Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

autoreview

Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)
Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

Signalement

UitvoeringImpreza 2.5 WRX AWD Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een auto die ik nooit zal verkopen

  • 161.000 km

Ik lees al tijden de talloze andere reviews hier, maar ik kwam er zelf nooit aan toe om ook een eigen review te schrijven over mijn eigen auto's. Bij deze start ik met mijn eigen persoonlijke review van een Subaru Impreza WRX die ik in 2009 nieuw heb gekocht voor circa €34.000 (toen uitlopend model bomvol extra's en exclusief inruil). Een iconische wagen waar al heel veel over geschreven is maar hoe bevalt zo'n auto na bijna 13 jaar in eigen bezit en ruim 161.000 km? Met één woord: geweldig!

Toen ik deze nieuw kocht (mijn eerste auto die ik nieuw heb gekocht) was ik al goed bekend met de snelle Impreza's, ik ruilde voor deze grijze een blauwe GTT in die ik tien jaar eerder - dus in 1999 - kocht voor toen ruim 50K in guldens. Ook met deze wagen heb ik ruim 100.000 heel fijne en snelle kilometers beleefd.

De toen nieuwe WRX had nog wat meer luxe dan de blauwe GTT zoals airco en met kleine kinderen in de zomer vond ik het wel prettig om meer verkoeling tijdens de zomers te hebben. De WRX had bij aanschaf 225 standaardpk's, wat toen al minder was dan mijn uitgaande GTT die opgevoerd al op 250 pk zat. Na een jaar inrijden heb ik het laten tunen bij EMS en kreeg ik in totaal ruim 300 pk. Dit is nooit op de rollenbank getest maar een kennis van mij had dezelfde auto en hetzelfde opvoerpakket gedaan en is wel op de rollenbank getest. Die kwam op ruim 300 pk en onze wagens waren naast elkaar even snel.

Het opvoerpakket dat me bijna €4K kostte (andere turbo, uitlaat, aanpassingen aan de ECU en nog wat meer) is zeker even slikken maar is na 11 jaar mee rijden me elke cent waard. De auto is paar jaar geleden even teruggegaan naar EMS voor nieuwe afstelling en liep daarna nog beter. Motor pakt veel sneller op en gaat langer door. Het is een klassieke turbomotor van 2,5 liter, meeste kracht zit tussen 3 en 5 duizend toeren/min. Het genot zit in de tweede en derde versnelling om in dat toerenbereik gas te geven, dan gaat die als de weerlicht en kunnen maar weinig auto's hem bijhouden.

Heb verder nauwelijks andere aanpassingen gedaan: heb andere schijven en blokken en tijdje STi-schokbrekers uitgeprobeerd maar die bevielen me niet (zat een hard randje in bij het inveren).

Tevens was het ook een praktische auto. OK, het is geen stationcar of MPV, maar kofferbak is groot genoeg. En mijn kinderen waren dol op de auto, ze konden al op school mij van verre aankomen dat ik ze kwam ophalen. Ze waren echt supertrots op een vader die zo'n speciale auto had. Kreeg in de eerste jaren veel duimpjes omhoog van kinderen in binnen- en buitenland. Daar doe je het ook voor.

Het verbruik heb ik al die jaren nauwkeurig bijgehouden in de MyCars app. Het verbruik lag tussen de 1 op 5,8 (bij hard rijden over kleine weggetjes) minimaal en 1 op 10,9 als meest zuinige verbruik. Maar de meeste tankjes doe ik zo'n 450 km en haal ik zo'n 1 op 9. En op Euro98, dat wel. Inderdaad duur in vergelijk met de talloze zuinige auto's vandaag de dag maar zo ontzettend veel reed ik er ook niet mee, zo'n ruim 12.000 per jaar.

Het leuke van de Subaru is dat ze zo ontzetttend betrouwbaar zijn en heel veel rijplezier teruggeven (weliswaar tegen hoge brandstofkosten). In die 13 jaar kon ik een aantal keren niet meteen verder rijden door: twee keer een lekke band (thuiskomer erop gezet), tekort aan koelvloeistof (was fout van garage, was vergeten bij te vullen) en drie keer een lege accu (eigen schuld door binnenverlichting aan te laten staan en één keer door kapotte accu in de winter).

Uit de MyCars app leid ik af dat ik in 13 jaar tijd bijna €11K aan onderhoud heb gepleegd en nog eens €25,5K overige kosten (wegenbelasting, verzekering, winterbandenastalling, boetes, tuning).

Ik vul binnenkort de tekst nog aan met extra informatie.


Een vreemd probeem

  • 172.000 km

Alweer ruim een jaar verder met de WRX, de enthousiaste reacties op mijn laatste review (daarvoor hartelijk dank) waren een goede aansporing om een update te plaatsen.

