Sunbeam Sceptre (1974)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sceptre |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 122.865 km |
ERVARINGEN
- 111.500 km
Vooraf wat algemene info: Sunbeam was onderdeel van het Rootes concern waar ook Humber, Hillman, Singer en Commer toebehoorden.
Badge enginering was bij dit concern orde van de dag, de Sunbeam Sceptre hier heette in Engelland bv Humber Sceptre.
In het midden van de jaren tachtig kocht ik mijn eerste Sceptre en heb sindsdien met heel veel plezier in deze wagens gereden. Mijn huidige en derde Sceptre kocht ik in gedemonteerde staat.
Na het opnieuw spuiten en opbouwen werd er ook nog een lpg instalatie ingebouwd.
Ik geef toe het model is niet erg opwindend te noemen , maar het fantastische interieur en de goede rijeigenschappen compenseren dit ruimschoots.
Een overdrive werkend op 3+4 zorgen er voor dat de auto zeer goed mee kan komen in het huidige [snel]weg verkeer. Kruisen met 130 is geen probleem en een top van 165 is haalbaar.
Waar je natuurlijk wel mee te maken hebt is het relatief zware sturen, aan de andere kant dit is wel echt autorijden in de puurste vorm.
Helaas zijn er bitter weinig van deze auto’s overgebleven. Op dit moment zijn er naar mijn weten 4 rijdend in Nederland.
Laatste nieuws, heb er een Sunbeam bijgekocht. Betreft een Rapier uit 1971.
Deze Sunbeam heeft in tegenstelling met de Sceptre wel een fantastisch uiterlijk
PROBLEMEN
- 111.500 km
Weinig eigenlijk, motorisch staat dit type motorblok zeer goed aangeschreven .
De krukas is 5x gelagerd wat degelijkheid met zich mee brengt.
De aluminium cilinderkop is wel wat gevoelig , maar bij netjes warm laten lopen hoeven er geen problemen te ontstaan.
Heb wel het electrische systeem gemodificeerd met relais omdat 10 amp over een [LUCAS] schakelaar laten lopen mij wat teveel van het goede is. De verlichting is nu gezekerd .
Tevens is er een Vellemankit gemonteerd, dit is een upgrade voor de ontsteking waarbij de contactpunten blijven zitten.Echt een aanrader het geheel hangt veel beter aan het gas en het inbranden van de punten is verleden tijd.
De oude bobine is vervangen door een Lucas sportbobine , wederom verbetering merkbaar wat betreft vermogen en starten .
Wat de onderdelenvoorziening betreft; Geen enkel probleem op wat plaatwerk na, er is zelfs een Nederlands bedrijf [www.rootesparts.com] die onderdelen laat vervaardigen die niet meer leverbaar waren.
Update 11-2007 apk zonder problemen met een compliment van de keurmeester.
tevens foto interieur toegevoegd
Update 11-2008 Relatief weinig gereden in dit jaar nml 2000km , oorzaak : het bezit van 2 Sunbeam,s dus er moet gekozen worden.
De Sceptre liet mij 1 keer lelijk staan op de A7 tussen Heerenveen en Drachten, een gebroken gaskabel was de oorzaak . Op handchoke toch nog thuis gekomen.
Apk zonder problemen.
Update 5-2009. Nadat de Sceptre uit de winterslaap wakker werd bleek de uitlaat behoorlijk lek te zijn . Gelukkig nog een nieuwe op voorraad dus gelijk gemonteerd.
Motor liep op lpg niet lekker rond echter op benzine geen centje pijn. Bleek aan de bougiekabels te liggen .
Tip: Onderhoud het ontstekingssysteem goed , met name als er op lpg wordt gereden. Bij een matig funktionerend ontstekingssysteem kan een auto lopend op benzine best nog wel redelijk draaien , echter op lpg is dit direct te merken.
Nb , dagelijks reed ik in een subaru impreza rond , deze is verkocht en mijn dagelijkse vervoermiddel is nu een MG ZS 180 geworden.
3 Engelse bolides nu dus.
Binnenkort een review van deze totaal onbekende strepentrekker met Japanse DNA sporen...
Update 10-2009.
Geen enkel probleem gehad in de tussenliggende periode , in tegendeel ; ontdekte! een fijnafstemming in de verdeler en na wat geexperimenteer een goed resultaat.
Dat zit zo. In de meeste Sunbeams van deze leeftijd zit een Lucas 25D4 of een 45D4 verdeler.
Echter in zeldzame gevallen kan er ook een Ducellier gemonteerd zijn zo ook in de mijne.
Toevallig ontdekte ik de de fijnafstelling welke de voorontsteking extra kan vervroegen .
Nb , deze fijnafstelling is dus alleen aanwezig bij de Ducellier verdeler.
Tot slotte nog even 2 tips betreffende lpg , dit omdat ik toch veel problemen op het grote internet tegenkom.
Beperk altijd de luchtinslag , dit bv door de luchtinvoer te verkleinen of de stand van de invoer te wijzigen.
Onderschat niet het nadelige effect van de koelvin bij met name laag toerental.
Even een trukje om te controleren of het mengsel oke is.
Motor stationair laten draaien.
Verklein de luchtinlaat door bv je hand er [ deels] voor te houden.
Motor gaat stationair sneller draaien? dan mengsel te arm.
Motor gaat stationair langzamer draaien? dan mengsel te rijk.
Geen of weinig verschil ? dan mengsel oke.
Update 5-5-2010.
Wat mij allang niet beviel was dat de carterontluchting uitkwam in het luchtfilterhuis.
Immers het betreft hete/smerige/ sludge lucht welke de ademhaling van de motor niet bevorderd.
Een motor heeft behoefte aan koude , zuurstofrijke lucht !
Besloot een extern carterontluchtingsfilter te monteren en daar waar de oorspronkelijke slang op het luchtfilterhuis zat kwam een nieuwe slang voor de aanvoer van extra koude lucht .
Het resultaat is perfect , motor hangt goed aan het gas en de temperatuur van de motor loopt minder hoog op.
Realiseer mij dat eea uit milieu oogpunt niet helemaal door de beugel kan maar denk nog na over een verbetering .
Ook geinspireerd door de modificatie [ oil catch tank]van mijn Mg Zs 180.
Lees ook deze review maar eens..
Update 16-10-2010
Het aanpassen van de carterontluchting is een groot succes gebleken, de motor loopt mooier dan ooit .
Experimenteer maar eens zelf zou ik zo zeggen.
De Sceptre moest weer voor de 2 jaarlijkse Apk en heeft deze met glans doorstaan.
Bij thuiskomst gelijk maar even een beurtje gegeven dwz olie + filter.
Kocht 4x 5 ltr 20w50 sf/cc van technol bij internetshop Maumo voor een spotprijs .
Een tip dus .
Update 21-2-2011
Leuk ! In de Klassiek en Techniek van maart 2011 komt cq staat een artikel van mijn Sunbeam Rapier .[ de witte op de foto]
Leuk omdat er zelden aandacht besteed wordt aan deze wagens .
co -lpg -milieu-luchtfilters en een Rapier
- 112.000 km
Al jaren stond een Co meter op mijn verlanglijstje , echter in het gulden en non China tijdperk onbetaalbaar .
Liep nu tegen een Gunson Co meter aan voor een redelijke prijs van ca 150 euro.
Gunson is Engels maar neem aan dat het geproduceerd wordt in China.
Had geen idee hoe hoog de Co waardes van de Sceptre en Rapier zouden zijn.
Nu , De Rapier 9 % wat veel te hoog is.
De Sceptre 3.5 % op benzine en let op 1% op lpg.
Nu heb ik de Sceptre op LPG altijd proefondervindelijk afgesteld maar besloot nu om het mengsel te verrijken naar ca 3%
En nu komt het , De Sceptre liep slechter op een rijker mengsel .
Dus maw , een klassieker op lpg heeft een ronduit lage co uitstoot .
Mijn vaste autoshop [ swieringa gorredijk] kon ineens geen luchtfilters meer leveren .
Via een crosslist kwam ik bij een webwinkel in binnenvaart artikelen [ www binnenvaartwinkel]
Hier luchtfilters voor redelijke prijzen.
Tot slot :
Plotseling werd mij een zeer zeldzame Sunbeam Rapier Fastback automaat aangeboden.
Voor zo ver ik weet de enigst overgebleven linksgestuurde automaat .
De Rapier had een aantal gebreken en de eigenaar zag eea niet meer zitten.
Besloot haar te kopen en technisch weer in orde te maken.
Technisch nu weer oke en ben nu aan het inventariseren wat te doen met deze unieke auto.
4 auto,s nu in totaal , het zou mooi zijn als de Rapier automaat naar een liefhebber zou gaan die haar de volle aandacht kan geven die zij verdient ...
Ik houd U op de hoogte ..
overdrive problemen...
- 113.000 km
De overdrive [ laycock de normanville J model] begon vervelend te doen nadat eea goed op temperatuur was gekomen.
