Suzuki Samurai Cabrio De Luxe (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Samurai Cabrio De Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
de samurai een bakkie met karakter
- 72.237 km
onze mooie samurai (75.323 km)
Nadat onze eerste samurai het koetswerk helemaal weg was gerot
En de aandrijflijn met versnellingsbak gewoon helemaal opgereden waren.
Hebben wij hem weggedaan.
Wij hadden natuurlijk wel terrein ritten mee gedaan en wat een beest is de samurai!
Op de weg is hij traag maar in het terrein is hij wel heer en meester!
Vooral als je hem in de 4x4 zet.
Schakel hem dan maar eens in de lage giering dan kruipt hij door het terrein en hij blijft gewoon doorgaan.
Bijna niks is te gek voor de samurai dat is z,n geweldige evaring.
Maar aan al het lol kwam een eind.
De kosten om hem weer te restaureren waren te vors.
Oke na 6 jaar wachten heb ik wel weer zin in een samurai als hobby auto.
Na enig speur werk vond ik er eentje die goed onderhouden en niet verrot is.
Deze samurai heeft altijd binnengestaan.
Nu hebben wij ook een garage en daar staat hij nu natuurlijk ook in.
Inmiddels is de samurai opnieuw gespoten en zijn er nieuwe stukken er in gezet bij de achterwielen dit was een kostbare zaak maar zeker de moeite waart hij ziet er weer als nieuw uit .
Ook heb ik een boelbar op de kop kunnen tikken voor 10 euro.
Onderdelen zat voor de sam.
Vond de gewone stoelen maar slappe hap en waren ook al behoorlijk versleten.
Heb er nu Honda crx stoelen ingebouwd dit was maar 2 uurtjes werk hoefde alleen maar nieuwe gaten te boren in de sleden.
Mijn zwager heeft de verstel hendel van de bestuurders stoel verlengd ff een nieuw stukje aan lassen en klaar was het.
De originele was te kort voor de Honda stoel.
Hij prikte net in de bekleding van de stoel dus deze wou niet meer versteld worden.
deze stoelen koste 80 euro.
Dit staat heel stoer en ze zitten heerlijk.
Heb alleen het comfort een waardering van slecht gegeven!
Dat is ook logisch hij stuitert er vrolijk op los en de verlichting is onder de maat.
Dat hoort ook bij het karakter van de samurai!
Ik heb daar geen ene probleem mee maar ik moet toch kritisch zijn voor een rewiew .
De verlichting van de samurai.
Deze stelt echter niet veel voor.
Vooral het dimlicht Geeft onvoldoende licht er zitten wel halogeen lampje,s in.
Dus in het donker is het wel een beetje behelpen.
Ben erg wijs met mijn verstralers die ik heb gemonteerd deze geven wel erg veel licht.
Ze zijn geschakeld met het grootte licht voor de a.p.k heb ik er een schakelaar tussen gezet anders mag het niet.
De soft top van de suzuki samurai.
dit is een verhaal apart daar moet je wel geduld voor hebben en vooral de tijd!
Je bent wel ff zoet namelijk om hem erop te doen.
Ben ongeveer 10 minuten bezig.
Het lijkt wel een tent die je opzet.
Maar daar hebben de jongens van suzuki wat op gevonden.
De bikini top.
Het is een stuk makelijker erop te zetten dan de softtop.
Ideaal binnen 5 minuten is de klus geklaard.
Deze gebruik ik alleen als het net iets te fris is om helemaal open te rijden in het voor/najaar.
De kap/ bikini top zijn ook niet gevoerd en het tocht ook nog als je hem erop hebt zitten.
Hahaha ook hier is het comfort ver maar dan ook echt ver te zoeken.
Dus de soft top is alleen om het water buiten te houden en dat doet hij prima.
Ik gebruik hem alleen maar voor de winter.
Als de samurai voor een onderhoud beurt ff naar de garage moet.
Ook haal ik hem 1 keer per week uit de garage om ff boodschappen te doen als er geen pekel op de weg licht!
Heb de auto zomer,s gewoon cabrio in de garage staan.
Wel zo makkelijk want de soft top erop zetten en er afhalen is geen pretje dus vandaar.
Oke genoeg geschreven over het fenomeen soft/bikini top
Ik ga alleen niet harder dan 120 km per uur dan draait de motor 3000 r.p.m.
Op de binnen weggetje,s ga ik niet harder dan 60 km per uur dan zoemt de motor lekker rustig.
Als ik dan 80 km per uur rij dan maakt de aandrijflijn een mooi geluid dan draait de motor 2500 r.p.m.
Ik hou me gewoon aan de snelheid limit ga er zeker niet onderhangen om de rest van de automobilisten onnodig op te houden.
Heb zelf ook een hekel aan kruipers dus vandaar.
En dan het brandstof verbruik hahahaha hij zuipt als een ouwe alcohollist !
vandaar dat ik de gebruiks kosten een onvoldoende geef.
De onderdelen zijn niet duur van de samurai.
Vandaar dat ik hem niet de stempel slecht wil geven.
Comfort is in de samurai natuurlijk ver te zoeken!
Het is lekker Spartaanstrijden het koets werk staat op een Ladder chassis met bladveren.
Dus deze combinatie staat garant voor veel stuiteren.
Stuiteren dat doet de samurai zeker door zijn korte wielbasis.
Op een slecht wegdek wil hij wel een beetje nerveus sturen.
Het is echt aan de bak als je met de samurai op pad gaat.
Een auto met karakter dat is de samurai zeker weten.
Dus ff in het kort hij stuitert als een stuiterbal.
Hij is zo traag als een slak.
Zuipt als een ouwe alcoholist.
ziet bijna niks door die maffe koplampen.
tentje opzetten als je de winterkap monteer.
Dat maakt mij ook geen bal uit ik heb veel lol met mijn mooie samurai.
Gewoon back to basic met de samurai .
Geen stuurbekrachtiging.
Geen injectie.
geen turbo met inter-koeler
Geen elektrische bedienbare ramen gewoon ouderwets met een slinger.
Geen plofzakken.
Geen a.b.s of e.s.p.
Geen airco.
Geen interval op de ruitenwisser
Geen onafhankelijke wielophanging ,nee joh starre assen.
Zelfs geen katalysator aan boord.
Dat vind ik gewoon zo gaaf een 4x4 in zijn zuiverste vorm.
Een suzuki samurai word een zeldzame verschijning je komt ze niet vaak meer tegen.
problemen met onze suzuki samurai
Onze thermostaat is kapot
de motor wil niet op bedrijfstemperatuur komen en de kachel blaast alleen maar koude lucht.
Maar nu is er een ander probleempje met de samurai
Hij wil niet stationair toeren draaien.
Hij slaat gelijk af en zuipt ook als een ketter.
Oorzaak carburateur is niet fris dat is een samurai kwaaltje
Nu is de carburateur aan een opfris beurtje toe.
Ik laat alle vacuüm slangetje,s vervangen en er komen ook nieuwe pakkingen erin.
Ook laat ik hem ff opnieuw afstellen natuurlijk hoor dat na z,n onderhoud,s beurt
Dan ook maar gelijk de kleppen laten stellen deze tikken ook namelijk
Heb de auto opgehaald bij de garage.
Ook hebben ze de kleppen opnieuw gesteld nu is de motor lekker rustig geworden.
En de vacuüm slangetjes waren helemaal uitgedroogd!
Dat wil ook wel voor een auto van 18 jaar oud.
Nu hebben ze deze vervangen Maar dit heeft het probleem niet verholpen.
De carburateur is gewoon kapot jammer dan.
Nu laten wij er een andere carburateur opzetten.
Ook is de koppakking muf en is aan vervanging toe.
Hij zweet water namelijk bij de achterste cilinder.
Dit laten wij vervangen een suzi place in buren zij zijn helemaal gespecialiseerd in samurai,s.
Ben dus bij suzi place geweest en wat een topper van een auto bedrijf.
Zij hebben dus volgens afspraak netjes de koppakking vervangen deze was echt helemaal muf.
Spaanse samurai kwaaltje hebben zij mij verteld.
Ook hebben ze de originele carburateur vervangen deze was helemaal aan barres deze deed helemaal niks meer.
Dit is ook een zwakke punt bij de samurai.
Ze hebben mij goed geïnformeerd over de Weber carburateur en heb er door hun een laten monteren.
Zij hebben hem gelijk goed afgesteld natuurlijk.
Nu hebben ze het ontsteking moment ook veranderd anders komen er vlammen uit de uitlaat dat is niet de bedoeling.
Er zit ook een hand choke op helmaal super net zo als vroeger ff de knop uittrekken en choke maar.
Een probleempje met de remmen gehad
Ik moest ff hart remmen en toen begon de sam ineens naar rechts toe te trekken.
Dacht gelijk aan de remsysteem eerst kijken of hij geen vloeistof lekkte.
Dit was het dus niet.
Ja hoor de voorrem zat vast.
De garage heeft hem weer gangbaar gemaakt.
Ook hebben ze de rem slangen voor vervangen deze waren versleten.
Nu rijd ie weer prima
het Custom made uitlaatsysteem
- 77.666 km
Ben met de sam naar e.p.s uitlaten bv geweest tjonge wat een vakwerk!
Er zit nu een spaghetti spruitstuk onder en er zit natuurlijk een opmaat gemaakte uitlaatsysteem met een absorptie demper en hij komt nu bij de dorpel vlakbij de achterwiel naar buiten.
Een mooi klein pijpje en hij brult en gromd lekker.
Het is echt heel mooi om cabrio te rijden vooral dat geluid van het uitlaat systeem .
Door het spaghettispruitstuk trekt hij beter op dus hij heeft meer koppel gekregen en kan nu beter met het verkeer meekomen.
Weber
- 78.130 km
Onze Weber carburateur.
Wat is dat geweldig.
Auto trekt veel maar dan ook veel beter op hij is feller geworden.
En vooral dat geluid van de K&N openluchtfilter in combinatie met de Weber is gewoon heel er gaaf.
zo tof een opgefokte 1300 cc motor.
Wat een evaring met rijden.
een mooie samurai kost geld!
onze extra uitgaven aan de sam
als je een mooie sam wilt hebben en houden dan gaat dat natuurlijk euro,s kosten.
Ik ben een echte suzuki samurai liefhebber dus heb er veel voor over om een mooi exemplaar te hebben en te houden.
hier komt de lijst.
softtop 199.00
Bikini top 85.00
verstralers 59.00
bulbar 10 euro
honda crx stoellen 80.00
over laten spuiten en nieuwe stukken in laten zetten 1548.87
custom made spaghettispruitstuk en uitlaat systeem 1050.00
weber carburateur 400,-
Vrijloop naven 60,-
wielen 250,-
onderhoud
onderhoud (72.772 km)
Hier komen natuurlijk de onderhoudsbeurten van de samurai
datum 4-1-2010 km stand 72.244
Extra grote onderhoudsbeurt
vanwege aanschaf samurai
307.25 euro
datum 18-2-2010 km stand 72.772
ventilatorriem 9,58 euro
klepdekselpakking 7,60 euro
ruitenwisser 18,20 euro
expantie vat radiator 17 euro
datum 18-8-2010 km stand 77.968
Koelvloeistof slangen zelf vervangen door blauwe siliconen slangen
50 euro
datum 19-8-2010 km stand 77.997
Bodem zelf getectyleerd 6 bussen tectyl nodig gehad.
45,50 euro
datum 26-8-2010 km stand 78.007
zelf verdeelkap vervangen
11,52 euro
datum 31-8-2010 km stand 78075
Vacuüm slangen Carburateur vervangen.
kleppen afgesteld.
55 euro
datum 9-10-2010 km stand 78130
Weber carburateur laten monteren en afstellen.
400 euro
Nieuwe koppakking nieuwe distributie riem en spanrollen.
740 euro
datum 8-11-2010 km stand 78700
groote onderhoudsbeurt inkl apk-keur
159,63 euro
datum 12-7-2011 km stand 82590
Remklauwen gereinigd en gangbaargemaakt.
Remslangen voorzijde vervangen.
Bouten op versnelingbakdeksel en tussenbak nagetrokke.
128,10 euro
datum 2-11-2011 km stand 84117
apk-keuring uitgevoerd
42,50 euro
datum 12-7-2012 km stand 87385
achterbanden vervangen 2 stuks
fulda eco control 225/60r15
272,01 euro
spec van onze samurai
Gefabriceerd in spanje.
Bouwjaar 1992.
Topsnelheid 130 km per uur.
Verbruik gemiddeld (l/100km) 8,5
Verbruik stad (l/100km) 8,9
Verbruik buitenrit (l/100km) 8,4
Afmetingen en gewichten
Lengte 3430 mm
Breedte 1530 mm
Hoogte 1670 mm
Tankinhoud 40
Rijklaar gewicht 915
Aanhanger geremd/ongeremd 1100
Onderstel
Ladder chassis.
blad veren.
starre assen.
Remschijven voor.
trommelremmen achter.
stalen wielen.
Bandenmaat voor / p225/60r15 achter / p225/60r15
Bandenspan. voor/achter 1.4 beladen 1.8 bar
Stuurinrichting.
Tandbeugel.
geen Stuur bekrachtiging.
ook geen plofzakken.
motor
4 cilinder.
8 kleppen.
1.300 cc
weber carburateur.
Geen katalysator.
Custom made Spaghettispruitstuk.
Custom made uitlaatsysteem met 1 absorptie demper.
koelling.
Koel ventilator draait continu mee met de toeren van de motor.
Vloeistof gekoeld.
Transmissie.
Versnellingsbak.
Handgeschakeld 5 versnellingen.
Handgeschakeld tussenbak hoge en lage giering.
vrijloop naven om de voor as uit te schakelen.
Aandrijving.
voor op de weg
achterwielen.
voor in het terrein.
Voorwielen inschakelbaar .
hoge en lage giering inschakelbaar.
Interieur
Luidsprekers Nee
radio nee
lak wit
Aantal zitplaatsen 2
Honda crx stoelen.
Bekleding stof.
toerenteller.
dagteller.
Kilometer teller die de 100.000 km aan geeft.
brandstofmeter.
koelvloeistof Temperatuurmeter.
Make up spiegeltje in zonneklep.
Afsluitbare Handschoenen kastje.
handgreep Bijrijder.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Lezersreacties (0)
Reageren