Subaru Impreza Plus 2.0 GX AWD (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Impreza Plus 2.0 GX AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 188.000 km |
japanse superauto of een gewone wagen
- 148.000 km
Algemeen:
Deze auto is van mijn partner. Ikzelf rijd voornamelijk in de citroen waar ook een review van op autoweek staat.
Deze auto wordt voornamelijk voor korte afstanden gebruikt en veelal is dat woon werk verkeer.
De keuze voor een subaru:
Nadat de Mitsubishi toch wat steken begon te laten vallen, de weglegging werd behoorlijk slecht en de stoelen hielden ook niet meer over, wilden we een auto die
- en heel bedrijfszeker is, net als de mitsubishi
- en goed op de weg ligt.
En als het even kan ook nog praktisch, comfortabel (daar hoort airco bij!) en betaalbaar.
Ik heb mijn partner kunnen overhalen tot het aanschaffen van deze impreza plus, het stationcar model van de impreza.
Met name voor de reputatie op bedrijfszekerheid en robuustheid moest de aankoop rationaliseren.
Ik heb nog geprobeerd een exemplaar met turbo te kopen maar die viel helaas buiten ons budget.
Wat is er goed:
Je merkt pas hoe goed deze auto is bij extreme (weers)omstandigheden. De auto heeft -natuurlijk- vier wiel aandrijving en ABS en een redelijke motor. De winters van 2009, 2010 en 2011 hadden allemaal sneeuw en met deze auto, EN winterbanden, maakt het allemaal niet zo veel uit. De auto blijft rete-stabiel.
Op de snelweg is dit ook een fijne auto om te rijden. Wind- en bandgeruis is minimaal. De motor hoor je wel maar het geluidsniveau blijft tot op hoge snelheden heel acceptabel. Je kan gewoon met elkaar blijven praten. En daarbij, niks rammelt.
Toch 1 van de voordelen van een mooi lopende boxer motor.
De boxer motor pakt mooi op vanaf stationair in alle versnellingen om vanaf 3500 toeren een heel erg lollig geluid te gaan produceren. De auto laat zich daardoor heel schakellui rijden. Een pluspunt voor het comfort.
We zijn 1 vakantie met de suub weggeweest en toen viel op hoe goed deze auto zit, stuurt en rijdt op lange afstanden. De stoelen zijn stevig maar zitten erg goed. Ook achterin. En dat schrijf ik, met mijn Franse voorkeur. Veel beter bijvoorbeeld dan een Ford focus. Echt, veel beter.
Ik vind de afwerking van een hoog niveau. De auto heeft stijl-loze ramen wat luxe aandoet. Het ziet allemaal heel stevig in elkaar. Het voelt veel degelijker dan mijn franse auto.
Dit is kortom een hele goede en fijne auto. Maar
Wat is er niet goed:
3 dingen vallen op.
- we rijden gemiddeld 1 op 10. Dat is toch wel erg onzuinig. Dat is bekend met deze auto's maar het valt toch tegen. Zeker gezien het karakter van de motor. Op de snelweg is 1 op 12 haalbaar maar deze auto rijdt voornamelijk op provinciale wegen en in de stad. Dan is het eerder 1 op 9.
- de motor heeft 125 pk volgens het boekje maar zo voelt het niet. De motor voelt wat lamlendig aan. Ik heb ooit een Alfa met V6 motor gehad en die was en zuiniger en hing veel beter aan het gas. Mogelijk verbetert dit met Eur 98 maar de brandstofkosten zijn al zo hoog voor deze auto....
- de versnellingsbak is het grootste minpunt van deze auto. Het kan aan dit exemplaar liggen maar de bak schakelt hakerig en onduidelijk. De volkswagens die ik heb gereden doen dat veel en veel beter. Dit lijkt een minder belangrijk punt maar elke keer als ik schakel, word ik er aan herinnert. Het doet erg af aan de kwaliteitsbeleving. De waarderingen heb ik om deze reden lager gezet dan nodig zou zijn.
Onderhoud:
We hebben deze auto gekocht met de hoop dat die weinig onderhoud nodig zou hebben. Dit bleek ijdele hoop.
Toen we de auto kochten bleek de versnellingsbak een kapot lager te hebben. Dit is keurig onder garantie herstelt (het loont via een officiele garage auto's te kopen!) maar de bak is daarna nooit meer de oude geworden. Mogelijk schakelt die daarom ook onprettiger dan nodig.
Voor de eerste apk, een jaar na aankoop, bedroeg de rekening 1400 euro.
In de 3 jaar dat we de auto hebben, is een keer de stuurbekrachtigingspomp gereviseerd.
Naast de apk moeten we meestal nog een keer voor iets langs bij de garage.
De laast anderhalf jaar echter, zijn de kosten zeer beperkt gebleven. En de bezoeken aan de garage ook. De auto lijkt zch nu meer naar zijn reputatie te gaan gedragen.
Echter, voor de gebruikskosten en betrouwbaarheid daarom een voldoende maar geen uitstekend.
Conclusie:
de subaru heeft een betrouwbare reputatie maar uiteindelijk blijkt dit ook gewoon een auto te zijn waar dingen aan kapot kunnen gaan. Hetgeen ook gebeurt. Als je niet veel rijdt, is dit een prima auto. Voor onze situatie eigenlijk zelfs te goed. Als je wel veel rijdt, wat met deze auto echt uitstekend kan, dan moet er gas in. Anders loop je leeg bij de pomp.
5 jaar subaru impreza ervaring
- 167.000 km
update januari 2015.
We rijden deze auto nog steeds, nu ruim vijf jaar. Ik schat gemiddeld zo een twaalf duizend kilometer per jaar.
We zijn er nog steeds heel tevreden over. Zoals de meeste subaru bezitters.
Het onderhoud is na onze eerste schrik van 1400 euro zeer beperkt gebleven.
--> onderhouds technsich gezien is dit een goedkope auto om te rijden.
We hebben zomer- en winterbanden. De zomerbanden -al niet te best tijdens de aankoop moeten komend voorjaar worden vervangen. Dat is zo een beetje het enige in twee jaar tijd.
In vijf jaar tijd is de auto eigenlijk even goed gebleven.
Wegligging, comfort, rust aan boord. Allemaal uitstekend.
En vergeet ook niet de ABS, airco, all wheel drive en de variabele stuurbekrachtiging.
Dat maakt het een fijn rijdende auto.
Deze machine gaat nog lang niet weg!
afscheid
- 188.000 km
Bijna acht jaar hebben we in deze suub rondgereden. Reden van afscheid was een gepland onderhoud van tussen de 12 en 1500 euro.
Volgens de garage zou daarna steeds meer onderhoud nodig zijn.
Vanwege mijn ervaring met mijn Citroen waar ik ook te lang mee heb rondgereden, hebben we besloten de suub weg te doen.
Subaru heeft een ijzersterke reputatie maar ook deze auto heeft gewoon onderhoud nodig. Wel was het onderhoud de laatste vijf jaar beperkt.
Hoge kosten waren alleen voor de brandstof. De auto werd voornamelijk voor korte ritten gebruikt en had dan een gemiddelde van zo maar 1 op 7.
Tot recent reed de auto echt heel goed. Wanneer de Citroen het af liet weten, konden we altijd deze auto gebruiken. Ook voor lange afstanden en hoge snelheden. Ging allemaal prima.
Vroeger hadden we twee citroens voor de deur staan.
Deze suub is vervangen door een Mazda Premacy. Inderdaad, ook een oude japanner.
Gecombineerd met de Lexus betekent dit nu twee japanners voor de deur --> dat hebben de Fransen aan zichzelf te wijten.
Van de Mazda zal ik ook een review plaatsen.
De suub gaat plat, om de garage te citeren. Bye bye trouwe kameraad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.