Suzuki Liana 1.6 First Edition (2002)

autoreview

Suzuki Liana 1.6 First Edition (2002)

Signalement

UitvoeringLiana 1.6 First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf24.750 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Suzuki aangeschaft ivm groter wordende kinderen in een relatief kleine auto (Peugeot 306). En ruim is ie! Volgens mij is de Liana een van de ruimste auto’s in zijn klasse.

Vergeleken met mijn vorige auto valt op in positieve zin: De lekkere hoge zit, de ruimte zowel voorin als op de achterbank, de lekkere felle motor. Ook ziet de Liana er leuk uit en het is weer eens wat anders als een Astra of Golf. Verder is de Suzuki goedkoop in onderhoud.
Je zit dus lekker hoog, dit heeft als voordeel dat de in maar vooral de ’uitstap’ veel makkelijker gaat dan in een ’normale’ hatchback. Je hebt ook beter overzicht, best handig met al die MPV’s en SUV’s op de weg.

In negatieve zin valt op:
Erg stug vooral op korte oneffenheden (de vering en schokbrekers kraken bij te snel over een hobbel rijden).
Te korte stoelen (de benen worden onvoldoende ondersteunt)en ook te weinig zijdelingse steun op de stoelen je schuift op de stoel als je door een bocht gaat.
Verder zijn de spiegels(electrisch) niet goed in te stellen, ze kunnen niet voldoende naar buiten worden gezet, doe je dat wel dan klikt hij weer terug. Je ziet altijd dus een stuk zijkant van de auto. Is niet anders af te stellen door de garage. Vooral voor lange mensen die de stoel ver naar achteren hebben is dit erg hinderlijk.

Het hoge brandstof gebruik (1 op 10 in de stad en 1 op 12 op de grote weg. Wat ik ook in de ander reviews lees is dat de auto bij lange na niet het fabrieksverbruik haalt (1 op 14,5). De dealer heeft er wel naar gekeken maar de auto staat goed afgesteld. Dit is ook een probleem van de moderne techniek want je kan dus niets meer afstellen, de computer geeft aan wat er mis is. In mijn geval niets dus.
Ook valt op dat de auto veel last heeft van zijwindgevoeligheid. Dit komt door de hoogte van de auto (1,55m) en het windgeruis in de auto, vooral boven de 100km/uur.

Het grootste probleem wat wij ervaren is de aircopomp. Deze is vervangen ivm een defect (in de periode voor dat wij hem kochten) deze pomp is te krachtig en daardoor voel je bij iedere schakeling van de airco (aan - uit) een trilling door het gaspedaal gaan. De airco schakelt automatisch aan en uit als de ventilatie op ontwasemen staat. Dit is voor ons de normale stand. En dat is erg vermoeiend op een grote rit want dit gebeurt iedere 1 a 1,5 minuut. De dealer heeft hier geen oplossing voor. Alleen kan de printplaat worden aangepast waardoor de schakeling niet meer automatisch optreedt. Je blijft dan in de aircostand echter de schakelingen nog steeds voelen. Dit heb ik dus niet laten doen, want er wordt een spoortje op de print weggekrast, is dus on omkeerbaar.

Onze Liana was uitgerust met het digitale dashboard. Op zich bevalt dit prima, alleen is de kilometerteller erg onrustig. Bij constante snelheid ’twijfelt’ de meter vaak tussen twee waarden en springt dan constant heen en weer.
Verder zou je verwachten dat met al dat digitale ook een boardcomputer tot de uitrusting zou behoren. Maar helaas en dat is toch een gemis.

Mede hierdoor en door het hoge verbruik en het tegenvallende comfort hebben wij de auto inmiddels weer ingeruild voor een Peugeot 307.
Aan de dealer heeft het niet gelegen want die was echt erg behulpzaam en vriendelijk maar helaas niet bij machten onze problemen op te lossen.

PROBLEMEN

Hoog brandstofverbruik.
Aircopomp die te krachtig is, schakeling is steeds voelbaar.
Geknapte versnellingskabel (vervangen = garantie).

3,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens