Seat/Cupra Leon | Nieuw: Cupra Leon facelift 2023

Curlevv

Gebruiker
FR
ZEwivqw.jpg

YKnHaxg.jpg

eX70mqF.jpg

tTJA6to.jpg

69RIvCI.jpg

ODTRIBb.jpg

FR e-Hybrid
uzIqUHO.jpg

dLfYr0N.jpg

UKqYZB0.jpg

gpsVf1g.jpg

oCCOMzV.jpg

CVeehux.jpg

et4VGS3.jpg

4TT6tvF.jpg

Reference of Style
PxMg4So.jpg

DXYBSlN.jpg

E7cc5X7.jpg

x6OLiaB.jpg

pvKNSKG.jpg

40fZWXZ.jpg

B1PYDPO.jpg

h4Kgl4i.jpg

Interieur (FR)
6SZh1XY.jpg

H54cbs1.jpg

GGj7pub.jpg

Alle foto's en info Leon: https://www.netcarshow.com/seat/2020-leon/
Alle foto's en info Leon ST: https://www.netcarshow.com/seat/2020-leon_sportstourer/

Curlevv

Gebruiker
Duidelijk een uitgebreide facelift, raampartij lijkt identiek. Zo met leuke kleuren en hoop glimmers en weerspiegelingen lijkt het nog wat maar ik vind het net een huidige Leon met wat nieuwe details. Deze gaat zeker tegenvallen in het echt. Vind hem zelfs wat iel ogen en de bolle neus vind ik er totaal niet bijpassen. Interieur natuurlijk weer zwaar deprimerend. Doet Skoda stuk beter

D Elzinga

Gebruiker
Zoals al verwacht vind ik er niet echt iets aan. Weliswaar zitten hier minder echte missers in het ontwerp in vergelijking met de nieuwe Golf (waar hij overigens wel de obese verhoudingen mee lijkt te delen), maar verrassend of werkelijk mooi wordt het al met al niet. Overigens doet ook hier (net als bij andere recente Seats) de neus me heel sterk denken aan bepaalde niet-VAG merken zoals Peugeot en gefacelifte Mitsubishi's. Echt een goed herkenbaar eigen gezicht heeft Seat, in tegenstelling tot zo'n 15-20 jaar geleden, niet meer.

SVF

Gebruiker
Ik vind hem nog niet zo verkeerd eigenlijk. Opzich best een nette facelift maar echt revolutionair of heel erg inspirerend oogt het niet. Wat mij het meeste stoort is die knik in het voorscherm onder de A-stijl. Dat heeft bv de Nissan Micra ook maar dan nog veel nadrukkelijker en dat vind ik ook heel lelijk. Het blijft wat mij betreft wel de mooiste (minst saaie) C-segmenter van VAG al wordt het onderscheid met andere modellen wel elke generatie een stuk minder.

DeeTwee

Gebruiker
Zag als eerste de plaatjes van de blauwe hatchback in het klein op mijn telefoon, en ik dacht even dat het een Qashqai was. Lijkt hoog op de poten te staan; zijn ze vergeten de transportblokken te verwijderen voorafgaand aan het maken van deze "foto's"? o_O

Ik heb de huidige generatie altijd een leuke auto gevonden, maar deze inzending... Kont nog wel aardig maar overhang voor erg lang, er lijkt geen moeite gedaan om de neus wat minder fors te laten ogen überhaupt. Naargeestig interieur, zelfs op deze renderings komt het al grof en onverfijnd over.

SVF zei:
Wat mij het meeste stoort is die knik in het voorscherm onder de A-stijl. Dat heeft bv de Nissan Micra ook maar dan nog veel nadrukkelijker en dat vind ik ook heel lelijk.
Dat vind ik ook een erg kitscherig detail bij genoemde Nissan, bij deze Seat echter misschien nog wel een van de meer geslaagde onderdelen, omdat het als het ware een inkeping is ipv een golf (als in zo'n beweging die water soms maakt dan hè ;) ) in het plaatwerk.

Curlevv

Gebruiker
Ik vind de Micra zeer geslaagd maar die knik verpest het inderdaad. Maar dat komt meer door die ongelooflijk hoge neus en die vanaf de motorkap en spatbord omlaag gaat wat het nog erger maakt. Ik vind dat van de Leon meer in de stijl van de Q30

4xeytelbx2p1_480.jpg

jm3yphubq4hu_480.jpg

DeeTwee

Gebruiker
IRL is die 'golf' wel een stuk minder opvallend:
https://www.autobild.de/artikel/seat-leon-2020-st-fr-hybrid-preis-16309549.html

Seat-Leon-2020-1200x800-2f98015a0bfd8aa5.jpg

Seat-Leon-2020-1200x800-85130b8e3855baf4.jpg

Seat-Leon-2020-1200x800-5f5b803117d3563f.jpg

(p.s. De auto staat al sinds 19:30 op de site en de 'voorstelvideo' is nog niet eens gepost! o_O ;) )

D Elzinga

Gebruiker
Overigens vind ik hier die in het midden geplaatste typenaam wel storend. Met lichtbalk, logo, typenaam en dan de naam van de kofferklep oogt het allemaal zo opgestapeld. Font past gevoelsmatig ook niet bij het model/ontwerp.

De auto staat al sinds 19:30 op de site en de 'voorstelvideo' is nog niet eens gepost!

