Suzuki Liana 1.6 First Edition (2001)

autoreview

Suzuki Liana 1.6 First Edition (2001)

Signalement

UitvoeringLiana 1.6 First Edition
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf86.266 km
KM-stand laatst157.477 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Liana ?

  • 132.184 km

Sinds 2009 hebben wij deze Liana in ons bezit. Het is de opvolger van een Toyota Corolla uit 1993 in een basisuitvoering. Daarom voelde de wagen voor ons zeer luxe. Deze heeft stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare spiegels, elektrische raambediening, handmatige airco en ruimte! Hij heeft alleen geen klokje.

Het is een bijzonder opvallend model, maar daardoor tweedehands wel voor een vriendelijke prijs te vinden. Deze stond destijds bij een Daihatsu dealer op het buitenterrein onder een laag sneeuw. Maar het was een kwestie van even sneeuwvrij maken en direct starten. Na een uitgebreide proefrit de knoop doorgehakt en deze genomen.

Pro;
* Veel ruimte voor het geld.
* Goede stoelen zij het met beperkte zijdelingse steun.
* Redelijke prestaties.
* Redelijk geluidsniveau, ook op snelwegsnelheden.
* Nette onderhoudsprijzen.

Contra;
* Weinig en inefficiente aflegruimte voorin de auto.
* Geen klokje in deze vroege uitvoering.
* Vroege uitvoeringen hebben achter in het midden een tweepunts ipv een driepuntsgordel.
* Kwaliteit bedieningsconsole midden slecht.
* Temperatuur/klimaat is moeilijk te regelen door vreemde luchtstromen.
* Beetje dorstig als automaat; 1:10 en dan moet je geen gekke dingen doen.
* Beetje zoekerig weggedrag.

Alles bij elkaar is het 'waar naar geld'.

December 2013

  • 140.211 km

Vandaag is de auto voor een kleine beurt met APK en winterbanden wissel naar de garage geweest. Geen bijzonderheden.
Tot nu toe hebben we eigenlijk alleen maar regulier gebruiks onderhoud gehad. Banden, multiriemen, etc,
Afgelopen jaar na het vervangen van de multiriemen heeft de auto even last gehad van piepen bij het wegrijden. Dit is door de garage verholpen door het aanspannnen van de riemen.

Toen we hem kochten was het een heel nette wagen met zeer beperkte gebruikssporen. Ondertussen zit de buitenkant rondom vol met kleine en grotere deukjes. De binnenkant is uitgewoond, de hoedenplank hangt op half zeven. Maar technisch is ze nog ok. Kortom de bouwkwaliteit is minder, motorisch en mechanisch lijkt het allemaal wel erg duurzaam. We kunnen er nog wel een paar jaar mee doorrijden.

Het benzineverbruik blijft wel het grootste minpunt. Gelukkig gaan we hier allemaal op de fiets naar het werk en naar school en valt het met de kilometers wel mee.

Juni 2014

  • 145.402 km

In verband met de aankomende zomervakantie een aircobeurt laten uitvoeren. De laatste keer dat er naar de airco gekeken was, is in de garantieperiode in 2009 geweest. Alles is weer gecontroleerd en waar nodig bijgevuld.
We kunnen koel naar Frankrijk deze zomer!

Januari 2015

  • 153.604 km

Afgelopen zomer net voor vertrek naar Frankrijk bleek de remlichtschakelaar het te hebben begeven. Omdat remlichten toch wel belangrijk zijn, is dit euvel op de dag van vertrek nog door de garage verholpen.
Verder heb ik er in de vakantie nog een deuk in gereden. Deze is weer hersteld. Dit mag de auto echter niet worden aangerekend.

Eind oktober zijn de winterbanden er weer ondergekomen en vandaag is hij voor een beurt met APK naar de garage geweest. De remblokken voor zijn vervangen, er zijn twee nieuwe wisserbladen opgekomen en het interieurfilter is vervangen.

Los van de remlichtschakelaar en de deuk, geen problemen buiten het reguliere onderhoud. De kosten vallen de afgelopen zes jaar qua onderhoud dus enorm mee. Alleen het al eerder genoemde brandstofverbruik blijft een puntje. Maar met gemiddeld 10.000 kilometer per jaar is ook dat nog wel te overzien.

Mei 2015

  • 157.477 km

Na ruim zes jaar gaat hij er uit. De automaatbak heeft kuren en de kosten van de noodzakelijke revisie wegen niet op tegen de waarde van de auto. Bovendien is het dan nog steeds een oude auto waarvan je niet weet wanneer het volgende euvel gaat komen.

Per saldo is het de afgelopen zes jaar veel auto geweest voor het geld. Relatief ruim, comfortabel en betrouwbaar. En over smaak valt uiteraard te twisten. Het was een leuk tijdperk!

We hebben afgelopen week al een andere auto gekocht. De Liana heb ik vandaag aan een opkoper verkocht.

Voor de liefhebbers heb ik nog een set stalen velgen met winterbanden en een set originele Suzuki dakdragers te koop.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens