar in de auto (ik had minder verwacht).. Bij storm (zowel met testrit als met de eigen Avensis) lijkt de deur te willen wijken waarna een fluitconcert begint zowel van de auto als van mij (uit onvrede).
Maar deze ’ongemakken’ wegen niet op tegen het geweldige comfort, veiligheid en performance.
PROBLEMEN
Geen problemen...
Hooguit verhoogt risico op bekeuringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.