Hij schakelde niet terug zowel manueel als automatisch dmv schakelaar op bak weigerde hij .
Eerste verdachte was het relais echter deze bleek goed te funktioneren .
Aangezien het probleem zich zowel manueel als automatisch voordeed waren deze delen niet verdacht .
De solenoid bleek de boosdoener te zijn ,nadat deze vervangen was funktioneerde de overdrive weer perfect .
Koni en Kroon verdienen een compliment
- 113.500 km
Rechts achter in de kofferbak van de Sceptre is de lpg tank gesitueerd wat resulteerd in een in de kont hangende auto met name rechts achter {uiteraard..}
Dit gegeven irriteerde mij al jaren mateloos ook omdat het in visueel opzicht niet lekker oogde.
Rootesparts in Houten had nog een NOS Koni afstelbare Heavy Duty set schokbrekers liggen en ik mocht ze voor een schappelijke prijs overnemen.
Het resultaat mag er zijn : het geheel is ca 30 mm omhoog gekomen en drempels kunnen moeiteloos genomen worden.
Had het olienivo van het differentieel nog nooit gecontroleerd dus besloot dit eens te doen.
90 EP werd er voorgeschreven in die tijd en dan spreek ik over de jaren 70 .., Op diverse fora las ik dat deze olie moeilijk verkrijgbaar was dus ik zag de bui al weer hangen .
Echter dit viel reuze mee , Kroon heeft speciale minerale 90 EP in het assortiment voor klassiekers , dus vandaar hulde aan Koni & Kroon.
Oh ja kon 250 ml bijvullen wat resulteerde in een wat stiller differentieel.
Divers + een verse APK.
- 113.800 km
De Sceptre liep niet lekker rond ,besloot de ontsteking te controleren en het viel mij gelijk op dat de rotor los op de as zat.
Rotor bleek binnenin totaal uitgelubberd te zijn .Zat een Bremi in nu vervangen door Facet 37680 welke een goede passing heeft.
De Apk zat er aan te komen , en het is mijn gewoonte om hem zelf eerst even voor te keuren. De stuur/fusee kogels waren niet fris meer dus gelijk vervangen.Daarna uiteraard uit laten lijnen / balanceren dit alles met een positief resultaat .
Wel zelf de gegevens aangeleverd want deze zijn niet meer voorhanden bij de fastfitters .
De Apk gaf geen problemen dus ik kan er weer 2 jaar tegen aan.
Tot de volgende update .
Wat is de relatie tussen de Action en een lucas Dy
- 113.900 km
Er is geen relatie maar dit schrijven gaat oa over de Action en over dynamoproblemen vandaar.
Ik hoorde een vervelend mechanisch geluid onder de motorkap vandaan komen en ging op onderzoek uit om te achterhalen waar dit geluid vandaan kwam.
Deed dit met een lange forse schroevendraaier die ik zo als een stethoskoop gebruikte.
De dynamo bleek de boosdoener te zijn ,het lager was rauw . Had nog een dynamo liggen dus dat viel mee.
Neen dus , een week later bij lelystad > Laadstroomlamp ging branden en temperatuur schoot omhoog wat resulteerde in verlies van koelvloeistof uit radiatorcap.
Er bleek een bout afgebroken te zijn , de snaar zorgde er voor dat de dynamo scheef trok wat een afgebroken dynamoflens veroorzaakte.Tot overmaat van ramp scheurde hierdoor de riem dus het feest was compleet.
Een reserveriem en bout had ik bij mij dus met een voor 50 % vastzittende dynamo besloot ik met een gamgetje van 80 naar huis te rijden wat ook nog lukte ..
Dynamoflens is ondertussen gelast ,koelvloeistof vervangen omdat ik uit nood water moest bijvullen.
Koelvloeistof van De Action > Carex kost geen drol .
Nu gaan wij door met de Action, ik probeerde ze te overtuigen dat ze ook motorolie 20W50 sf/cc moesten gaan verkopen.
Er werd netjes gereageerd dat volgens hun leverancier deze olie in Nederland weinig werd verkocht .
Dit is onzin uiteraard want bij veel oude auto,s maar ook motoren wordt deze viscositeit voorgeschreven.
Dus beste mensen , mailen naar De Action , wij willen 20w50 wij willen 20w50.
Sunbeam bijt hond.
- 114.000 km
Plotseling schoot er een loslopende hond de weg over.
Ik schrok mij werkelijk een ongeluk , als groot hondenliefhebber die ooit een hond verloren had met een vergelijkbaar ongeval wou ik dit niet weer meemaken.
Ik remde uit alle macht , alles ging razendsnel , wist niet of ik de hond geraakt had of niet ... ,maar zag wel dat hij de andere kant van de weg bereikte .
Wonder boven wonder mankeerde de Friese Stabijhond niets .
Met name toen bleek dat de grille van de Sunbeam totaal vernield was en dat ik de hond dus flink geraakt was de verrassing nog groter dat de hond niets mankeerde.
Rootesparts in Houten leverde een grille dus alles liep met een sisser af .
Tussen de bedrijven door ook even uit laten lijnen en banden balanceren.
Zo die trilling bij ca 95 km/uur is nu mooi verdwenen
Gr Theo
diverse rubbers
- 114.500 km
Bij een inspectie van de onderkant ivm een naderende Apk viel het mij op dat er diverse ophangrubbers sponzig waren geworden door het altijd olie zwetende motorblok.
De volgende rubbers besloot ik te vervangen,stabalisatorstang rubbers,motorsteunophangrubber en tot slot het rubber/mount onder de versnellingsbak/overdriveunit die er heel slecht uitzag.
Verschil in hoogte oud tov nieuw ca 20 mm.!
Eea resulteerde in een veel rustiger aandrijflijn .
gr theo haverkamp
.
filmpje !
- 114.660 km
Voor de liefhebber , mijn eerste filmpje .
Het kan beter maar dit is het begin.
www.youtube.com/watch?v=MHqgxF0pnek
Hier het tweede filmpje , ziet er al een stuk beter uit .
https://www.youtube.com/watch?v=OnoIKsxrTCg
APK
- 114.800 km
Het is maar om de 2 jaar maar dan moet hij er weer aan geloven de APK .
Ga altijd naar een Apk station die wel meer oudjes keurt VD Wijk in Tijnje .
Ga je naar een APK station die zelden een oudje zien gaan ze gelijk in de stress met alle gevolgen van dien.
Co metingen ed terwijl terwijl oudjes vaak of vrijgesteld zijn of ruimere waarden mogen hebben.
Toch is de remmentestbank wel iets waar ik enigszins tegenaan kijk .
Gelukkig binnen de marges , voorkant vrijwel geen afwijking . Achterkant 21% binnen de max van 30 % .
Voor de rest ook alles oke dus de zonnestraal kan er weer 2 jaar tegenaan .
Groetend
Theo Haverkamp
Bandenwissel en dynamo
- 115.000 km
De dynamo van de Sceptre(lucas 16 acr) was niet helemaal 100 punten.
De locale autoshop Swieringa in Gorredijk leverde mij een ruildynamo voor een schappelijke prijs
Wat betreft de Rapier want wij maken er maar een gecombineerde review van..viel het mij op dat de michelin mx banden ondanks het feit dat zij er prima uitzagen toch wel eens vervangen mochten worden.
Een) dot code van niet schrikken ....1994.
Het
viel nog niet mee om een paar geschikte banden te vinden met een wat klassieke uitstraling zonder made in china en dergelijke enz.
Wij spreken hier over 155/80/13.
Vond vredestein sprint plus bij internetaanbieders maar niet op de site van vredestein
Klopt vertelde Vredestein mij , worden niet meer gemaakt wij hebben er nog 12 op voorraad!
Mijn vaste bandenleverancier Wouter Bron in bakkeveen kocht ze gelijk allemaal op en 4 er van zitten dus nu op de Rapier.
Wat wel opvalt is dat de sprint gelevert is zonder plus met het profiel van de sprint plus maar mij een ander zijvlak met tekst classic terwijl de de echte sprint classic een ander loopvlak heeft...,bent U er nog?
In ieder geval bevalt tijdens de eerste 2 ritten goed .
Groet uit het friese land waar de locale aanbieder alles kan leveren voor mooie prijsjes,
dus probeer eerst locaal voor je het grooooote internet op gaat
theo haverkamp
Remmen horror Rapier
Indien de redactie het goed vind maak ik er een gecombineerde review van ..., deze keer ovrr de remmen van de Sunbeam Rapier, de witte op de foto,s.
De Rapier trok naar links tijdens het remmen maar verloor ook remvloeistof..
Het scheef remmen werd veroorzaakt door een verstopte remslang , nieuwe werden geleverd door rootesparts in Houten.
Na heel veel speurwerk bleek de lockheed remservo/booster de boosdoener te zijn van het remvloeistof verlies.
C&C parts uit Baarlo leverde een revisieset voor de servo.
Na de reparatie ontstond een nieuw probleem, de remmem bleven na het remmen een paar seconden hangen / kleven ,dit voelde ik ook in het rempedaal.
Dacht eerst dat de hoofdremcilinder de boosdoener was , dit ivm met het ontluchten .
Inwendig komt eea in standen waar het normaal niet komt.
Helaas, na het vervangen van de hoofdremcilinder nog steeds kleven, plakken van de remmen.
Uiteindelijk na vele hoofdbrekens bleek het te liggen aan verkeerd geleverde rubbertjes voor de reactiezuiger die de luchtklep bediend.
Wij hebben het nu over onderdelen van de remservo.
Dank voor Uw aandacht.
Gr.
Theo Haverkamp , sceppie
filmpje
- 115.100 km
Beste Mensen ,
Als het goed gaat kunt U nu 2 filmpjes bekijken .
https://www.youtube.com/channel/UC1325fXssuPKeRZfKQLi0Xw
Apk Sunbeam Rapier
- 69.584 km
De Rapier moest er weer aan geloven ; De 2 jaarlijkse Apk.
Uiteraard uit gewoonte had ik de Rapier zelf al een Pre Apk gegeven en kon niets ontdekken .
De hyper moderne remmentest bank gooide in eerste instantie
roet in het eten.
Verschil in vertraging bij de trommelremmen achter was te groot...
Eigenaardig eigenlijk Hypermoderne apparatuur los laten op een auto van 1971..
Na een tijdje gereden te hebben en constant te remmen en de handrem te bedienen kwam hij gelukkig met hakken door de sloot door de Apk .
Dit dan wat betreft de achterrem vertraging; Voor de rest geen centje pijn .
Gr
Theo Haverkamp
Divers Sceptre & Rapier en Donor !
- 116.158 km
Even een update over de Sunbeam Sceptre en Sunbeam Rapier.
De Sceptre moest weer voor de 2 jaarlijkse APK , Zoals altijd onderwerp ik mijn auto,s vooraf aan een soort Pre Apk .
Wat mij niet beviel was een ijzer op ijzer geluid bij de achterrem . Bij demontage bleek er nog genoeg remvoering aanwezig te zijn maar besloot toch de remvoeringen te vervangen . Dit inclusief remcilinderrevisie was immers toch bezig . De remvloeistof uiteraard gelijk ververst .
Geluid verdwenen ! Oorzaak mijn inziens verglaasde remvoeringen door ouderdom.
De Apk glansrijk doorstaan , zelfs bij de immer vervelende remmentest bank geen problemen.
Bij de Rapier heb ik afgelopen jaar de volgende delen vernieuwd .Remblokken voor ivm loslaten van voering
Stoomverdeler kap en Rotor .
Voor de rest , starten, lopen en rijden maar.
Ergens in een schuur in stond al jaren lang een Rapier weg te kwijnen ...Was te restaureren maar niet geheel compleet.
Had belangstelling ... niet voor restauratie maar voor de onderdelen. Met de eigenaar { die ook een Rapier bezit } kwam ik tot een meesterlijke deal . Ik zou de Rapier ophalen met een vriend { hij bezit ook een Rapier } en geheel demonteren.
Onderdelen opslaan en beschikbaar voor ons drieen .
Mooi dat zoiets kan in deze tijd .
Hieronder een link naar een filmpje op You Tube .
Dit bleef er uiteindelijk van over.
Gr
Sceppie
https://www.youtube.com/watch?v=9WpTEJbOtlc
Divers klein Sceptre & Rapier
- 116.666 km
De Sceptre verspreide in het interieur een vervelend luchtje.
Een uitlaat luchtje om precies te zijn.Het bleek dat de pakking tussen het uitlaat spruitstuk en het eerste stuk uitlaat pijp totaal verpulverd te zijn .
Na deze vervangen te hebben was het probleem opgelost.
De Rapier was langzaam maar zeker begonnen met trillen in het stuur. Hier bleek een stuurkogel de boosdoener te zijn.
Na deze vervangen te hebben was het trillen voorbij.
Ook uitlijnen bleek niet nodig te zijn. Heb de maat voering van de oude situatie zo goed mogelijk opgemeten en deze gekopieerd op de nieuwe situatie.
Gr
Sceppie
Theo D Haverkamp
tijd voor een update
- 116.800 km
De Rapier moest de 2 jaarlijkse APK weer ondergaan . De keurmeester vond dat de Sunbeam olie lekte , ik hield het bij zweten... . Een aantekening op het Apk formulier werd gemaakt met bijbehorende code.
Verder niets aan het handje alhoewel die vervelende moderne remmentestbank bij trommelremmen een crime is.
Ben nu voornemens om de remmen grondig te vernieuwen , in het recente verleden oa Servo gereviseerd maar toch ontdekte ik vlak na de Apk weer wat remvloeistof verlies . De servo is wederom verdacht . Ondertussen nieuwe powertune servo gekocht en ben benieuwd want ik lees dat de ervaringen nog al wisselend zijn. Via Ebay een nieuwe hoofdremcilinder besteld , moet nog binnen komen.
Dit wordt dus vervolgd.
De Sunbeam Sceptre heeft diverse koelvloeistof lekkages , nieuwe slangen reeds besteld .
Dank voor Uw aandacht .
Theo
Rem en koelslangen update
- 117.000 km
Bij mijn vorige update had ik beloofd mijn bevindingen met de Powertune rembooster/servo met U te delen .
Was vooraf zeer huiverig bij deze aanschaf aangezien de ervaringen die ik tegenkwam op het grote internet over het algemeen negatief waren.
Maar er waren weinig tot geen alternatieven en leverancier Nico Baas stond achter het product en gaf aan dit model zelf ook te monteren op bv een Mg B of Triumph Spitfire . Nb ! Betreft een single line systeem artnr RLE72696 exl terugslagklep .
Ondertussen gemonteerd incl een nieuwe hoofdremcylinder welke ik op Ebay vond, in Nederland gewoon niet verkrijgbaar .
Heb nu ca 200 km gereden en gelukkig zonder problemen , remt naar behoren dus tot nu toe beslist geen miskoop.
Dit ging over de Sunbeam Rapier .De Sunbeam Sceptre was toe aan nieuwe koelwaterslangen die ik dacht makkelijk even te kunnen bestellen bij mijn vaste leverancier eerder benoemd in deze review .
Dat viel even flink tegen , slechte communicatie , niet reageren, verkeerd leveren , de wet van Murphy was van toepassing helaas.
Uiteindelijk de slangen vervangen die ik vervangen wou en het systeem is dicht dus eind goed al goed.
Anglo groet van Theo van der Sceppie
Klein onderhoud
- 118.000 km
Normaliter ververs ik elk jaar zo aan het einde van het seizoen motorolie en bijbehorend filter. Ivm diverse omstandigheden vorig jaar niet....
Nu bij Sceptre en Rapier vervangen . Ga altijd voor minerale 20w50 met specificatie sf/cc desnoods sc maar nooit hoger dan sf. Ook geen halfsyntheet of erger ! Synthetisch . Dit gaat mijn inziens op bij oude nooit gereviseerde motoren , indien gereviseerd dan zouden er andere normen kunnen gelden .Oh ja voor den purist oliefilter ; Mahle OC 23 .Past ook op de meer bekende Sunbeam Alpine
Nog even terugkomend op de Powertune rembooster/ servo .Deze houd zich tot nu toe goed dus de horror verhalen op diverse fora kan ik niet onderschrijven .
Groet uit Jolke City Terwispel
APK
- 118.145 km
Twijfelde een beetje over deze update . Dit vanwege het feit dat de enige melding zou zijn dat de Sunbeam Sceptre weer een verse APK heeft .
Een door mij zelf uitgevoerde pre APK doet wonderen en schept vertrouwen bij de keurmeester.
Kwam niet verder dan een gebroken uitlaat ophangbeugel.
Ooit zelf gemaakt van RVS , ben niet meer zo enthousiast over het gebruik van RVS. Het breekt snel doordat het slecht buigzaam is.
In het verleden ook al eens een dynamosteun gemaakt van RVS omdat het zo mooi leek....Na een jaar gescheurd . De ca 40 jaar oude van Britisch steel weer gemonteerd en deze houd zich goed.
Genoeg gelul Theo .,einde update .
Groet .
Update bug
- 118.115 km
Er is iets eigenaardigs gebeurt tijdens het updaten van de laatste review .
Ineens valt er in de koptekst bij signalement te lezen dat de Sunbeam een Volvo betreft.
Het lukt mij niet eea te wijzigen ...
Redactie hoe los ik dit op ???
Mvg Sceppie
Koppeling Rapier
- 79.000 km
Betreft de Sunbeam Rapier .
Ik verloor remvloeistof in het koppelingscircuit .
De hulpkoppelingscylinder ook wel slave genoemd bleek de boosdoener te zijn.
Nu heb ik door de jaren heen slechte ervaringen opgedaan met het zogenaamd reviseren van hydraulische delen dus ik ging voor nieuw .
