Subaru Outback | Nieuw: facelift 2022

Wulp

Gebruiker
3zP6hnE.jpg

OY1SYH3.jpg

klfbqiA.jpg

hKR1Nl4.jpg

4EGbo8J.jpg

TbP2sA9.jpg

pRAG1LA.jpg

6bDRdEO.jpg

xt1bkO3.jpg

wjvexcc.jpg

LgmUQHF.jpg

2020-subaru-outback.jpg

679e0008-2020-subaru-outback-20.jpg

2316ebfb-2020-subaru-outback-18.jpg

yLPUpyS.jpg

Alle info: https://www.carscoops.com/2019/04/2020-subaru-outback-reveal-details-new-yor-auto-show/ De huidige:

subaru-outback-301002-1600.jpg

subaru-outback-301001-1600.jpg

Designtechnisch wordt het ook nooit wat met Subaru.. wat een treurnis

D Elzinga

Gebruiker
3zP6hnE.jpg

Mmm, zeker vanuit deze hoek ziet het er niet echt uit... raar smal, hoog en een plat ogende zijkant. Sowieso is dit de zoveelste Subaru die qua design nogal inwisselbaar met andere Aziaten en niet heel modern oogt.

Guest
Deze Outback is absoluut niet fotogeniek, als ik er eentje zie rijden vind ik het veel beter smoelen. Dat zal met deze facelift-versie niet anders zijn. De XV pruimt men hier in NL ook niet, ik vind het een indrukwekkende auto die écht wat kan. Wijkt teveel af van de norm.

Typisch Japans design, ik kan het zeker wel waarderen maar ik hou dan ook van functioneel ontworpen auto’s en vind alle bling bling die je op hedendaagse goedverkopende modellen echt verschrikkelijk.

Een Outback spreekt mij enorm aan door de functionaliteit en betrouwbaarheid; kids worden groter en we zullen vaker met 4 mountainbikes naar buitenland gaan, of op skivakantie etc. Ik kan een AWD dus best gebruiken, over een jaartje of twee voor ons een Outback of CR-V AWD erbij!

Wulp

Gebruiker
005_o.jpg

025_o.jpg

014_o.jpg

019_o.jpg

024_o.jpg

028_o.jpg

Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/event_repo/2019newyork/1180792.html

Engineer2

Gebruiker
Verlagen? Nee eerder nog een kleine liftkit eronder. Heel fijn die bodemvrijheid en lange veerwegen voor Nederland drempelland. En een beetje bospad hoef je ook niet over te twijfelen. De Outback (nog) niet gereden maar van de Volvo Cross-Country modellen gemerkt dat ze echt niet slecht door de bocht gaan - het overhellen moet je wel even aan wennen.

De oudere Outback is iets mooier maar het interieur daarvan had ook zomaar uit 1993 kunnen zijn. Dat hebben ze inmiddels wel goed opgelost.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Nee, dit is nog steeds geen schoonheid. De dakrailing vind ik nog steeds veel te lomp en die achterspoiler ziet er toch niet uit? Alsof de ontwerpers er te laat in de ontwikkelingsfase achter kwamen dat de windtunneltests waren vergeten en er daardoor maar een aërodynamisch verantwoorde achterspoiler moest worden ontworpen. Richting het einde mist de auto mijns inziens wat diepte, de zijkant oogt daar te vlak, ondanks de licht aangezette/uitgeklopte lijnen daar. Het is alsof de ontwerpers teveel wilden. De raamlijn en de aangezette wielkuipen/lijnen proberen een zekere dynamiek te realiseren, maar vervolgens komen alle extreem grove Outback-accenten daar weer overheen. Die achterspoiler, grove bumpers en andere zwarte kunststoffen accenten halen het hele effect weer onderuit. Op zich wel typisch Subaru. Ach ja, dit wordt natuurlijk wederom een groot succes in Noord-Amerika, dus aan dat succesrecept wil Subaru logischerwijs niet teveel tornen. Het interieur is bekend van de Legacy uiteraard en vormt een flinke vooruitgang. Ik gun Subaru best meer succes in Europa/Nederland, maar dan moet Subaru meer inzetten op serieuze hybrides en plug-in hybrides.

