Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2003)

autoreview

Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2003)

Signalement

UitvoeringImpreza 2.0 WRX AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf79.750 km
KM-stand laatst88.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verslag Subaru Impreza WRX 2003

  • 88.750 km

Nadat ik een aantal jaren geleden mijn eerste ervaring met een Impreza GT turbo had opgedaan, wilde ik deze ervaringen weer graag herbeleven.
Daarom besloot ik in augustus 2012 nog een keer een Impreza aan te schaffen. Uiteraard een WRX en ik wilde het model 2003-2005 hebben in de kleur blauw.
Na wat zoeken ben ik bij een autobedrijf in Oosterbeek terecht geomen. Ik kon mijn auto redelijk inruilen en ik had een vertrouwd gevoel bij dit autobedrijf.
De WRX die daar te koop stond was voor een redelijke prijs, alle documentatie aanwezig, er goed uit zag en de km-stand stond me ook wel aan. De stand was toen 79.750 km.
Er zat al een sportuitlaat onder gemonteerd, een turbo timer van Apexi, een boost controller, een hogere achterspoiler, een 3 inch downpipe en een front mouth intercooler.
En niet te vergeten een volleder interieur, wat ik wel bijzonder vond.

Bij het ophalen van de auto en de reis naar huis, weer die bekende glimlach op mijn gezicht. Net zoals een aantal jaren terug bij de GT turbo.
Wat een mooi geluid en wat een vermogen.
Ik ben al heel wat vermogen gewend, zoals een aantal BMW m3's, dus ik wilde nu ook weer wat terug.

Al vrij snel besloot een rvs pijp te laten maken vanaf de 3 inch downpipe naar de Invidia einddemper. Wat een klapperend geluid nu. Misschien iets te luid?

Omdat ik mijn WRX weer in een perfecte staat wilde hebben, heb ik een aantal dingen laten aanpakken. Ik heb de bumpers laten spuiten, heb een andere luchthapper gemonteerd omdat deze onderdelen licht beschadigd waren. Meteen ook maar de dorpels in kleur laten spuiten, omdat ik dit veel mooier vind.
Tevens de a-stijl, rechts, laten spuiten, omdat de blanke lak hiervan begon los te laten.

Na het bestuderen van de info brochure, las ik dat de distributieriem aan vervanging toe was. Niet vanwege de km-stand, maar vanwege de leeftijd. De riem was nog niet vervangen, dus heb ik dit bij een km-stand van 80.600 km laten doen. Inclusief alle span- en geleidingsrollen. Vrij prijzig, maar wel belangrijk en dat gaat mij dan even voor.

Ook had ik gelezen over EMS tuning, Mark Verhoeven.
Ik hou van vermogen, dus besloot ik om bij 81.000 km een Ecutek (Ecutech?) te laten uitvoeren.
Ik was wel benieuwd wat mijn auto aan pk's zou hebben op het moment voor de tuning. Mark verwachtte iets van 250, gezien de aanpassingen die mijn auto al had.
Op advies van Mark een Perrin uppipe laten monteren en de boostcontroller eruit gehaald.
Vervolgens de computer opnieuw gaan inlezen.
Resultaat: 285pk en een koppel van bijna 400Nm. Ook leuk :)

Ik was echter nog niet klaar. Ik besloot om een gebruikte uitlaat aan te schaffen, omdat ik een volledig 3 inch systeem wilde hebben.
Ik heb gekozen voor een uitlaat van HKS.
De klank is mooi diep. Deze had ik bij een adresje in de buurt op de kop kunnen tikken. Deze man krijgt regelmatig schade sti's binnen vanuit het buitenland en heeft vaak veel onderdelen liggen.

Bij 85.000 km een grote beurt laten uitvoeren. Geen bijzonderheden. Ik heb wel de bougies laten vervangen en 2 nieuwe banden laten monteren.

Inmiddels heb ik bijna 10.000 km met de auto gereden.
Het blijft werkelijk een feest om in te rijden. Raar dat je met zo'n auto nog meer bekijks krijgt dan met een BMW e46 M3. Dat is ook een geweldige fijne auto.
Wat een wegligging en wat en acceleratie. Geweldig!!

Ik zou het liefst elke dag gaan rijden, maar dat wordt me toch iets te duur. Zeker als je euro 98 moet tanken in deze tijden.

Ik heb er geen spijt van dat ik deze auto heb aangeschaft.Een heerlijke auto om in te rijden en oh oh, wat is dat vermogen toch fijn.
Indien ik niet zoveel km's hoef te rijden is dit toch wel een hele goede keuze. Ik sta er niets van te kijken als een volgende auto weer een Subaru Impreza WRX zou kunnen worden, maar dan wel weer een jonger model, zolang het een sedan is. Dat is toch wel het model wat hoort bij een WRX.

Indien ik nieuwe informatie heb, zal ik deze uiteraard met u delen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens