Toyota 1000 (1972)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 1000 |
---|---|
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
ERVARINGEN
- 105.000 km
Ik heb een Toyota 1000 uit 1972 twee jaar gelden gekocht. De auto stond op marktplaats te koop bij een universele garage. Wezen kijken en compleet verkocht.
De auto was van de 2e eigenaar, een gepensioneerd monteur geweest die de auto in 1976 gekocht had. De goede man deed de auto weg omdat hij naar het bejaardenhuis toe moest en niet meer mocht rijden. Op de teller stond toen ongeveer 95000 km. Hoe vaak hij daadwerkelijk het klokje rond is geweest weet ik niet. Maar de staat van de auto was dusdanig dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat er nog geen 1 voorstond. Alleen de stoelen zijn wat uitgezakt.
Proefritje gemaakt en daar wat rond gecrost, toen besloten het ding maar te kopen. Bij het naar huis rijden via de snelweg me een beetje kapot geschrokken van de weg ligging boven de 80 op matig wegdek en met spoorvorming. Wat een zwabberbak was (en is) het. Dit was toch wel ff wennen, het reed behoorlijk anders dan de subaru Turbo met luchtvering die ik hiervoor had. Ik ging ook van alle luxe die je maar verzonnen kunt voor een auto uit 1987 (el. ramen en spiegels, stuurverstelling, hoogte verstelbare stoel, airco, luchtvering en centrale vergrendeling) terug naar niks. Er zit nog niet eens een interval op de ruitenwisser. Maar ik was trots op m’n toyota 1000. Nu 2 jaar en 10000 km verder ben ik dat nog altijd.
De auto is in de stad behoorlijk vlot tot snel, wat komt door de korte versnelligsbak verhoudingen. Nadeel hiervan is dat je met 60 in de 4 moet schakelen, en bij een gebrek aan een 5e versnelling is die dus vrij lang. Tot de 80 gaat het, maar boven de 80 moet je toch rekening ermee houden dat inhalen een tijdrovend klusje is. Uiteidenlijk wil de auto als je tijd en lef genoeg hebt wel daar tot boven de 150, maar eerlijk gezegd gaat deze auto sneller dan dat ik ga met deze auto. Normaal cruisen op de snelweg doet ik het liefste met ongeveer 115 km/h, dan rijd hij het fijnst.
Het verbruik van de 1 liter motor met 48 pk is zo tussen de 1 op 12 en 1 op 14, afhankelijk van welke kant de wind komt.
PROBLEMEN
- 105.000 km
In de tussen tijd alleen de koppaking moeten vervangen, omdat de auto een aantal jaar stil had gestaan en deze droog en poreus is geworden. Dit had ik bij de koop van de 1000 al rekening mee gehouden. De auto heeft maar 1 keer geprottesteerd toen hij naar het werk moest, wat resulteerde in een half uur later op het werk komen.(De uiteindelijke boosdoener was de plaatsenlijke marter die wat had liggen knabbelen aan wat kabels) Verder doet de auto het gewoon altijd zonder morren, en slaat sneller aan dan de gemiddelde moderne auto, ook na 6 weken stilstand zonder gebruik van de choke.
De plannen voor deze auto zijn andere schokdempers monteren, en dat beetje roest wegwerken wat er is. Verder vooral zo laten, en er lekker mee rondtoeren als het mooi weer is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.