Vrij snel na de eerste review van mijn WRX kwamen we in de pandemie waardoor ik weinig meer kon rijden en ook de toertochten werden gecanceld. De afgelopen 12 maanden heb ik de Compomotive-velgen met de winterbanden laten poedercoaten. Het ziet er zo wat netter uit. Ik overweeg om de zomerbanden om deze velgen te doen zodat ik ook in de zomer mee kan rijden. Vind het zo wel mooi staan (hoor graag in de reacties wat jullie er van vinden).

Qua onderhoud kwam er nu wat meer bij kijken dan in de andere jaren. Zo moest de koppeling bij circa 170.000 worden vervangen (kleine 1300 euro bij universele garage). Best goed als je bedenkt dat de koppeling best wel wat te verduren heeft bij deze zwaar opgevoerde WRX van ruim 300 pk. Toch kon ik ruim 4 keer de aardbol mee over voordat vervanging aan de orde was.

Vervolgens nieuwe schijven en blokken, reparatie uitlaat en gewoon onderhoud. Maar mag het ook na ruim 170.000 km in bijna 14 jaar.

Wel deed zich een vreemd probleem voor dat tot op de dag niet opgelost is, hoewel het zich nu schuilhoudt. Na een lange rit (van Amsterdam naar Maastricht) kreeg ik de motor niet meer gestart nadat ik de wagen een kwartiertje op een parkeerplaats had gezet en weer wilde vertrekken. De startmotor draaide de motor wel rond maar sloeg niet aan. Pechhulp had ik niet omdat de wegenwacht geen Subaru's helpt omdat die nooit pech hebben....:-). Dat laatste was maar een grapje.

Pechhulp heeft er naar gekeken, remreiniger in het luchtfilterhuis gespoten en daarna sloeg de motor weer aan en liep als het spreekwoordelijke zonnetje. Terugweg geen probemen hoewel ik met samengeknepen billen zat toen ik moest tanken met de motor uit. Starten lukte weer niet bij het tankstation, besloot te wachten tot de motor was afgekoeld. Daarna lukte het weer! Terug in Amsterdam kon mijn vaste garage het euvel niet vinden (uitzetten en starten lukte steeds wel) en ook bij Subaru hoofddealer in Aalsmeer konden ze niets vinden. Alles uitgelezen op de computer en nul storingen gevonden. Gek genoeg deed de WRX het daarna steeds prima en startte het ook bij een warme motor. Affijn, we houden het in de gaten.

Verbruik afgelopen 12 maanden gemiddeld 9,12 km per liter Euro 98 met uitschieters naar 6,7 km per liter en 11,1 km per liter.

Uit de MyCars app maak ik op dat de WRX inclusief de aanschaf in feb 2007 (circa 33K), onderhoud, brandstof, verzekering, wegenbelasting en tuning (€3800 in 2008) mij in totaal ruim 105.000 euro heeft gekost. Daarvan circa €31,6K aan brandstofkosten (ruim 170.000 km). Gemiddeld per maand circa €600 en dan heeft de wagen nu nog een bepaalde waarde.

De WRX gaat er toch uit!

  • 175.000 km

Ik moet terugkomen op mijn eerdere beslissing deze Subaru nooit te verkopen. Na lange overweging heb ik besloten de WRX in de verkoop te brengen. Rij nu veel minder dan voorheen en heb nu een ander speeltje, de Hyundai i30N (zie Review elders). De Hyundai heeft net als de WRX een heerlijk uitlaatgeluid hoewel de Subaru dankzij de boxerroffel een uniek geluid maakt. Die is van verre herkenbaar.

De Subaru voelt wel sterker aan dan de Hyundai. Niet alleen het vermogen is hoger bij de WRX (ruim 300 pk tegenover 275 pk van de Hyundai), ook het gewicht van de Japanner is met ruim 1360 kilo een een stuk lichter dan de Koreaan die ruim anderhalve ton weegt. De acceleratie van de Sub is een heel stuk bruter, je voelt echt alsof je door een stuk elastiek wordt afgeschoten, zo rap gaat het, uiteraard geholpen door de permanente AWD. De keerzijde is dat het werkingsgebied van de Sub-motor een stuk beperkter is dan bij de Hyundai die je veel langer kunt doortrekken. De WRX-motor van 2,5 liter heeft een grotere turbo die tussen 3000-4500 tpm het meest actief is, daarboven doortrekken heeft weinig zin.

Wat dat betreft lijkt de WRX-motor meer op een klassieke dieselmotor: veel kracht bij lagere toeren en gauw buiten adem. De Hyundai heeft een meer schakelluie motor van 2 liter, je kunt al met 1500 tpm in zijn zes doortokkelen en heel lang doortrekken tot boven de 6000 tpm.

Hoe dan ook, het wordt tijd dat een andere eigenaar aan de WRX plezier gaat beleven. De auto is nog goed voor heel wat jaren rijplezier. Binnenkort zet ik de Subaru op Marktplaats te koop.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens