Suzuki Swift 1.3 GLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
ERVARINGEN
- 92.000 km
In één zin samengevat is dit een ideale, goedkope stadsauto. Aangezien ik in Den Haag woon, was dat wat ik nodig had.
De auto rijdt zeer vlot, heeft een goede wegligging en is vrij stil tot circa 100km/u mits je op asfalt rijdt. Daarboven begint hij een beetje te trillen en wat meer lawaai te maken. Ook op besteende wegen heb je vrij veel herrie in de auto.
Koppeling is bijzonder gevoelig afgesteld. Was ff wennen in het begin maar heb besloten het zo te laten. Snel kunnen optrekken in een stad als Den Haag is toch wel handig.
Verwacht geen extra comfort in deze auto. Voor korte ritten tot circa 1 uur zit je lekker. Bij langere ritten word je moe van het zitten. De enige electronica die erin zit is de verlichting en de radio. Ander punt is het ontbreken van stuurbekrachtiging. Knap vervelend bij inparkeren of keren in een smalle straat. Boven de 40km/u is het echter wel een pluspunt omdat je dan het gevoel hebt de auto echt \"beet te hebben\".
De auto zou gemiddeld 1/17 moeten rijden maar dat haal ik niet doordat ik voor 80% in de stad rijd. Te veel verkeerslichten en opstoppingen zorgen voor een hoger gemiddeld verbruik. Ik kom uit op circa 1/14, toch nog vrij zuinig.
Belangrijk pluspunt is dat je veel zelf kan onderhouden, herstellen en vervangen. Waar bij moderne auto\'s de hele moter is ingepakt, kun je bij deze in één oogopslag zien waar wat zit. Het enige wat je nodig hebt zijn schoonmaakmiddelen, olie etc en een zwitsers zakmes. Al het klein onderhoud is hiermee te doen.
PROBLEMEN
- 92.000 km
Radiateur lekte, moest een nieuwe in. Kosten €200,- inclusief montage.
Bedrading van de verlichting was niet in orde, ipv rechter knipperlicht ging rechter stadslicht branden. Zelf hersteld.
Het \"check engine\" lampje knippert af en toe. M\'n garage heeft de moter binnenstebuiten gekeerd maar ze konden niks vinden. Moter moet worden doorgemeten door dealergarage om te kijken waar het zit. Schijnt dat meer Swifts uit deze periode dit probleem hebben.
Roest, hoe kan het ook anders bij een auto op leeftijd. Heb alle plekken met anti-roest ingesmeerd. Laat het daarbij omdat ik de auto ga oprijden
Problemen en ervaringen
- 101.000 km
Inmiddels 10k km en wat problemen verder.
-Uitlaat aan gort, moest worden vervangen.
-Auto begint aan alle kanten te rammelen.
-Wiellager linksachter moest vervangen worden.
-Raam linksvoor sluit alleen als ik hem met de hand vastzet door de ruit aan beide kanten vast te pakken. Moet ik nog repareren.
-Versnelling schiet vanzelf uit z'n 1 in z'n vrij. Opgelost door de pook vast te houden bij het optrekken.
-Alle banden zijn versleten. Hoewel ik nog wel profiel heb zullen ze niet door de APK komen. Was er laatst nog mee gecontroleerd door de politie. Ze zagen het gelukkig door de vingers (je zag die agent denken toen hij naar de banden keek, zal ik er wel of niet iets van zeggen?).
Maarrr, niet alles is kommer en kwel. Zowel in de vorige winter als deze, start hij altijd. Motorisch is deze auto niet stuk te krijgen.
Ben er tevens heen en weer me naar Brugge gereden zonder problemen aan de auto. Lichamelijk echter, kom je er na zo'n lange rit uit alsof je 2,5 uur in de achtbaan hebt gezeten.
Kans is groot dat ik de auto verkoop omdat de kosten die ik er voor moet maken niet meer in verhouding staan tot de waarde van de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Lezersreacties (0)
Reageren