Skoda Fabia 1.9 TDI Elegance (2006)

Skoda Fabia 1.9 TDI Elegance (2006)

UitvoeringFabia 1.9 TDI Elegance
Bouwjaar2006

Update 1-10-2008, 162.000km
Inmiddels is de auto terug naar de leasemaatschappij wegens bereiken van de maximale kilometers (160.000). In de laatste 50.000km is er eigenlijk niks te melden geweest, naast normaal onderhoud en 2 nieuwe remschijven + blokken (bij 140.000km) voor, is er verder niks kapot gegaan.
Samenvattend over 160.000: een prima en superbetrouwbare auto geweest, heeft me nooit laten staan, en daarbij ook super stoelen er in.
Auto is inmiddels opgevolgd door een nieuwe Fabia (1.9 TDI Sport).

Update 26-10-2007, 109.000km inmiddels
Sinds mijn vorige review ruim 60.000km erbij gereden: eigenlijk geen enkel groot probleem: ja, het lampje achter het knopje van de centrale deurvergrendeling is weer half kapot, maar dat laat ik maar zo. Verder zijn bij 100.000km de voorlichten vervangen voor de 2de keer, en heb ik een keer een lekke achterband gehad (stukje metaal er in).
De top volgens het boekje ligt op 185km/u, heb er zelf op de GPS 190km/u mee gehaald (vlak, airco aan, 2 personen).
Ben er nog steeds erg over te spreken, alles voelt nog net zo stevig aan als toen hij nieuw was en de TDI motor zorgt tot 170km/u voor een heerlijke versnelling. Over 50.000km moet hij uit de lease, ben benieuw naar de nieuwe fabia combi...

Update 28-10-2006, 46500km
Auto heeft zojuist zijn 45.000km beurt gehad:
- 2 nieuwe voorbanden + uitlijnen
- Verlichting achter knopje centrale vergrendeling is gemaakt onder de garantie (heel nieuw printplaatje moest er in volgens de dealer)
- Wederom weer een gebarsten rechter mistlicht door steenslag

Verder alles ok, gaat binnenkort over op winterbanden, ben benieuwd of dat scheelt in geluid/comfort.

Ik een Peugot 206 mee als vervangende auto van de leasemaatschappij, ik weet niet of het daardoor kwam, maar had ’s avonds last van m’n schouders en rug...

Update 19-09-2006
Inmiddels weer ruim 20.000km verder (teller op bijna 41.000km nu).

De auto bevalt nog steeds prima, inmiddels een subwoofertje laten inbouwen, voor een mooie volle bas. Ritje over de autobahn naar Oostenrijk ging probleemloos met 160km/u+.

- Bij 39.500km koplamp kapot, gelijk maar allebei laten vervangen.
- Gister een ster in de voorruit gekregen door een steentje op de snelweg, de 2de, is door autotaalglas geharst
- Bij 30.000km half litertje olie bijgevuld (2000km voor de beurt)
- Verlichting achter het knopje van de centrale portier vergrendeling is kapot, zal het bij de volgende beurt laten maken
----------------------
Het betreft een Equipe+ uitvoering, niet een Elegance in het Black Mica.

Wat was ik blij toen ik begin dit jaar mijn leaseauto kon ophalen bij de dealer. Na 2 huurauto’s (een Citroen C3 en een Nissan Micra, beide 65pk diesels)) wilde ik wel eens iets waarmee je niet persee plankgas de snelweg op hoefde om met >100km/u te kunnen invoegen. Na weggekeken te zijn bij de Peugeot dealer voor een 206 is het een Skoda Fabia geworden. Helaas is de Combi-uitvoering 20euro per maand duurder in de lease, dus werd het een hatchback variant (ik zit er toch meestal alleen of met z’n 2en in, dus who cares zullen we maar denken).
Eerste wat mij opviel toen ik wegreed van de dealer was de goede kwaliteit van de standaard speakers, eindelijk een beetje bas zonder dat er iets mee trilt. Toen wegrijden, heej, weer een leren (sport) stuur, dat ligt lekker stroef in de hand.

Groot pluspunt zijn de sport-stoelen van de Equipe+ uitvoering. Deze sportstoelen zijn goede, niet te zachte stoelen, welke ook aan de zijkanten goed steun geven. Beide voorstoelen zijn in hoogte te verstellen en dit geeft een goed overzicht op op het verkeer. Als extra heb ik een armsteun laten monteren welke heerlijk is op snelwegen.
Achterin kunnen redelijk 2, of voor kortere afstanden 3, volwassenen zitten, al hebben de sportstoelen als nadeel dat er iets minder beenruimte overblijft voor hen.

Dan de motor, een 1.9TDI 101pk, gejat van Volkswagen. Heerlijk voor zo’n klein autootje, je merkt vaak aan mensen achter je dat ze niet verwachten dat een Skoda snel vertrokken is bij groen licht. Onder de 1800 toeren zit er niet veel kracht in, maar daarboven komt de turbo in werking welke de moter een rauw TDI-geluid laat maken en hem rustig, zonder moeite, tot aan de 160km/u doortrekt (en verder tot de top van 185, maar dat gaat minder hard). Draait zo’n 2500rpm bij 120km/u en 3000rpm bij 150km/u, erg rustig in de auto dan.
Helaas betreft het nog wel een TDI-generatie welke een onhouds interval van 15.000km heeft en is hij koud en stationair niet zo stil als een commenrail-diesel. Ook moet je in z’n 1 en bij regen ook z’n 2 oppassen voor wielspil aangezien Skoda de anti-slipregeling niet meer standaard op de 1.9TDI levert.

Inmiddels heb ik bijna 17.000km in 3 maanden ermee gereden en is hij voor zijn eerste onderhouds beurt weg, morgen ophalen, dan weer met een nieuw mistlicht.

Mist hij ook dingen? Ja, een leeslampje bijvoorbeeld, mijn vriendin zit soms naast me schoolwerk te lezen in de auto met een hoofdlampje op... En verder? Mah, misschien moet Skoda eens standaard radio/cd/mp3 spelers erin stoppen, heb er nu een pioneer in, maar het frontje van je radio afhalen vind ik toch niet meer zo van deze tijd.

Tot nog toe geen noemenswaardige problemen, 1x opnieuw uitgelijnd in het begin en heb wat steentjes gevangen op de snelweg wat resulteerde in 2 pitjes in de voorruit (lang leve autotaalglas) en een gebarsten mistlicht voor.

PRIVATE LEASE Skoda Fabia