Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
wit of wachten,.
- 3.500 km
Het was voor deze witte gaan, of wachten.
Wachten zou betekenen dat ik 7 maanden geduld moest hebben, een hogere lease-prijs zou krijgen (prijsstijgingen) en misschien wel een auto waar door chip-tekorten gesneden zou zijn in de uitrusting.
Het is wit geworden. Met als gevolg dus wel iets vaker wassen..
Ik reed hiervoor (lease) enkele peugeots en een skoda superb. Allemaal diesel. De laatste was de skoda, met een spaardiesel.
Ik koos voor de Seat (mocht enkel kiezen uit de VAG-groep) omdat ik de Octavia wat te soft vond en de Golf te duur (prijs vs specs, en de enige Golf die een optie geweest zou zijn, was de R-Line. Het oog wil immers ook wat).
Vorig jaar al eens proefgereden met de 1.5 FR. Die reed wel heeeeel erg fijn. Maar ja. Hoe ver wil je gaan, met lease.. Na een proefrit met de 1.0 merkte ik dat die vlot genoeg was en besloot er dus voor te gaan.
De FR omdat die er net wat lekkerder uitziet dan de standaard uitvoeringen en omdat die de door mij gewenste opties heeft (oa. sport-onderstel en side-assist).
De auto dus op mogen halen bij 15km.
Nu, ca. 3300km verder, incl een rit naar Oostenrijk (vol beladen), kan ik concluderen dat de auto zeer goed bevalt. De auto is echt vlot genoeg, vàst wel een beetje door de hulp van de 50kw ondersteuning , maar ook door de fijne DSG automaat en het heerlijke onderstel. Ik mag graag serieus vlot rijden, zònder de auto helemaal los te trekken. En dat doet de auto goed. Onderweg naar Oostenrijk waren kruissnelheden van 170-180/u redelijk gewoon, wat de auto zonder klagen doet.
Ik vind de wegligging echt lekker. De auto ligt superstrak op de weg. Ja, de 1.5 is een beest, maar deze is in mijn ogen vlot genoeg!
2 nadeeltjes: het verbruik valt niet mee. 1 op 17 bij snelweg ritten. En, inderdaad, wat al vaak gemeld is, het hele touch-screen dashboard is "zo-zo".
Maar goed: een tevreden rijder van deze Seat Leon !
op de zomerbanden
- 10.000 km
Nou, aardig wat kilometers verder.
Sinds 10 dagen op de zomerbanden, en meteen valt op dat de auto een stuk zuiniger is. Een retour-rit naar ver in Zuid-België, met kruissnelheden op 127 (in Belgïe) en 110/115 (in NL) en binnenwegen: 1 op 18,5.
Een rit vanuiy de Veluwe met ca. 50km snelweg op een totaal van 65km: 1 op 19,7.
Ik rij nu wel steeds met de sport-stand; daarmee schakelt de auto net even wat vlotter terug en heb ik eigenlijk steeds weer veel rijplezier.
met de caravan zuidwaarts
- 30.000 km
Zomervakantie... : caravan, vol geladen, tot aan de Costa Brava, via Millau.
De auto was super stabiel met de caravan er achter (met gewicht incl belading ca. 970kg).
Kruissnelheden 100-105, gingen verbazing wekkend makkelijk.
Natuurlijk zal de 150pk of een dikke turbodiesel wat makkelijker de bergen op gaan, maar het ging echt prima. Wel veelal de sportstand gebruikt, of zelf handmatig teruggeschakeld.
Zonder caravan rij ik nu het meest in "D", waarbij de auto zich een vlotte en fijne wagen toont. Op de ringwegen kan serieus heerlijk sportief gereden worden.
Met een beetje fatsoenlijk rijden haal ik vrij makkelijk 1 op 19 en 1 op 20.
Nog steeds tevreden (en iets minder over het multi-media systeem)!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Seat Leon: dit vinden eigenaren van hun auto

Renault Mégane PHEV vs Seat Leon PHEV - Dubbeltest

Test: Seat Leon Sportstourer

Vergelijkende Test: Kia Proceed vs. Seat Leon Sportstourer

Seat Leon Sportstourer - Rij-impressie
