Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2005)

autoreview

Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2005)

Signalement

UitvoeringImpreza 2.0 WRX AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf100.109 km
KM-stand laatst100.254 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru Impreza WRX - 2005

  • 100.254 km

Vandaag m'n nieuwe auto opgehaald. Ik heb m'n peugeot 206 gti ingeruild voor een subaru impreza wrx uit 2005 met 100.109 km op de teller in WRC blauw. Erg uitgebreid is deze review nog niet maar naarmate de kilometers zullen vorderen, zullen er zeker updates komen. De waarderingen wat betreft betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik daarom op gemiddeld gezet, aangezien je iets moet invullen.
De auto is keurig afgeleverd door de betreffende handelaar met een grote beurt + nieuwe distributieriem.

Waarom een WRX? Omdat ik deze auto altijd al wou, alleen toen ik net mijn rijbewijs had behoorde dat nog niet tot de mogelijkheden. Waarom wou ik deze auto zo graag?
De sterke reputatie van subaru op het gebied van betrouwbaarheid, het AWD systeem, de uitgebreide tuningsmogelijkheden en de stijlloze en tegelijk stijlvolle ramen :) Het uiterlijk van de subaru is niet ieders ding maar ik vind dat deze auto de luchthapper en de spoiler goed kan hebben. Die laatste is bij hoge snelheden ook noodzaak vanwege het doos-achtige ontwerp van de WRX. Ik ben zeker niet van plan om hem uiterlijk te gaan 'verfraaien' tenzij het technisch noodzakelijk is. Dat geld steek ik liever in onderhuidse techniek. Ik denk hierbij aan een meer open uitlaat systeem als er bv. een prodrive package inkomt. Ik vind m af-fabriek verder prima zo.

accessoires:
- het gaas-onderstuk van de grille is van een 2006 model.
- metersetje met turbodrukmeter, olietemperatuurmeter en oliedrukmeter
- parkeersensoren ingebouwd
- alarm klasse 3

eerste indrukken:
- rijdt goed! Behoorlijk sneller dan m'n vorige auto.
- stuurt ook goed, prima wegligging. voorbandjes zijn binnenkort aan vervanging toe. Onderstel is hard, maar zeker niet oncomfortabel.
- na n tonnetje aan km's ziet het interieur er nog goed uit. Hier en daar een krasje maar goed, over dat soort dingen hoor je me niet klagen.
- fijn motorgeluid. De radio/speakers die erin zitten laat ik lekker standaard en heb ik nog niet geprobeerd, audio interesseert me niet zoveel meer... ik hoor liever de boxerroffel :)
- Van de ingebouwde alarminstallatie ontbreekt de kaart met de veiligheidscode welke je nodig hebt als de zender het niet meer doet, of als je een andere zender in wilt lezen. Volgende week ga ik naar een bedrijf hier in de buurt voor het laten demonteren + genereren van een nieuwe code.

Update!
Inmiddels zo'n 3500 plezierige kilometers verder. Brandstofverbruik hangt stevig van je rechtervoet af. Aangezien het gasgeven ruimschoots opweegt tegen het op eieren rijden zit ik nu op zo'n 1:9 gemiddeld. Wel uiteraard netjes warmrijden, daarna pas plezier. Maar goed, het rijplezier wat ik ervoor terugkrijg vind ik het absoluut waard. Deze auto gaat voorlopig nog niet weg :)

wetenswaardigheidjes:
- nieuwe code laten inlezen voor het alarm
- piepende achterremmen tijdens remmen bij achteruitrijden. Is grotendeels opgelost door de schijven te laten bijschuren.
- het gaat al gauw harder dan je denkt. Tijdens even flink gasgeven in een flauwe bocht naar rechts bij het opkomen van een snelweg, hop alle grip weg op nat wegdek en extragratis onderstuur. De voorbanden waren ook niet al te best meer, (inmiddels weer wel, zie onderstaande) dus dat kan er debet aan zijn. Van het gas af, auto vond grip weer terug en omdat het stuur enigszins naar rechts stond (ik zat immers in een bocht) kreeg ik als toetje overstuur. Dat kunnen corrigeren en zo vervolgde ik mijn weg. Al doende leert men zullen we maar zeggen...!
- nieuw setje pilot exalto 2 voor laten monteren
- achterklep gedebadged met wat visdraad en een haarfohn.
- xenon ingebouwd

*Update*
Auto bevalt nog steeds prima. Vandaag nieuw setje Michelin Primacy 225 91W erop laten zetten. Ik heb overigens het idee dat hij meer onderstuurd is dan ik gewend ben, zelfs ten opzichte van mn 206 GTI. Nou lees ik daar meer verhalen over dus ik ga een specialist ernaar laten kijken of alles qua ophanging in orde is. Eventueel een anti lift kit laten monteren om t onderstuur te elimineren. Mijn ervaring is dat het onderstuur onverwacht om de hoek komt kijken als je zelf de verwachting hebt dat t allemaal nog veel harder kan, en ik wil graag weten of dat normaal is. Binnenkort bij diezelfde specialist een ecutek kuurtje laten uitvoeren.
Gemiddeld verbruik tot zover is 1:9. Maar dat is het rijplezier me dubbel en dwars waard :)

*Update*
Ik heb de originele bandenmaat er weer onder laten zetten. Er zit nu 4x Michelin Pilot Exalto Pe2 17" onder net zoals eerst en bij deze banden(maat) zal ik ook blijven. Vorige week bij tuner Mark Verhoeven langs geweest om de WRX te laten ecutekken. Tevens is de uppipe/downpipe vervangen en zit er nu een Perrin hi-flow katalysator in. En alles bij elkaar een heel stuk goedkoper dan een prodrive pakket maar wel met dezelfde vermogensresultaten. Vermogen volgens dyno bij kamertemperatuur is nu zo'n 275 pk en 390 Nm koppel. Wat een verschil :D De motor pakt veel beter op bij lage toeren en de trekkracht is zeer voelbaar verbeterd. Hij maakt ook een mooi subtiel zuigend geluid bij optrekken. Fraai! Bij normaal rijden is het verbruik gelijk gebleven, bij flink gasgeven wordt t ietsje meer. Al met al een geslaagde operatie, hoop nog veel plezierige kilometers te beleven met de WRX :)

*Update*
Even een kopje koffie bij vrienden in Duitsland gaan doen (Autobahn, leuk!), maar helaas kwam ik daar nooit aan. Na een lastige Audi te hebben afgeschud en daarna terugzakken naar 200 km/u kwam er nogal wat witte rook onder de auto/motorkap vandaan. Direct stilgezet, overal koelvloeistof op de hete delen dus vandaar de rook. Koelvloeistofreservoir vrijwel leeg. ADAC erbij, ding laten afslepen. Prima opgelost door de ADAC i.s.m. de ANWB! Ik was even bang voor een kapotte koppakking dus ik was al EUR aan het reserveren :S Door de dealer in NL laten nakijken. Bleek dat alleen de slang tussen de radiateur en de motor kapot was gegaan, op de plek waar een knik zit. Dus dat viel ontzettend mee. Ik was voor 300 euro klaar. Nog niet gratis maar er had ook een 0 achter kunnen staan. Dus nieuwe slang erin en vlammen maar weer!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens