Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD

Sporthart

Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD
  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
23 juni 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 23
AutoWeek 2002 week 23

Je leest het in AutoWeek 2002 week 23

In Frankfurt presenteerde Subaru de ultieme Impreza in de vorm van de WRX STi AWD. Vorige week stond 'ie klaar om op zijn merites te worden beoordeeld. Met een ongewone rij-impressie als gevolg.

Elke autoliefhebber kent 'm: de Subaru WRX. Als je zijn neus met de grote luchtinlaat in de buitenspiegels ziet opdoemen, ben je erop voorbereid even naar rechts te gaan en de sportieveling voorbij te laten. De WRX verdiende zijn goede naam niet alleen met zijn 218 pk sterke motor en zijn plezierige rijkwaliteiten, maar ook met zijn prijs van nog geen 27.000 Euro. Want dat is voor zo'n snelle rakker ronduit een 'koopje'. Dat laatste ligt bij de nieuwste versie van de Impreza wel even anders: de WRX STi AWD staat voor € 44.995 in de prijslijst. Maar daarvoor krijg je wel wat meer dan bij de 'gewone' WRX, die overigens ook leverbaar blijft.

265 paarden
De STi is de eerste auto die door Subaru Tecnica International, de sportafdeling van Subaru, is ontwikkeld. De divisie heeft tijdens zijn tienjarig bestaan motoren en andere speciale onderdelen ontwikkeld voor de Subaru rallywagens. De STI-divisie wordt nu gepositioneerd als specialist in de ontwikkeling van sportieve Subaru's.
Met de WRX STi wilde Subaru zich onderscheiden van zijn concurrenten, met name de Mitsubishi Evo, door topprestaties te combineren met alledaags gebruiksgemak, zoals we dat ook al kennen van de WRX.
De tweeliter boxermotor in de Impreza WRX STi is gebaseerd op die uit de 'gewone' WRX. Maar STI heeft hem onder handen genomen om tot het respectabele vermogen van 265 pk bij 6000 tpm te komen, terwijl een maximum koppel van 343 Nm wordt bereikt bij 4000 tpm. Dat is respectievelijk 47 pk en 53 Nm.
Een en ander is bereikt met vergrote inlaatkanalen, een grotere turbocompressor en een aangepaste intercooler.
Deze intercooler, die de samengeperste lucht van de turbo koelt, kan met een druk op de knop op het dashboard extra koeling krijgen. Uit een reservoir wordt water via de onderkant van de motorkap op de intercooler verneveld, waardoor de lucht nog verder afkoelt, zodat extra vermogen wordt geleverd.

Op z'n kop
Verder heeft STI het motormanagementsysteem gewijzigd, speciale, meergaats injectoren en een katalysator met verbeterde doorlaat toegepast. Om de motor betrouwbaar te houden onder hoge belastingen zijn gesmede zuigers, gewijzigde drijfstangen en nieuwe cilinderkoppen toegepast. De stoere bink is bovendien gekoppeld aan een nieuwe, handgeschakelde zesbak met korte overbrengingsverhoudingen.
Subaru Tecnica paste uiteraard ook het onderstel aan en gebruikte een techniek die bij motorfietsen alom bekend is: omgekeerde schokdempers (upside-down). Bij deze dempers zit het vloeistofreservoir bovenin in plaats van onderin. Voordeel is een lager onafgeveerd gewicht en een grotere stabiliteit. De vering is overgenomen uit de gewone WRX, maar de STi mag 't met een bredere bandenmaat doen. De goudkleurige lichtmetalen wielen zijn voorzien van Bridgestone Potenza's RE 040 in de maat 225/45 R17.

De limit
Pas als de auto op de brug staat, zie je de beschermplaat die van de voorbumper tot voorbij de vooras loopt ter bescherming van de motor. Een goed idee uiteraard, want elke koper van een WRX STi zal een stuk onverhard opzoeken om zijn aanwinst eens lekker uit te proberen. Dat is in ons land niet gemakkelijk, maar Subaru had daar wat op gevonden. Op de startbaan van luchthaven Drachten konden we veilig voluit accelereren. De baan was niet lang genoeg om de geclaimde topsnelheid van 238 echte km/h te halen, want bij zo'n 190 km/h moesten we vol in de Brembo-ankers om niet in het gras te belanden. Op zo'n stuk asfalt in het open land heb je weinig referentie hoe hard je wel gaat, maar hard gaat 't echt. Wij klokten dik zes seconden met de stopwatch van ons horloge, maar de WRX STi moet de sprint van 0-100 km/h toch in 5,5 tellen kunnen volbrengen. Tot stilstand komen lijkt met de dikke, geventileerde remmen een fluitje van een cent, maar je wordt dan ook bijgestaan door ABS met G-sensor en elektronische remkrachtverdeling.
Vanaf de 'airstrip' reden we naar de naburige ex-slipbaan, waar we ons konden uitleven op een korte slalom. Daar krijg je de kont van de vierwielaangedreven Impreza wel een beetje om als je maar genoeg snelheid hebt en gas op de plank houdt. Op nat is hij onderstuurd en een ruk aan de handrem zal je niet helpen. Dan moet je bij de rallywagen zijn, die is uitgerust met een potentere hydraulische handrem.

In de bak
Het leukst om te doen met zo'n rallywagen-in-spé is natuurlijk lekker driften op een onverharde ondergrond. Als je daarvoor een aardappelenveld opzoekt, weet je zeker dat je één of meer boze boeren met tractor en riek op je pad zal vinden. Waar moet je in 's hemelsnaam naar toe? Ook hier een goede vondst: een grote openluchtbak bij een manége. Rallyrijder Hans Stacey demonstreert hoe 't moet in de binnenbak, alvorens we buiten (veiliger) onze gang kunnen gaan. Tja, ook al rijden, racen en testen we regelmatig op circuits, dit zijn toch unieke gelegenheden. Dus sturen we breed grijzend de denkbeeldige cirkels in, spelen met het gas en driften achtjes. Terwijl een enorme hoeveelheid losgewoelde aarde meters hoog onder de wielen vandaan spuit. Omdat die door de wind richting manége wordt geblazen, waarvoor de paarden rustig buiten in 't zonnetje staan, komt aan onze pret toch een eind. Zo'n zandverstuiving mag spectaculair zijn, maar het welzijn van de dieren gaat vóór.
Oh, ja, we hebben ook nog een op de gewone weg gereden. In het normale verkeer met normale snelheden en op de landweg met een zware voet. Daar laat de snelle Impreza zich van zijn meest geciviliseerde kant zien. Je kunt namelijk heel netjes met hem rijden zonder alsmaar te worden uitgedaagd om verboden dingen te doen. En als je dat wél doet, tja dan is het uitkijken geblazen, want je gaat niet gauw te hard, maar véééél te hard. De WRX STi zelf maakt er geen problemen van.

  • Houd me op de hoogte over de Subaru Impreza
Subaru Subaru Impreza

Uitgelicht aanbod

    Subaru Impreza 1.6 TS AWD

    Subaru Impreza 1.6 TS AWD

    • 2005
    • 298.500 km

    € 1.850

    Subaru Impreza 2.5 WRX / NL-auto / Mooie staat /

    Subaru Impreza 2.5 WRX / NL-auto / Mooie staat /

    • 2006
    • 171.312 km

    € 15.950

    Subaru Impreza 2.0D Luxury AWD Clima/Cruise/Trekh

    Subaru Impreza 2.0D Luxury AWD Clima/Cruise/Trekh

    • 2010
    • 172.544 km

    € 3.450

Meer Subaru Impreza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Impreza/XV | 2022 XV v.a. € 40.500

    49
    • 23 februari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Impreza specificaties
  • Subaru Impreza occasions
  • Subaru Impreza video's
Advies en informatie
  • Subaru Impreza tests
  • Subaru Impreza gebruikersreviews
  • Subaru Impreza index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    1
    • 25 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    8
    • 11 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    2
    • 17 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    7
    • 16 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    • 3 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    10
    • 4 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    9
    • 25 januari 2019
meer reviews
Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Ooit kocht Edwin Kroon de goedkoopste Subaru Legacy die op Markplaats stond, met het idee om...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim 400 pk

    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim...

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber Gezocht

    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber...

    31
    • 25 december 2021
  • Nieuws
    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    15
    • 9 november 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar Nederland

    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar...

    10
    • 18 september 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    18
    • 12 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim 400 pk

    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim...

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    6
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden