Suzuki Swift 1.3 GLX (1993)

autoreview

Suzuki Swift

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.000 km

In één zin samengevat is dit een ideale, goedkope stadsauto. Aangezien ik in Den Haag woon, was dat wat ik nodig had.

De auto rijdt zeer vlot, heeft een goede wegligging en is vrij stil tot circa 100km/u mits je op asfalt rijdt. Daarboven begint hij een beetje te trillen en wat meer lawaai te maken. Ook op besteende wegen heb je vrij veel herrie in de auto.

Koppeling is bijzonder gevoelig afgesteld. Was ff wennen in het begin maar heb besloten het zo te laten. Snel kunnen optrekken in een stad als Den Haag is toch wel handig.

Verwacht geen extra comfort in deze auto. Voor korte ritten tot circa 1 uur zit je lekker. Bij langere ritten word je moe van het zitten. De enige electronica die erin zit is de verlichting en de radio. Ander punt is het ontbreken van stuurbekrachtiging. Knap vervelend bij inparkeren of keren in een smalle straat. Boven de 40km/u is het echter wel een pluspunt omdat je dan het gevoel hebt de auto echt \"beet te hebben\".

De auto zou gemiddeld 1/17 moeten rijden maar dat haal ik niet doordat ik voor 80% in de stad rijd. Te veel verkeerslichten en opstoppingen zorgen voor een hoger gemiddeld verbruik. Ik kom uit op circa 1/14, toch nog vrij zuinig.

Belangrijk pluspunt is dat je veel zelf kan onderhouden, herstellen en vervangen. Waar bij moderne auto\'s de hele moter is ingepakt, kun je bij deze in één oogopslag zien waar wat zit. Het enige wat je nodig hebt zijn schoonmaakmiddelen, olie etc en een zwitsers zakmes. Al het klein onderhoud is hiermee te doen.

PROBLEMEN

  • 92.000 km

Radiateur lekte, moest een nieuwe in. Kosten €200,- inclusief montage.

Bedrading van de verlichting was niet in orde, ipv rechter knipperlicht ging rechter stadslicht branden. Zelf hersteld.

Het \"check engine\" lampje knippert af en toe. M\'n garage heeft de moter binnenstebuiten gekeerd maar ze konden niks vinden. Moter moet worden doorgemeten door dealergarage om te kijken waar het zit. Schijnt dat meer Swifts uit deze periode dit probleem hebben.

Roest, hoe kan het ook anders bij een auto op leeftijd. Heb alle plekken met anti-roest ingesmeerd. Laat het daarbij omdat ik de auto ga oprijden

Problemen en ervaringen

  • 101.000 km

Inmiddels 10k km en wat problemen verder.

-Uitlaat aan gort, moest worden vervangen.

-Auto begint aan alle kanten te rammelen.

-Wiellager linksachter moest vervangen worden.

-Raam linksvoor sluit alleen als ik hem met de hand vastzet door de ruit aan beide kanten vast te pakken. Moet ik nog repareren.

-Versnelling schiet vanzelf uit z'n 1 in z'n vrij. Opgelost door de pook vast te houden bij het optrekken.

-Alle banden zijn versleten. Hoewel ik nog wel profiel heb zullen ze niet door de APK komen. Was er laatst nog mee gecontroleerd door de politie. Ze zagen het gelukkig door de vingers (je zag die agent denken toen hij naar de banden keek, zal ik er wel of niet iets van zeggen?).


Maarrr, niet alles is kommer en kwel. Zowel in de vorige winter als deze, start hij altijd. Motorisch is deze auto niet stuk te krijgen.
Ben er tevens heen en weer me naar Brugge gereden zonder problemen aan de auto. Lichamelijk echter, kom je er na zo'n lange rit uit alsof je 2,5 uur in de achtbaan hebt gezeten.

Kans is groot dat ik de auto verkoop omdat de kosten die ik er voor moet maken niet meer in verhouding staan tot de waarde van de auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.