Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI 130pk Style Launch Edition (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon Sportstourer 1.5 TSI 130pk Style Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 42.158 km |
KM-stand laatst | 54.503 km |
Kennismaking
- 43.944 km
Seat Sportstourer 1.5 TSI 130pk Style Launch Edition
Sinds 1 november ben ik de berijder van de bovengenoemde Seat Station in de kleur duf grijs metalic.
Het betreft een shortlease auto voor maximaal een jaar dus zal het aantal verslagen, hopelijk, mee gaan vallen.
Eerste indruk. Tja, het is een VW niet meer en niet minder. De 1.5 benzine motor doet het leuk, wel een beetje schizofreen. Bij een pakezel verwacht je meer koppel dan deze 1.5 levert, maar eerlijk is eerlijk, ff snel invoegen plankgas 3 en 4 en de Seat galoppeert vrolijk naar de horizon. Soms, op de cc rijdend hikt de auto zonder enige aanleiding. De versnellingsbak is wat vaag. Al enkele keren pakte de bak de gekozen versnelling niet als je de voorste verzetten kiest. Een pijnlijk tandenknarsen is dan de reactie. Dit gebeurde in zijn achteruit, 1 en 5.
De beide digitale schermen als cockpit is leuk. De klokkenwinkel recht voor kun je een klassiek uiterlijk, met klokjes geven of opdelen in schermpjes waar informatie staat die je tijdens het rijden niet gebruikt. Wie is immers geïnteresseerd in het verbruik over de laatste lange afstand, de gereden tijd of gemiddelde snelheid?
Het navsys is traag. Na het instappen en starten van de motor sta ik regelmatig 1 minuut te wachten voordat ik kan beginnen met het adres ingeven. Dat kan echt beter.
Voorts merk ik dat de verdere bediening van het centrale scherm niet echt gebruiksvriendelijke is regelmatig moet je niet logische keuzes maken om in andere menu’s te komen.
Grootste bron van irritatie is het lane assist systeem. Het ding piept, fluit en probeert stuuringrepen te doen als het systeem van mening is dat je niet midden in je rijbaan rijdt. MAAR. Ik rij zeer regelmatig smalle binnen weggetjes en dan is het ding vaak de weg kwijt. Zo erg zelfs dat het systeem mij al twee keer een berm in probeerde te sturen. Blijkbaar zag de “assistent” een streep die gevolgd moest worden waar toch echt een boom in de berm stond. Ook op provinciale en snelwegen doet het systeem zijn eigen ding. Verder geeft het systeem te pas en te onpas rem waarschuwingen. Door de vele fouten lijkt het ding op mijn angstige ex-vrouw of toen mijn bemoeizuchtige schoonmoeder. Het systeem kun je uitschakelen. Echter elke kaar dat je instapt moet je die handeling weer doen.
Dus schreef is de customer care afdeling van Seat een mailtje met het verzoek voor een work-around. Na 4 dagen schreef ene Kelly: Neem even contact op met een dealer, hier bij de link naar de dealerlijst. UHHHH is dat nu customer care of afschuiven omdat er geen work-around is?
Ohja, in 3 weken 1700km en een verbruik, veel lange stukken van 1 op 20,3
Daar gaat ze
- 54.503 km
Na 6 maanden shortlease vertrok een collega en bleef er een auto over, dus mijn shortlease bolide werd ingeleverd en ik word de berijder van een andere Seat Leon 5drs in plaats van station, diesel in plaats van benzine, automaat in plaats van handgeschakeld. De station ging met 54.503km terug naar de verhuurder. Even de plussen en minnen van deze auto.
Plus:
Verbruik bij NL snelheidslimieten +10% kwam op 1 op 19,2. Gemeten over 12.000km
Onopvallende donkergrijze muis in het verkeer.
Stoelen zijn, naar mijn smaak, redelijk. Zitting te kort en wat aan de brede kant.
Min:
Bediening via beeldscherm. Voor sommige instellingen moet je meerdere stappen doorlopen. De airco aanzetten loopt via 3 tussenstappen.
Traag nav.sys. na het instappen en op contact zetten tot 3 minuten wachten voor het systeem werkt en je je bestemming kunt ingeven.
De lane-assist. Behalve ergerlijk vanwege het alarmsignaal in lange bochten. Ongeacht waar je de auto plaatst, iets naar links, iets naar rechts het ding blijft schreeuwen als een angstige schoonmoeder.
Daarnaast “corrigeert” de lane-assist. Echter, ik werk in de wegenbouw en kom regelmatig op smalle, slechte weggetje, lane-assist ziet regelmatig een gevulde scheur in het asfalt als wegmarkering en duwt je dan, conform die lijn naar links of rechts. Waar vaak bomen staan of een sloot ligt. Niet bijster veilig. Je moet het systeem aan het begin van elke rit uitschakelen, uitprogrammeren zou volgens de dealer niet kunnen. Bij een volgende auto is dit item, voor mij, een NO GO.
Ben ik tevreden? matig tevreden. Rijdt niet slecht, maar de electronica zou beter kunnen.
De volgende auto is weer een Leon, nu een 5drs Dsl. Ook die review gaat hier geplaatst worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV FR | Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control adaptief
- 2021
- 60.421 km

Seat Leon 1.5 TSI e-Hybrid FR PHEV First Edition
- 2024
- 13.257 km

Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI Style Business Intense AUTOMAAT Clima|Navi|Virtual|LED|Camera|Nap!!
- 2022
- 103.521 km