Dat viel tegen, op EBay nog wel wat te vinden maar prijzig door in aanschaf en verzendkosten .
Op den struin dus voor iets alternatiefs . Uiteindelijk gelukt , een hulpkoppelingscylinder van een Triumph TR3 past ook als je de maatvoering van de bevestigingsgaten aanpast ( de steekmaat ) Gekocht bij Nico Baas Triumph Specialist .
Groetend Theo
Onderhoud Sceptre
- 119.000 km
Het was al weer geruime tijd geleden dat ik de klepspeling gecontroleerd had.En aangezien de Sceptre een aantal behoorlijk lange ritten achter de kiezen had en er op lpg gereden wordt hoog tijd voor controle.
Met name de uitlaatkleppen stonden iets te nauw , logisch uiteraard de temperaturen zijn hier het hoogst .
Stellen gaat eenvoudig met voelermaten , wel even weten welke klep in of uitlaat is om vergissingen te voorkomen .
Gelijk bougies vernieuwd , deze waren toch gedemonteerd .
Voor de leek,..verdraai handmatig de poelie van de krukas om de kleppen te controleren /stellen .Zonder bougies geen compressie dus veel makkelijker om te poelie te verdraaien .
Wordt uiteraard vervolgd .
Groet Theo
Carburateur onderhoud
- 119.556 km
In de Sceptre en Rapier zijn Stromberg Zenith carburateurs gemonteerd .
Type CD150 voor de puristen, ook veel gemonteerd in MG, Triumph , Saab en andere Rootes producten zoals Hillman, en Humber .
In deze carburateur zit een membraan ( ja zo schrijf je het i.p.v. membraam ) .
Zo,n membraan wil soms gaan lekken maar wordt door de jaren heen ook slapper wat een slechtere gasrespons veroorzaakt .
Nu preventief vervangen , aangeschaft op EBay .Engeland betaalde omgerekend 4 euro per stuk i.p.v. 16 per stuk hier in ons kikkerlandje.
In de carburateur zit ook een demperolie .In oude instruktieboekjes wordt motorolie voor geschreven .
In de praktijk wordt hierdoor vaak 20w50 gebruikt .Beter is rode ATF olie te gebruiken .
Dank voor Uw aandacht .
Theo
Koppeling update
- 119.888 km
In een eerder verslag maakte ik melding over een vervanging van de hulpkoppelingscilinder van de Rapier .
Na een tijdje gereden te hebben viel het mij op dat bij warme motor de koppeling toch niet goed functioneerde .
De slag bleek te kort te zijn .
Ongeveer op hetzelfde moment begon de Sceptre ook slechter te ontkoppelen dus besloot het groter aan te pakken .
Bij een Engelse Rootes specialist , Speedy spares kocht ik 2 nieuwe hulpcilinders 2 nieuwe hoofdcilinderbehuizingen en 2 nieuwe hydrauliek slangen .
De hoofdcilinders waren exclusief de zuiger , hevel en veer .
Deze onderdelen zette ik over van de oude naar de nieuwe , uiteraard met nieuwe geen new old stock seal, rubbers .
Bij montage bleken de nieuwe hydrauliek slangen niet goed dicht te zijn bij de kraag , flens of fels het is maar net hoe je het noemt.
Gebruikte de oude stalen delen opnieuw in combi met nieuwe oerdegelijke 3/16 slang gekocht bij Pirtek in Heerenveen .
Bij de Rapier werkte alles feilloos in 1 keer echter de Sceptre bleef toch niet helemaal goed te ontkoppelen .
Loste dit uiteindelijk op door de hulpcilinder ca 4 mm te verplaatsen zodat er meer druk gegenereerde werd .
Oorzaak denk ik slijtage aan druklager en diafragma .
Heb er wel weer een heel verhaal van gemaakt , misschien zelfs wel langdradig ...
Hoop echter dat het toch interessant genoeg is om te lezen en er wellicht iets van op te steken .
Mvg Theo
APK Sunbeam Rapier
- 120.245 km
Even ter verduidelijking, deze review reeks betreft gecombineerd 2 Sunbeam oldtimers. Een Sunbeam Sceptre en een Sunbeam Rapier.
De Rapier moest voor de 2 jaarlijkse APK .
Mijn oude vertrouwde garage bestaat niet meer dus moest op zoek naar een nieuw APK station .
Kwam terecht bij een net geopende garage op steenworp afstand van mijn woonplek Jasper Tiekstra in Gorredijk.
De Rapier kreeg eerst een door mij zelf uitgevoerde pre APK.
De achterremmen bleven hangen wat veroorzaakt werd door een verstopte flexibele remslang .
Ik wijt dit toe door het gebruik van DOT 4 remvloeistof.Bewijzen kan ik het niet meer heb met mijn oldtimer motor soortgelijke ervaring .Mijn advies is dan ook houd het bij DOT 3 .
De APK ging goed , 2 kleine probleempjes met stofhoesjes die ik ter plaatse mocht repareren meer was er niet aan de hand .
Mvg Theo Haverkamp
Goodbye APK
- 120.232 km
De Sunbeam Sceptre moest voor de 2 jaarlijkse APK .
Had hem ook 2 maanden kunnen schorsen...maar zo kinderachtig zijn wij niet.
Dit alles geschreven aangezien per 2021 er een vrijstelling komt voor klassiekers ouder dan 50 jaar.
Voor mij zal er wat betreft onderhoud niets veranderen .Wil met een veilige auto de weg op.
Oh ja de keurmeester kon geen afkeurpunten ontdekken en de Sunbeam werd dus goedgekeurd.
Wordt uiteraard vervolgd.
Groet uit Jolkecity R.I.P
Hoe meer zielen ,enz
- 121.012 km
In de Sunbeam,s is niet heel veel gereden dit jaar .
Echter wat een mooie ontwikkeling is is het feit dat met name de sceptre populair begint te worden .
Jarenlang totaal verguist , nu populair , gewild en gezocht door voormalige inwoners uit Iran .Dit aangezien in Iran heel lang de Paykan werd geproduceerd .Gebaseerd op de Hillman Hunter / Sunbeam , Humber Sceptre . Arrow Range
Oeps sorry beetje ingewikkeld , badge engineering van de Rootes groep …
Heb er in ieder geval een paar leuke nationale en internationale contacten aan overgehouden .
Probeer iedereen te helpen aan onderdelen adressen en technische ondersteuning .
Leuk met hoofdletters .
Groet Theo , Sceppie
Karren maar
- 121.609 km
Aangezien mijn dagelijkse auto even uit de running was moest de Sunbeam dagelijks ingezet worden .
Hij deed dit met groot plezier .
Snelweg kilometers geen enkel probleem .
Voor het eerst ook het verbruik gemeten had dit nog nooit gedaan…
1 op 9 en dan op LPG , eigenlijk helemaal niet gek .
En dan tanken bij Fieten voor een euro de liter .
Dat was het even, niet veel nieuws onder de zon Uh Sun .
Groot onderhoud remmen
- 121.988 km
De deksel , bovenkant van de hoofdremcilinder zag er niet echt meer degelijk uit.
Meende ook enige lekkage te constateren .
Had nog een nieuw exemplaar liggen , ooit gekocht op Ebay .
Zeer degelijk Italiaans fabricaat.
Gelijk remslangen voor en achter vervangen nu ik toch bezig was .
Mooie schone Dot 4 remvloeistof maakte het geheel af.
Een en ander resulteerde in een keihard aanvoelend rempedaal.
Operatie geslaagd.
Gr , Sceppie
Doorgezakte stoel
- 122.657 km
Het zitgenot van de bestuurder werd minder .
Na het demonteren van de stoel bleek dat er elastieke riemen onder het schuim doorgescheurd waren .
Riemen vervangen wat resulteerde in een weer als nieuw zittende stoel .
Groetend .
Sceppie
Remvloeistof verlies
- 122.865 km
Remvloeistof verlies … Die vloeistof moet toch ergens blijven .
Remleidingen grondig geïnspecteerd , geen lekkage .
Flexibele remleidingen en hoofdremcilinder welke ik vorig jaar vernieuwd had ook geen lekkage waarneembaar .
Deja vu !, de remservo , booster was verdacht .
Gedemonteerd , en ja hoor een inwendige lekkage .klots , klots in de zwarte pot .
Op EBay vond ik een vervangend exemplaar .
Gemonteerd , de zaak goed ontlucht en alles werkt weer naar behoren .
Nb , even van de hak op de tak .
Aantal jaren geleden naast de Sunbeam Rapier en Sunbeam Sceptre een zeer zeldzame Chrysler 2 litres aangeschaft .
Is een Rolling Restauration project geworden , de huidige status is dat hij technisch top is . Rijdt werkelijk voortreffelijk .
Zal zien om een review te schrijven maar bolide komt niet voor in database autoweek dus daar moet ik nog iets op verzinnen .
Groetend Sceppie
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.