Suzuki Liana 1.6 GLX (2001)

autoreview

Suzuki Liana 1.6 GLX (2001)

Signalement

UitvoeringLiana 1.6 GLX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst175.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Degelijke auto...maar....

  • 175.500 km

Na mijn Xantia zocht ik een compactere auto met vanwege mijn ouders die al over de 70 zijn...een hogere instap. Ze mogen zelf niet meer rijden en het instappen in de Xantia was zeker voor mijn vader een hel.

Na auto's als de Space Star, Xsara Picasso, Renault Scenic en de Kia Carens te hebben bekeken kwam ik deze Liana tegen. Het voordeel was...hij had weinig gelopen, er zat airco op...en het was een automaat. Niet dat ik naar dat laatste specifiek op zoek was...maar fijn leek het me wel. Bij de aflevering zou ik ook een verse APK krijgen.

Met de proefrit viel het me wel op dat het motorgeluid meer aanwezig is. Ook de afwerking tov mijn Xantia was wel wat minder. De accu was ook plat...maar na de proefrit was deze wel voldoende opgeladen. Daartegenover staat...Japanse kwaliteit, distributieketting en de lekker eenvoudige techniek. Mijn vaste monteur heeft ook nog eens veel ervaring met Suzuki...dus voor mij een soort van No-brainer.

Helaas. Jammer genoeg is er bij de APK geen steekproef uitgevoerd. De remblokken en schijven waren echt tegen het einde. Ook de achterbanden zaten nog net boven de keuringseis. Kortom...dat had beter gekund.

Afgezien van de remmen voor, een setje banden en een nieuwe accu heb ik verder geen kosten gehad. Afgelopen week kwam hij zelfs zonder problemen door de APK. Alleen als opmerking dat de remklauw linksvoor er wel aan zit te komen. Niks schokkends dus.

Zoals ik al zei is de afwerking van het interieur niet super. Niet dat het kraakt...maar een kras staat zo op het keiharde kunststof. De hoedenplank is van een materiaal gemaakt wat erg snel scheurt en breekt. Gevolg...de vorige eigenaar heeft het ding met latjes en schroeven verstevigd. Het plaatwerk is ook dunner dan je gewend bent. Ik heb een keer tegen het spatbord geleund terwijl mijn telefoon in mijn kontzak zat. Nu staat er een afdruk in het spatbord. Sowiezo zitten er helaas al wat deukjes overal in de carrosserie. Je hoeft er bij wijze van spreken al tegenaan te niezen en je hebt er al een.

Positieve punten? Het 1.6 103pk motortje heeft er wel zin in...alhoewel het een echt Japans toerenblokje is. Dus onder de 3000 toeren heeft ie wat meer adem nodig. De stoelen zitten ondanks het ontbreken van een Lendesteun nog best lekker. Je zit wel meer rechtop, maar ook niet echt op de bok. Het dashboardkast is tov de Xantia een laadbak, er zit een handige la onder de bijrijdersstoel, 3 bekerhouders, diepe (maar smalle) portiervakken en zakken achter de voorstoelen. De kofferbak is niet supergroot...maar met het ongelijk verdeelde achterbankje en leuning kun je aardig uit de voeten.

Ondanks het motorlawaai moet ik zeggen dat op de langere ritten de Liana er niet voor zorgt dat je snel uitgeput raakt. Sturen doet ie prima alhoewel mijn vrouw hem tov haar Mitsubishi Colt CZ5 uit 2005 wat afstandelijk vind.

Ondanks de pluspunten qua rijden en onkosten ben ik niet tevreden met de Liana. Het verbruik vind ik waanzinnig hoog. Ik mag echt in mijn handen knijpen als ik 1 op 10 haal. Maar dat haal ik dan ook alleen als ik langere snelwegritten maak. Normaal doet hij tussen de 1 op 8 en 1 op 9. Dat komt deels door de automaat, deels door het motortje wat graag toeren maakt..en natuurlijk deels doordat ik niet als een bejaarde wil rijden.

Weet je. Het is een typische auto waar je nog heel lang plezier van kan hebben. Daar heb ik hem ook voor gekocht. Het ding is technisch niet te slopen..of je moet hele gekke dingen ermee gaan doen. Hij is echt degelijk. Ik heb er nog geen lampje aan stuk gehad. Maar het verbruik....dat is voor mij echt de reden om hem na de zomer weg te gaan doen. Mist het verbruik voor de volgende eigenaar geen probleem is...heeft hij er echt nog een zeer goede en betrouwbare auto aan. Ik kijk zelf wel verder.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens