Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 230 km |
Sportieve alleskunner
- 230 km
In de zomer van 2021 waren we met ons gezin in Nederland op vakantie en zag ik de Skoda Kodiaq sportline voor het eerst rijden. Ik vond het een prachtige auto om te zien en vond dit een waardige opvolger van onze huidige auto, een VW Touran 1.2 tsi highline handgeschakeld met 105 pk (2011).
Ik rijd al mijn hele leven privé en heb altijd tweedehands auto's gekocht. De touran had ik vanaf 2016 in bezit met nu ongeveer 140.000 km op de teller. Ik heb hier altijd fijn in gereden (veel ruimte) met ons gezin van 5 en nooit problemen ondervonden. Aangezien we ook een caravan hebben met een gewicht van 1300 kg (max beladen) ben ik na de zomer gaan kijken naar een tweedehandse kodiaq, een auto met veel ruimte en een trekgewicht van 1800 kg. Echter was inmiddels ook ook de facelift model uitgekomen, en hoewel de verschillen gering zijn, vond ik deze weer een stuk fraaier ogen. Daarbij komt dat tweedehands auto's razend populair waren en ik het prijsverschil tussen een nieuwe en tweedehandse auto (2 jaar oud, 40k km's) erg gering vond. Mede door het wisselen van baan waarbjj ik meer ging verdienen ben ik op zoek gegaan naar het nieuwe facelift model. Daarbij had ik de volgende wensen:
* sportline business
* 1.5 tsi 150 pk DSG
* kleur: steel grey
* uitklapbare trekhaak
* functie pakket
* comfort pakket
* panoramisch schuif/kanteldak
* verwarmbare voorruit
* 20 inch velgen
* omkeerbare kofferbakmat (rubber/stof)
* bij voorkeur 7 zitter
Na vele telefoontjes en mailcontact te hebben gehad met verschillende dealers over inruilvoorstellen viel het mij tegen wat ik voor de touran kreeg. Uiteindelijk zag ik een voorraadmodel (reeds in bestelling geplaatst door de dealer) bij de plaatselijke dealer met alle wensen die ik had, behalve de 3e zitrij. Uiteindelijk kon ik hier mee leven en na een afspraak te hebben gemaakt kreeg ik een erg goed inruil voorstel (kwam doordat ze dachten dat ik een automaat had) die ik heb geaccepteerd. Echter was de geschatte leverdatum eind januari 2022. Aangezien ik geen haast had was dit geen probleem voor mij, ik kon zelfs tot de levering doorrijden met mijn huidige auto. Uiteindelijk werd ik op 4 Jan 2022 gebeld dat deze binnen is gekomen en op 12 januari 2022 kon komen afhalen. Echter met de mededeling dat het Canton soundsystem en side assist door de chiptekort er niet op zaten en hier een korting voor ontving.
Ik heb ook lang getwijfeld over een Hybride of electrische auto, maar de kodiaq is simpelweg alleen in benzine uitvoering te krijgen. De Tarraco heeft dit wel maar die vind ik echt niet mooi. De superb is echter wel in hybride te krijgen, maar dat model sprak me ook niet aan. Aangezien we beiden thuiswerken, in de zomers met de caravan naar zuid Europa willen reizen dan toch voor deze uitvoering gekozen. En.... daar hebben we absoluut geen spijt van!
Wat een heerlijke auto is dit! De automaat ben in nu al zo gewend aan geraakt, ik wou dat ik dit eerder had gekozen. Nooit geen handgeschakeld meer voor mij. De DSG is heerlijk soepel, je merkt niet eens dat hij schakelt. De afwerking is subliem en straalt een en al luxe uit. De stoelen zitten geweldig en Android auto is een verademing: Nooit meer je telefoon in een houder. Ik ga de komende tijd de auto goed leren kennen en zal jullie van een update voorzien. Eerst nu lekker genieten van deze stoere en sportieve alleskunner.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Skoda Kodiaq

Zo zuinig is de Skoda Fabia (2015-2021)

‘Nieuwe Volkswagen Passat al in september op de markt’ UPDATE: toch niet

Vier kleine EV's van Volkswagen, Cupra en Skoda uit Spanje

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting
