Suzuki Samurai Metal Top De Luxe (1989)

autoreview

Suzuki Samurai Metal Top De Luxe (1989)

Signalement

UitvoeringSamurai Metal Top De Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heb als stagiair op het eiland Curacao deze Suzuki Samurai nu voor ruim 3 maanden in gebruik. De keuze op de Samurai was vrij eenvoudig, als student heb ik het niet al te breed dus het moest een betaalbaar wagentje zijn, betrouwbaar je wil hier namelijk niet ’s avonds alleen aan de kant van de weg staan, hij moet tegen een stootje kunnen en het is altijd handig als er veel onderdelen voor deze auto beschikbaar zijn ivm onverwachte reparaties.

Dit was de tweede Samurai die ik bekeek bij een particuliere verkoper, heb voor deze gekozen omdat het van oorsprong een Nederlandse auto was en ook heel belangrijk er zat een CD-speler in. Verder is deze auto voor Antilliaanse begrippen redelijk onderhouden(zit namelijk strak in de lak en start gewoon altijd) natuurlijk doen er een aantal dingetjes niet(snelheidsmeter, interieurverlichting en een niet heel nauwkeurige temperatuurmeter) maar dat moet je hier voor lief nemen als de auto maar rijdt.
Offroad rijden lukt met deze auto goed en is ook erg fun om te doen, je voelt je als het ware Colin McRae als je op de stoffige kalkweggetjes rijd rondom het Westpunt van Curacao.

Dan hier even de punten van wat mij wel en niet bevalt aan de auto:

Plus punten:
-goedkoop(aanschaf was naf. 4000,- omgerekend minder dan €2000,-)
-redelijk betrouwbaar(check mijn problemen maar)
-solide(ondanks het slechte wegdek niet echt rammels in het interieur, het onderstel rammelt daarnaast wel heel erg)
-goede stoelen
-redelijke felle motor (de soms hoge heuvels hier kan de auto aan zonder terug te schakelen)
-Opberg mogelijkheden(toch 3 grote vakken waar ik mijn spullen kwijt kan+grote bagageruimte, het is een 2seats hardtop dus achterin een praktische ruimte van ongeveer één vierkante meter)
-Handig formaat(je kan de auto makkelijk parkeren)
-Bodemvrijheid(door naar de stranden van Banda Bou tegaan pak je een off-road route dan merk je toch wel dat een hogere auto handig is net zoals parkeren op de stoep)
-overzicht(rijd de auto zonder binnenspiegel, maar met alleen de twee grote buitenspiegels kun je Samurai nog goed genoeg overzien, belangrijk met die rechtsinhalende personen hier DAT MAG HIER GEWOON!)

Min punten:
-Nauwelijks comfort(het onderstel is erg hard en rammelt nogal door de bladveren)
-Besturing is redelijk tricky, bij snelle lastwisselingen om bijvoorbeeld kuilen in de weg te ontwijken moet je het stuur goed blijven vasthouden(ok om de besturing te vergelijken met mijn vaders Mazda6 is niet helemaal eerlijk, maar heb ook een 1992er Ford Fiesta ter referentie en die heeft een voor mijn gevoel veiliger weggedrag)
-Verlichting kan beter
-Vrij pittig verbruik voor zo’n kleine auto(rijd denk ik ongeveer 1 op 10 niet zeker te zeggen omdat de teller het niet doet maar tank om de week toch voor ongeveer 20 liter en rijdt ook iets van 200km p week, het voordeel is wel weer dat de benzine hier maar €0,80 p liter kost ipv de €1,30 die je in NL betaald..)
-Zijwind gevoelig(door de vierkante vorm en de Noordoost Passaat wind die hier waait moet je goed opletten dat je niet van de weg geblazen wordt)

PROBLEMEN

Dit Japanse monstertje is redelijk betrouwbaar, op het eiland zie je nog veel oude Samurais en ze staan goed bekend, net zoals veel oude Japanse autos hier(1988er Corollas; Sunnys; Lancers en 323s)

Problemen die ik heb gehad:
-De auto kwam een keer stil te staan omdat er geen motorolie meer in het carter zat, eigenschuld hoewel de vorige eigenaar mij dit niet verteld had dat er olie bijgevuld moest worden.
-Radiator lek, doordat er een scherp stuk in de motorkap zat was er een gaatje geslagen aan de bovenkant van de radiator, eerst niets van gemerkt todat er na een lange trip vermogensverlies kwam en de temperatuur meter voor het eerste rood aangaf(terwijl hij daarvoor altijd op zo’n 10% stond) vloeistof gechecked en dit was niet leeg, alleen door het lek zoog de radiator zelf geen vloeistof meer, bij tankstation water bijgevuld en radiator bijgevuld om direct daarna naar de garage te rijden, die het lek met metaalpasta heeft gedicht, de motor was gelukkig intact gebleven.
-Lekke band, een gelukje hier de band klapte pas bij de parkeerplaats vlak na een pittige trip met veel heuvels en slecht wegdek van zo’n 60kilometer, ter plaatse kunnen wisselen en daarna een nieuw reserve wiel geregeld.
-Motor een aantal keer verzopen, één keer doordat de choke onbewust aanstond, een keer na het tanken van redelijk wat benzine en keer tijdens het rijden toen er opeens vermogensverlies optrad, dit opgelost door een (schoonmaak)middeltje voor motoren te kopen bij de supermarkt en is sinds 2,5week ook niet meer voorgekomen.
-Startprobleem omdat een kabeltje los was gegaan, weer aansluiten en het was gefixed.

Al met al probleempjes, op de radiator na, die ik zelf in 10minutjes kon oplossen zonder te zeggen dat ik nou niet echt een technische autoexpert ben. Voor een auto van bijna 18jaar vind ik dit problemen om voor lief te nemen.

Bakkie na mijn stage verkocht aan een andere student, heb voor de vier maanden erg voordelig gereden qua aanschaf niets verloren op de prijs, verder geen onnodige kosten gehad.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.