Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0R AWD Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 141.150 km |
KM-stand laatst | 236.500 km |
Veel rijplezier met deze degelijke Impreza
- 236.500 km
In februari 2017 hebben we deze Impreza 2.0R Sport gekocht als opvolger van een Mazda6. Wederom een grote sedan was niet nodig, dus op zoek naar een iets compactere auto, maar liever geen ‘dertien-in-een-dozijn’ hatchback. Na wat zoeken kwamen we bij de Subaru Impreza uit, niet bepaald een alledaagse verschijning. Na de eerste proefrit waren we snel overtuigd. Wat een geweldige wegligging door de combinatie van het lage zwaartepunt met de AWD! Ook de aanwezigheid van een lage gearing op zo’n compacte hatchback is wel erg bijzonder en kan je soms leuk gebruiken. De auto had twee eerdere eigenaren gehad en stond inmiddels lang stil. Na proefritten in enkele andere Impreza’s (ze zijn zeldzaam, we zijn er zelfs voor naar Duitsland geweest) toch voor deze gekozen. De anderen waren vaak uitgevoerd in de ‘Luxury’-uitvoering en die is wel erg karig (kleinere wielen, geen sideskirts, geen ESP, geen sportstoelen e.d.). Het moest dus de Sportuitvoering worden.
Rijervaring
Wij rijden inmiddels bijna 3 jaar naar volle tevredenheid met deze toch wel bijzondere auto. De Impreza is een fijne, stabiele rijdersauto, die zich vooral onderscheid bij de wat slechtere omstandigheden (flinke regenval, sneeuw). De auto biedt echter ook bij de standaard woon-werkritjes iets extra’s. Niet door allerhande “hightech” snufjes – het is gelukkig nog een lekker ouderwetse no-nonsense auto – maar door de zeer stabiele wegligging, het directe stuurgedrag en het bijzondere boxergeluid. Op vakantie in wat meer geaccidenteerd terrein komt de auto volledig tot z’n recht. Het is heerlijk om op bochtige wegen in heuvelachtig terrein te rijden; de auto is in combinatie met goede banden werkelijk niet uit het spoor te krijgen. En als je echt indruk wil maken, rijd je in de lage gearing omhoog en laat je nagenoeg iedereen achter je. Die lage gearing leent zich in combinatie met de AWD trouwens ook erg goed voor het ruigere werk buiten de gebaande paden. De grote spelbreker is dan echter de bodemvrijheid.
Door de AWD en het gewicht is het verbruik, met name in stadsverkeer, niet spectaculair (circa 1:10 – 10,5). Op langere ritten is een verbruik tussen 1:11 en 1:12 haalbaar.
Een nadeel – en misschien wel een beetje inherent aan een boxermotor – is het beperkte vermogen onderin. In het lage toerenbereik op cruise control rijden gaat prima, maar als er vermogen wordt gevraagd, wil de auto niet en lijkt rond 2.500 toeren zelfs wat in te houden. Pas vanaf 3.000 toeren komt de auto echt los en lijkt het alsof er nog wat meer vermogen beschikbaar is dan de op papier aangegeven 150 pk. De auto is dan echt gretig; wat bijvoorbeeld ook merkbaar is als je bij hoge snelheden wat gas bij geeft en er direct respons komt. Opvallend is dat het inschakelen van de airco een gering, maar wel merkbaar effect op het vermogen heeft. Verder schakelt de bak wat hakerig. Met name de achteruitversnelling schakelt soms wat lastig in, maar dat blijkt een bekend probleem van dit type te zijn.
Onderhoud
Februari 2017 141.150 km: aankoop; oliën en remblokken voor vervangen. Een half jaar later bleek het aircosysteem defect, waardoor de compressor vervangen moest worden. Waarschijnlijk het gevolg van de lange stilstand. Op vakantie in Montenegro en Albanië bleek de airco weer niet te werken als gevolg van verlies aan koudemiddel. Twee maal bijgevuld bij een aircospecialist in Podgorica en zo toch werkend gehouden. Bij thuiskomt bleek na lang zoeken de verdamper defect, wat een enorme klus was om te vervangen. Dit aircogedoe was dan ook meteen het enige grote euvel.
Andere kleinere reparaties en meer gebruikelijke zaken:
- September 2018 195.222: Wiellager linksachter vervangen.
- Mei 2019 211.189: 100.000-kilometerbeurt, waarbij zo’n beetje alle oliën plus distributieriem worden vervangen; hierbij ook een ietwat zwetend kleppendeksel geconstateerd. Olieverbruik is echter nog zeer gering, dus nog niets mee gedaan.
- Juli 2019 217.600: Nieuwe remblokken achter en terugroepactie airbag; inmiddels weer opgeroepen voor een terugroepactie voor de kabelboom van de benzinepomp…
- Oktober 2019 228.414: Bijgeluid bij het intrappen van het koppelingspedaal geconstateerd. Vooralsnog niets aan gedaan. Geluid is inmiddels ook weer nagenoeg weg. Misschien toch de druklager die z’n langste tijd gehad heeft.
Verder is de kwaliteit van de lak matig en daardoor erg gevoelig voor steenslagschade e.d. Daar ontstaan zelfs oppervlakkige roestplekjes, die overigens wel gemakkelijk te behandelen zijn.
Toekomst
Inmiddels staat de teller op bijna 237.000. We hebben nu zo’n 100.000 km nagenoeg probleemloos gereden (op de airco na). Is het tijd om de Impreza in te ruilen? Vooralsnog vinden wij het een erg fijne auto en gezien het bijzondere karakter van de auto en de zeldzame verschijning vinden we het eigenlijk zonde om ‘m weg te doen. En voor de prijs van een nieuwe pakking en drukgroep heb je geen andere auto…
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.