Subaru Outback 2.5i Comfort Pack (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Comfort Pack |
---|---|
Versnellingen | 4, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De tweede Subaru, ditmaal een Outback 2.5i automaat uit 2004, is in Duitsland aangeschaft (€25.500 incl. BPM). Het betrof een uit Dubaï (verenigde arabisch emiraten) ingevoerde subaru met een aangepast accesoires pakket (uitgekleed executive pakket). o.a. Leren bekleding maar geen zijairbags.
De auto was in 2005 in duitsland geimporteerd (11.000 km) en daarna doorverkocht aan een duitse particulier met bijbehorend onderhoudsschema.
De auto trok aanvankelijk iets naar rechts maar aanpassing van de uitlijning heeft enige uitkomst gebracht.
De auto werd geleverd met een set zomer en winter banden. (tot nu toe alleen ervaring met de winterbanden)
De besturing van deze auto is erg licht wat erg ongewoon is.
Met name het rechtuit rijden is niet altijd even prettig wat komt door de te grote soms plotselinge feedback die de auto geeft op zijwind en spoorvorming.
Prestatie gewijs voldoet de auto, zij het dat het brandstof verbruik bij een snelheid van 130 km op lange afstand op ongeveer 1:11,7 uitkomt. Aanzetten van de airco geeft een daling tot 1:10,2.
Het interieur is erg comfortable, zij het dat de leren stoelen aanvankelijk hard aanvoelen. Wel is de berijder stoel in veel standen electrisch verstelbaar en een goede stand zonder drukpunten kan zo worden ingesteld.
Het geluidsnivo in de auto is opmerkelijk laag mede door het lage toerental (3000 rpm bij 135 km/uur).
Zelf een nieuwe trekhaak gemonteerd (€495) wat met de bijgeleverde beschrijving een fluitje van een cent was en met relatief weinig middelen zelf te doen is. (besparing €300, 5 uurtjes werk).
De radio ontvangst is met de huidige antenne in het achterraam niet altijd 100% dekkend, soms even een vermindering in kwaliteit. Daarintegen is de 6-CD wisselaar installatie van goede kwaliteit.
De temperatuur regeling vergt wel enig vernuft. Na langere tijd lijkt de temperatuur te dalen en het opdraaien met een graad maakt het weer aangenamer. Let wel dat de airco soms automatisch bijspringt wat uiteraard een negatief effect heeft op het brandstof verbruik.
De cruise control houd bij inschakelen onmiddelijk de juiste snelheid vast. Bij decelereren op de hand gebeurd dit soepel, bij acceleren op de hand treed er even een stootje op bij het loslaten van de cruiscontrol hendel aan het stuur. De auto accelereert als het ware te snel en het gas wordt vrij abrupt weer losgelaten. (Kwestie van wenning want mijn Forester deed het namelijk precies omgekeerd bij decelereren.)
PROBLEMEN
Auto trok aanvankelijk naar rechts, uitlijning van de voorwielen heeft dit wel terug gebracht maar is nog steeds iets aanwezig met name bij hoge snelheden. Ga binnenkort nog eens terug naar de dealer.
Het heeft er alle schijn van dat een van de voorste remschijven ietsje krom is. Bij hard remmen bij hoge snelheid is dit te merken.
Bij navraag bij de Nederlandse importeur blijkt de auto niet op LPG te kunnen rijden a.g.v. andere emissie eisen in het midden oosten en de door subaru navenante geplaatste boord computer, wat wel een kleine domper op de feestvreugde heeft gegeven. Echter bij uitrekenen van de besparing treedt deze pas na 4 1/2 jaar op dus tegen die tijd wordt het weer tijd voor een andere ’sup’.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.