[size=x-small](Wat mij betreft had dit in het Legacy-topic gepast overigens)[/size]

Rutger DC

Actieve Gebruiker
In Australië komt de nieuwe Subaru Liberty, elders Legacy, niet meer op de markt en zal het model na de huidige generatie van de markt verdwijnen. Relevanter voor Europa en voor dit topic kan het nieuws zijn dat de nieuwe Outback in maart 2021 zijn Australische debuut moet beleven. De Australische Outback komt net als de Europese uit Japan, waar de nieuwe Outback nog steeds niet in de verkoop is gegaan, waar de Noord-Amerikaanse Legacy en Outback in de Amerikaanse staat Indiana van de band rollen. Hopelijk heeft Subaru een goede en voldoende zuinige aandrijflijn paraat voor Europa/Nederland...

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De Australische variant is nu gelanceerd. Dat is dus interessant omdat de Australische Outback net als de onze uit Japan komt en altijd wat afwijkt van de Noord-Amerikaanse en in de VS lokaal gebouwde variant. De bumpers wijken af, evenals het plastic rond de wielkasten en op de dorpels. Ook heeft de grille een andere indeling. De Australiërs hebben nog maar een motor: een naar verluid voor 90% nieuwe atmosferische 2,5-liter boxer-benzinemotor met 138 kW/188 pk en 245 Nm koppel. Of de nieuwe Outback hier weer op de markt komt is nog even afwachten.

oqehuqfyvgtlpbqeqnkp.jpg

rclyqcbmj2w5u8hxdzb6.jpg

o0nhhzprnyyrtrt2ddxu.jpg

Bron: https://www.caradvice.com.au/913560/2021-subaru-outback-price-and-specs/

MBdoubleyou

Gebruiker
Ondanks de vreemde vorm van de zwarte wielkastverbreders vind ik de Australische versie er toch een stuk beter uitzien. Zeker het front.

De Outback is zeker geen beauty. Maar zowel deze als de vorige hebben wel iets. Ik vind het enorm sympathieke auto's. Al jarenlang lekker eigenwijs en, buiten Nederland, zeer succesvol. Het model van 2010-2015 is de minst fraaie.
Een Subaru Outback staat hoog op de lijst van mogelijke opvolgers van de Benz, als het zover is. Al zal het dan niet deze nieuwste versie worden maar een 2004-2009 model als 3.0R, of het model daarvoor als 3.0 H6. Ik heb er nog nooit in gereden. Misschien ben ik dan wel genezen van mijn sympathie :).

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Nu ook voor Taiwan, dus de Japanse Outback maar met stuur links. We komen dichterbij... Tenzij Subaru de import naar Europa staakt.

20210114212857-69c5ffe6.jpg

20210114212859-79179277.jpg

Bron: https://news.tvbs.com.tw/cars/1448989

Rutger DC

Actieve Gebruiker
New cars in the pipeline are hoped to pick up some of the slack of the sales recovery. These include an updated XV, a facelifted Forester and the new Mk6 Outback off-road estate landing on UK shores in May.

Furthermore, Subaru will detail its first battery-electric car: an SUV, developed as part of a joint venture with Toyota, that will go on sale by 2025.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/industry-news-retail/analysis-subaru-staying-europe-despite-2020-disaster

M

MCW

Guest
En voor Europa

29-origin-6838435.jpg

29-origin-6838447.jpg

Veel foto's: https://www.auto.cz/galerie/novinky/108982/nove-subaru-outback-konecne-dorazi-do-evropy-vsadi-na-atmosfericky-2-5litr-a-moderni-kabinu?foto=15

Carfanatic

Gebruiker
Rutger DC zei:
New cars in the pipeline are hoped to pick up some of the slack of the sales recovery. These include an updated XV, a facelifted Forester and the new Mk6 Outback off-road estate landing on UK shores in May.

Furthermore, Subaru will detail its first battery-electric car: an SUV, developed as part of a joint venture with Toyota, that will go on sale by 2025.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/industry-news-retail/analysis-subaru-staying-europe-despite-2020-disaster

De laatste zin geeft wel aan hoe hopeloos ze achter de feiten aan lopen.

M

MCW

Guest
2022-subaru-outback-wilderness-edition.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/subaru/2022-outback_wilderness/

Wat een gedrocht :eek:

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Vanafprijs nieuwe Subaru Outback bekend[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 12 april 2021 om 10:27[/size]

Vanaf 1 mei vind je bij de Subaru-dealers een compleet nieuwe Outback. Subaru heeft nu de vanafprijs van de avontuurlijke vierwielaangedreven stationwagon vrijgegeven.

Subaru levert de nieuwe Outback in Nederland straks in drie uitvoeringen, drie keer zoveel als het huidige aanbod. De Comfort is de instapper. Die krijgt de stoerder aangeklede Field-uitvoering boven zich. De Premium is de absolute topper van het vernieuwde Outback-gamma. Wat de Field en Premium gaan kosten, is nog niet bekend. Wél weten we dat de nieuwe Subaru Outback als Comfort een vanafprijs heeft van € 58.995. Daarmee is deze instapversie ongeveer even duur als de enige variant die het merk momenteel levert: de Premium.

De Comfort zit gelukkig wel al behoorlijk ruim in zijn spullen. Hij heeft niet alleen standaard 18-inch lichtmetaal, maar ook ledverlichting aan voor- en achterkant. Meer verwennerij komt in de vorm van een tienvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, over twee zones gescheiden klimaatregeling, een 11,6-inch scherm dat bij het infotainmentsysteem hoort, een verwarmbaar stuurwiel en naast verwarmbare voorstoelen ook nog eens een verwarmde achterbank. Adaptieve cruisecontrol is standaard, hetzelfde geldt voor systemen als Lane Departure Prevention, Pre-Collision Braking en verkeersbordherkenning.

Field en Premium
De Outback Field wordt vanbuiten aangekleed met speciaal zwart 18-inch lichtmetaal en krijgt bumperwerk dat met extra hoogglans zwarte delen is aangekleed. Ook zijn dakrails samen met in glanzend zwart uitgevoerde zijspiegelkappen én grille standaard. De Field krijgt onder meer speciale waterafstotende interieurbekleding, groene Outback-logo's rondom, aluminium pedalen en een elektrisch bedienbare achterklep.

De Outback Premium biedt daarbovenop een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, nappalederen bekleding, een met leer bekleed stuurwiel, Multi-View, automatisch inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie en een uitgebreid audiosysteem van Harkan Kardon met elf luidsprekers.

Elke Subaru Outback heeft een atmosferische 2.5 liter viercilinder boxermotor als krachtcentrale, die zijn krachten via een Lineartronic en permantente vierwielaandrijving op de weg brengt. Prijzen van de Outback Field en Outback Premium volgen samen met uitgebreide technische specificaties zeer binnenkort.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/vanafprijs-nieuwe-subaru-outback-bekend/

Die Outback Wilderness is wel lachwekkend lelijk zeg!

louisz

Gebruiker
Wat een treurnis inderdaad. Niet de auto, maar de reacties hier. Kennelijk is het anno 2021 belangrijker dat een auto er hip uitziet dan dat het een goede, betrouwbare auto is.

Ik ga hem trouwens niet kopen hoor: hij is m.i. veel te groot, en dat er zoveel functies in het scherm zitten bevalt mij niets.

Wouter82

Moderator

louisz zei:
Wat een treurnis inderdaad. Niet de auto, maar de reacties hier. Kennelijk is het anno 2021 belangrijker dat een auto er hip uitziet dan dat het een goede, betrouwbare auto is.
Waarom moet dat een keus zijn? Er zijn zeer fraaie Subaru's geweest de afgelopen 40 jaar die ook qua kwaliteit en betrouwbaarheid op eenzame hoogte stonden....

M

MCW

Guest
Er zijn wel meer betrouwbare auto's maar die zijn niet zo lelijk. En hip heb ik niet benoemd. Een auto kan ook ingetogen en fraai zijn.

louisz

Gebruiker
Wat is het verschil tussen 'mooi' en 'hip' dan? Het gaat hier over mode: wat nu mooi wordt bevonden is morgen lelijk.

Je koopt dit soort werkpaarden echter om wat ze kunnen, niet om hoe ze eruit zien (anders dan bij coupé's).

Bimmert

Gebruiker
Wat het verschil is tussen mooi en hip? Denk aan de hipster. Haar in knotje, te korte broekspijpen. Dat is hip. Maar verre van mooi.

MBdoubleyou

Gebruiker
Bimmert zei:
Wat het verschil is tussen mooi en hip? Denk aan de hipster. Haar in knotje, te korte broekspijpen. Dat is hip. Maar verre van mooi.

Dat is ook maar een mening :). Ook hier blijkt maar weer dat alles wat een beetje anders is vaak niet wordt gepruimd. Ik ken mooiere auto's dan de Outback. Maar die zijn vaak wel mainstream en hebben weinig eigens/karakter Ik kan de eigenwijsheid van Subaru erg waarderen. En qua design heeft Subaru slechtere periodes gekend :). Ik vind deze Outback zeker niet lelijk. Ook de vorige vind ik een leuke auto. Jammer dat het prijskaartje van een nieuwe Outback zo hoog geworden is vanwege de hoge CO2 uitstoot. Als ik de centen had zou de Outback zeker op mijn shortlist staan.

Wouter82

Moderator

MBdoubleyou zei:
Dat is ook maar een mening :). Ook hier blijkt maar weer dat alles wat een beetje anders is vaak niet wordt gepruimd. Ik ken mooiere auto's dan de Outback. Maar die zijn vaak wel mainstream en hebben weinig eigens/karakter Ik kan de eigenwijsheid van Subaru erg waarderen. En qua design heeft Subaru slechtere periodes gekend :). Ik vind deze Outback zeker niet lelijk. Ook de vorige vind ik een leuke auto. Jammer dat het prijskaartje van een nieuwe Outback zo hoog geworden is vanwege de hoge CO2 uitstoot. Als ik de centen had zou de Outback zeker op mijn shortlist staan.

Bijzonder dit, een mening over een specifiek, niet voor Europa bedoelde uitvoering, de Wilderness, wordt achteloos doorvertaald naar het gehele fenomeen Outback o_O Een beetje zorgvuldiger lezen graag.

MBdoubleyou

Gebruiker
Wouter82 zei:
MBdoubleyou zei:

Bijzonder dit, een mening over een specifiek, niet voor Europa bedoelde uitvoering, de Wilderness, wordt achteloos doorvertaald naar het gehele fenomeen Outback o_O Een beetje zorgvuldiger lezen graag.

En waar staat dan dat het specifiek over deze Wilderniss uitvoering gaat. Bijzonder dit :rolleyes:. Ik lees over de gewone uitvoeringen ook weinig positiefs. Misschien moet jij wat beter lezen?

Wouter82

Moderator

MBdoubleyou zei:
En waar staat dan dat het specifiek over deze Wilderniss uitvoering gaat. Bijzonder dit :rolleyes:. Ik lees over de gewone uitvoeringen ook weinig positiefs. Misschien moet jij wat beter lezen?
Moet dat er zwart-op-wit bijstaan? MCW post ruim een maand na het laatste bericht foto's van dat model en binnen drie kwartier volgen daar drie reacties op. Dan mag je er toch vanuit gaan dat dat over het specifieke model van dat specifieke bericht gaat...

Maar goed, ieder z'n mening toch :)

M

MCW

Guest
Wouter82 zei:
MBdoubleyou zei:

Wat een rare reactie dit :rolleyes:

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Het lijnenspel van de Outback vind ik op zich niet onderscheidend. Vooral (of alleen) het feit dat 'ie zo hoog op de poten staat en het plastic rondom maken de auto anders, zonder dat plastic zou er een Legacy Touring Wagon staan die net zo'n grijze muis is als zijn voorgangers. Inderdaad, de Legacy/Outback van rond 2005 had eveneens een ingetogen ontwerp, maar dat ontwerp had mijns inziens wel verfijning en zag er niet uit alsof het kleimodel met een botte bijl geboetseerd is.

Dat Subaru de naam heeft betrouwbare en doelmatige auto's te maken (dat eerste viel in de praktijk in de laatste 5-10 jaar volgens mij een beetje tegen) betekent niet dat we hier niet het ontwerp individueel mogen beoordelen; over de betrouwbaarheid valt überhaupt nog niet zoveel te zeggen.

louisz

Gebruiker
Rutger DC zei:
over de betrouwbaarheid valt überhaupt nog niet zoveel te zeggen.
OK, dat geldt voor *alle* nieuwe auto, dus in de "nieuwe auto's"-rubriek kan per saldo nooit iets over betrouwbaarheid gezegd worden? Of zou je op basis van de reputatie van het merk en de vraag of er sprake is van voornamelijk nieuwe of doorontwikkelde techniek toch best iets over de verwachte betrouwbaarheid kunnen zeggen? Ik neig naar het laatste.

Mij is trouwens geen enkel betrouwbaarheidsissue van het vorige model van de Outback bekend (althans niet die wij hier in Europa geleverd krijgen - voor de in Amerika geproduceerde exemplaren is dat wellicht anders). Ik ben geen Outback kenner maar volg wel al enkele jaren wat Subaru-fora. Over het algemeen is mij van Subaru niet bekend dat je bepaalde modellen of bepaalde jaargangen vanwege betrouwbaarheidsissues zou moeten mijden (alleen de diesels schijnen minder goed bekend te staan).

Rutger DC

Actieve Gebruiker
louisz zei:
OK, dat geldt voor *alle* nieuwe auto, dus in de "nieuwe auto's"-rubriek kan per saldo nooit iets over betrouwbaarheid gezegd worden? Of zou je op basis van de reputatie van het merk en de vraag of er sprake is van voornamelijk nieuwe of doorontwikkelde techniek toch best iets over de verwachte betrouwbaarheid kunnen zeggen? Ik neig naar het laatste.

Klopt, dat schrijf ik ook. Je kunt misschien iets zeggen, maar 'nog niet zoveel'.

Subaru is geen uitblinker in Amerikaanse tevredenheidsonderzoeken (JD Power). Consumer Reports schrijft kritisch over de Forester van twee generaties terug. Nu komen Amerikaanse Subaru's uit Amerikaanse fabrieken, dus de kwaliteit van in Japan gemaakte Subaru's zou best beter kunnen zijn. Ik herinner me ook een slecht duurtestresultaat van Autobild met de vorige XV. Het zou kunnen dat Subaru's inmiddels weer van betere kwaliteit zijn.

Hoe dan ook, ik sloeg meer aan op het feit dat je reacties over het uiterlijk van de Subaru (vermoedelijk die van MCW, D Elzinga, Wouter82, 929V6 en mij over de Wilderness) als 'treurnis' beschouwd.

louisz zei:

Ik denk niet dat een van ons heeft bedoeld zoals jij het interpreteert: dat een hip design belangrijker is dan betrouwbaarheid. Niemand heeft het over hip en niemand heeft het over betrouwbaarheid. Design en betrouwbaarheid zijn twee verschillende parameters. Niemand zegt: nou, die Outback Wilderness heeft weliswaar lelijke, maar wel heel betrouwbare bumpers.

Bimmert

Gebruiker
MBdoubleyou zei:
Bimmert zei:

Dat is inderdaad maar een mening. Maar hij laat volgens mij wel zien dat hip en mooi niet hetzelfde hoeven te zijn. Ik vind echter ook niet dat zoals jij stelt hier zou blijken dat ' alles wat anders is vaak niet wordt gepruimd'. Dit is in de ogen van velen gewoon geen mooie auto. Of ie nou anders is of niet is daarbij niet doorslaggevend.

M

MCW

Guest
Ik vind dat sommige mensen een mening wel erg persoonlijk aantrekken. Niet alleen hier.

Passchier

Gebruiker
MCW zei:
Ik vind dat sommige mensen een mening wel erg persoonlijk aantrekken. Niet alleen hier.

Klopt, je kunt tegenwoordig in bijna elk topic wel een zakmpopcorn lostrekken.

Wat maakt die sfeer hier zo verzuurd? Waarom doen we zo? Gebrek aan moderatie?

louisz

Gebruiker
Ik ging vandaag met onze XV naar de dealer voor een grote beurt en kreeg een Outback mee als leenauto. Gelukkig was het niet het nieuwe model, dus ik kon er gewoon in rijden zonder voor sociale uitsluiting te hoeven vrezen.

[OK dit is flauw maar ik kon het toch niet laten :)]

cor 5251021

Gebruiker
louisz zei:
Ik ging vandaag met onze XV naar de dealer voor een grote beurt en kreeg een Outback mee als leenauto. Gelukkig was het niet het nieuwe model, dus ik kon er gewoon in rijden zonder voor sociale uitsluiting te hoeven vrezen.

[OK dit is flauw maar ik kon het toch niet laten :)]

Ben zelf bereider van Out Back van okt. 2021 ook de outback 2019 gereden en diverse Forresters vanaf2003.
Wat een gezeur over fraai niet aan te zien en beeldscherm van de2021 serie vanwat moet oker mee.
Zou zo zeggen blijf bij de XV dan weet je ook niet wat je mist van de rijeigenschappen groet Jasper

MCW

Actieve Gebruiker
Facelift..

2023-subaru-outback-refresh-headlight.jpg

2023-subaru-outback-refresh-front-angle.jpg

2023-subaru-outback-refresh-side-rain.jpg

2023-subaru-outback-refresh-rear-angle.jpg

2023-subaru-outback-refresh-cabin.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/579755/2023-subaru-outback-debut/

Hier een Outback van 2021 in gebruik. Altijd Europese auto’s gereden. Wat me erg aanspreekt is de aandrijflijn.
De 2.5 boxer in combinatie met de CVT en Symetric AWD. Weliswaar geen sprinter bij het stoplicht, maar toch lekker doorkarren op lange afstanden en verrekte fijn in spits- en stadsverkeer.. Jammer genoeg is de Outback niet leverbaar met de 2.4 turbomotor in de EU, maar de atmosferische 2.5 doet goed mee in het overvolle verkeer. Maar tijdens vakanties maakt het sturen over haarspeldbochten, offroad in Pyreneeën en winterse wegen pas een feest van Outback rijden!
Ja, hij stoot teveel uit en is daardoor zwaar belast met BPM en nee, het is geen Volvo qua status, maar het was al met al de moeite waard om Outback de kans te geven, alleen al om het feit dat werkelijk alles er standaard op en aan zit. (Incl geweldig martrix Led verlichting) En ja, ik zie best nog op het oog interessantere auto’s rijden, maar dan kan ik nog niet aan wennen aan al die geblazen 1.4 motortjes in relatief grote auto’s.
Wat me stoort in onze Outback is het overheersende idiote beeldscherm. In de Outback teveel functies die ik liever als fysieke schakelaar in het dashboard zie (en voel). Voor nu een verassend fijne en ruime auto! En oh ja, die gekke dakrail is heel functioneel met z’n ingebouwde uitklapbare dwarsstangen! Dus geen losse Thules meer nodig!

Bovenaan