Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD Prodrive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0 WRX STi AWD Prodrive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 2 maanden de Clio V6 weer ingeruild voor een echt monster,want dat is de enige juiste benaming voor deze auto. Wat een ongelooflijke snelle auto is dit,
0-100 KM in 4,62 seconden (je krijgt er van Prodrive een meting van je eigen auto bij) de eerste keer vol gas optrekken was gewoon even schrikken, wat een geweld.
Ruim 320 PK uit een tweeliter is natuurlijk ook enorm.
Ongelooflijk is ook de fantastische wegligging, deze auto is de bocht vrijwel niet uit te krijgen, dit in combinatie met een set superremmen van Brembo zorgen er voor dat je alles onder contole houdt en dat is ook wel een fijn gevoel met zoveel vermogen.
Ondanks dat de auto zo’n 68000 km heeft gelopen voelt alles nog even strak aan zonder rammeltjes of piepjes en zien de bekleding en het dashboard er nog als nieuw uit. Dit is duidelijk een klasse hoger dan een Impreza GTT, alles voelt duidelijk beter aan en ziet er mooier uit.
Ook de zeer soepel maar strak schakelende 6-bak is een genot, duidelijk beter dan de hakerige 5-bak van een GTT.
Dit is absoluut een auto die er om vraagt sportief gereden te worden maar hier schuilt ook meteen het grootste gevaar van deze auto. Omdat hij zo makkelijk enorm hard gaat rijd je al snel, vaak ongemerkt, boven de snelheidslimieten en hier is niet elke medeweggebruiker op voorbereid, dus defensief rijden is zeker aanbevolen.
Dat de auto heel dicht bij de racerij staat zie je aan de leuke gimmicks zoals een instelbaar shiftlight of een handbedienbare watersprayer op de enorme intercooler, welke na activering een wolk witte mist uit de aanzuiggleuf op je motorkap laat komen (doet het erg goed bij het stoplicht).
Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat hij een stevige slok loodvrije super lust ,1 op 6/7 is helaas normaal en veel zuiniger dan 1 op 8 is niet echt mogelijk , maar ja daar krijg je dan ook enorm veel plezier voor terug.
Kleine update . 7-10-2006
Inmiddels zo’n 70.000 km op de teller ( rij er helaas te weinig mee , woon te dicht bij mijn werk ) De auto bevalt steeds beter ,als je zo af en toe is in een andere auto rijdt merk je wat een enorm fijne auto deze Subaru is . Wegligging, acceleratie , fijne stoelen , perfect schakelen , enz. alles ligt kwa kwaliteit op een hoog nivo. En gewoon bruikbaar voor alle dag.
Heb de auto inmiddels voorzien van een Vortex afterburner demper wat een prachtig geluid oplevert , verder gedebagd wat bij de zwarte kleur goed tot zijn recht komt.
Wat me de afgelopen maand juli met zijn enorme hitte wel opviel is dat er duidelijk minder vermogen voor handen is bij deze temperaturen. Een beetje vochtig en een graad of 10 is perfect voor optimale prestaties.
PROBLEMEN
Problemen zijn er tot dusver nog niet geweest, en gezien de eerdere ervaringen met 2 impreza’s GTT ( in 7 jaar tijd niet 1 probleem ) verwacht ik die ook niet snel.
Oftewel, krijg je de mogelijkheid, aanschaffen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.