Suzuki Samurai Metal Top De Luxe (1988)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Samurai Metal Top De Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wij waren op zoek naar een betaalbare 4wd, die ons in ieder geval over zandige paden en bosgronden kon transporteren. Liefst met veel ’zooi’ achterin, betrouwbaar en leuk om in te karren. Ook moest de ’schoolrun’ erin uitgevoerd kunnen worden. Zo kwamen wij bij ons Suzuki Samurai High Metal top 1.3 uit. Overgenomen van een jager uit het oosten van het land, die de auto een paar jaar ervoor van de Duitse boswachterij had overgenomen. Prima onderhouden (wat echt een vereiste was), de enige luxe was een radio met cd wisselaar en een 27 mc aansluiting.
Enorm veel pret gehad met ons jeepie. Gespeend van iedere vorm van luxe of comfort. Nier- en galstenen melden zich accuut als je er verder dan 30 km mee reed. Kraken en piepen deed ’ie als de beste om te onderstrepen dat hij echt z’n best deed. Eigenlijk geen grote problemen gehad: behalve het reguliere onderhoud, een uitlaat en een koelvloeistof lekkage waar je u tegen zei. De auto heeft ons, en ons outdoor bedrijfje, 2 jaar lang fantastisch gediend. Het comfort is nul, echter de bruikbaarheid is 100%. Klein en wendbaar, onverslijtbare techniek en echt een kei in het terrein. Waar menige LaRo met overgewicht klachten bleef hangen, hobbelde onse Jeepie vrolijk door de modder en de kuilen ... Verwacht geen strepentrekker of snelle rondetijden ... 100 km per uur is hardwerken en slecht voor je trommelvliezen.
De oplettende lezer zal zijn opgevallen dat dit alles in de voltooid verleden tijd is geschreven, Tot ik er een paar weken geleden eens kritisch naar keek en de komende problemen beschouwde .... toen vond ik het welletjes. Het plan was dat onze hobby auto ... de Volvo 244 uit 1976 die rol ging overnemen, dat bleek een economische ramp te zijn ... nu rijden we gezellig in een Renault 19 cabrio en pakken we de Scenic als het functioneel moet ... 4 wd is geen vereiste meer ... maar tsjonge jonge wat een leuke auto was dit. De auto is door een paar koene ridders overgenomen om naar Dakar te rijden en daar te veilen t.b.v. een goed doel. Ben benieuwd of ze hun galstenen al hebben gevoeld... 7.000 km is best een eind.
PROBLEMEN
Gelijk na aankooop een grote beurt gegeven. Dat was redelijk duur 450,- maar daarna is het bij een kleine beurt op z’n tijd, stukje uitlaat en wat koelslangen gebleven.
Echter oh, oh, oh ... wat een roestbak. De wielranden waren kompleet rot en op een zonnige dag na wat modderig vermaak, spoot ik met de hoge druk reiniger dwars door het plaatwerk aan de zijkant heen .... Van onderen was de boel keihard, echter het plaatwerk was echt flut.
Voor de winter zag ik 4 nieuwe banden, nieuwe remmen en een radiotor op z’n verlanglijstje en toen vond ik het gehobbel wel welletjes ... afscheid nemen is het best als het nog leuk is .... tijd voor een nieuwe hobby ... de cabrio !
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort1
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Suzuki Swace vernieuwd: voor de vorm

15 procent meer vermogen voor Suzuki Swace

Suzuki: vijf EV's Europa, waaronder Jimny-achtige en stadsauto

Suzuki Fronx: nieuwe SUV met aflopende daklijn

Suzuki Jimny nu ook als vijfdeurs!

Lezersreacties (0)
Reageren