Gelukkig staan de traditionele foto's van een details aanwijzende journalist in een rode jas er al wel bij, anders zou ik niet weten waarnaar ik moet kijken. :T

Seat-Leon-2020-1200x800-ce646fdeb12a7cd8.jpg

SVF

Gebruiker
Op die foto's hierboven oogt het idd een stuk beter / evenwichtiger. Die golf accentueert in mijn optiek de toch al wat bolle neus. Ze hebben trouwens wel goed naar de Koreanen gekeken. De voorkant lijkt erg op een i30 en de kont met die lichtbalk op de Kia Proceed.

Curlevv

Gebruiker
Seat-Leon-2020-1200x800-7a401e09e5e59e44.jpg

Seat-Leon-2020-1200x800-bf6e42e751cb1fb6.jpg

Seat-Leon-2020-1200x800-78c4b0de425b7867.jpg

Seat-Leon-2020-1200x800-4239d1f84282590d.jpg

Seat-Leon-2020-1200x800-65236798385a3861.jpg

5cm langere wielbasis voor de Golf heeft duidelijk veel invloed achterin. Goed als gezinsauto

en de kont met die lichtbalk op de Kia Proceed.

Laat die lichtbalk weer geïnspireerd te zijn op de Panamera.. VAG heeft maar één ontwerpbureau want je ziet altijd verschillende elementen terug verdeeld over alle merken. Hoekjes aan buitenzijde grille (Audi/Seat/Skoda), typebenaming of merknaam in het midden (allemaal muv Audi), plastic 'flapjes' bij de mistlampen (VW, Audi, Seat, Porsche), hoop (nep)gaas op de voorbumper en soms ook over de gehele breedte (alle merken), nepuitlaten (allemaal muv Bentley) en lichtbalk over de hele breedte (VW, Audi, Seat, Porsche)

Durashift

Gebruiker
Ik vind de neuspartij en zij-flank toch wel wat van de Focus hebben.
De portiergrepen zitten laag (tov onderzijde raam) op de deuren, vind ik. Is dat een trend aan het worden?

Jammer van de nep-uitlaten.. Had men nou nog iéts langer naar de Focus gekeken.. dan had er ook zo'n mooi dubbel eindstuk bij de FR op gekund, wat mij betreft. ;)

Curlevv

Gebruiker
Snap de Focus-vergelijking niet echt. Ze zien er beide generiek uit maar vind de nieuwe Leon toch echt lijken op een.. Leon..

Seat-Leon-2017-1024-48.jpg

Durashift

Gebruiker
Ik vind zo'n 2017 Leon best wel afwijkend qua design dan dit nieuwe model.

De bolvormigheid van de neuspartij en dan de wigvorm van de flankpartij vind ik met de Focus wel overeenkomen.

JMF

Gebruiker
Fraaie wagen! Mijns inziens minder rommelig dan een Focus. Interieur wel wat saai, dat was helaas bij de vorige Leon ook al zo.
Wat ik dan niet begrijp is dat de nieuwe Leon en Golf de bediening van de cruise control wel op het stuur hebben, maar de nieuwe Octavia niet.
De Octavia heeft zo'n onhandige extra stengel op het stuur: een kleine misser als je het mij vraagt.
Overigens vind ik de Octavia van de 3 nog de mooiste.

iDS

Gebruiker
Durashift zei:
Jammer van de nep-uitlaten.. Had men nou nog iéts langer naar de Focus gekeken.. dan had er ook zo'n mooi dubbel eindstuk bij de FR op gekund, wat mij betreft. ;)
Je bedoelt dat de Focus op de Leon lijkt? Zoals Curlevv terecht opmerkt: de Leon is een duidelijke doorontwikkeling van versie 3, die op zijn beurt mooi voortbouwde op versie 2.
Bij de Focus zijn er meer stijlwijzigingen tussen de verschillende generaties.

Joel 1987

Gebruiker
Nette auto, lijkt nog steeds op een Seat Leon en daar is eigenlijk niet veel mis mee.

Alleen de achterlichten die helemaal doorlopen over de breedte van de auto, vreselijk vind ik het.
Elke keer als ik een Audi E-tron zie rijden 'erger' ik me er een beetje aan.
Het doet me denken aan dit:
76d848286c2cd5685b8eb933c5bd7d31

brg

Gebruiker
Elk nieuw model Seat is weer een stapje achteruit, net iets anoniemer, een beetje meer 13 in een dozijn...
Ik vraag me eigenlijk af welke rol Seat nog vervult in de VAG-groep.

Wil je een budget-VAG : Skoda
Wil je het origineel : VW
Wil je een overpriced VAG : Audi

Maar hoe Seat nog in dit rijtje past???

929V6

Actieve Gebruiker
Curlevv zei:
Laat die lichtbalk weer geïnspireerd te zijn op de Panamera.. VAG heeft maar één ontwerpbureau want je ziet altijd verschillende elementen terug verdeeld over alle merken. Hoekjes aan buitenzijde grille (Audi/Seat/Skoda), typebenaming of merknaam in het midden (allemaal muv Audi), plastic 'flapjes' bij de mistlampen (VW, Audi, Seat, Porsche), hoop (nep)gaas op de voorbumper en soms ook over de gehele breedte (alle merken), nepuitlaten (allemaal muv Bentley) en lichtbalk over de hele breedte (VW, Audi, Seat, Porsche)

De ontwerpers van VAG werken niet met een tekenprogramma maar met een configurator.:T

DeeTwee

Gebruiker
British Racing Green zei:
Elk nieuw model Seat is weer een stapje achteruit, net iets anoniemer, een beetje meer 13 in een dozijn...
Ik vraag me eigenlijk af welke rol Seat nog vervult in de VAG-groep.

Wil je een budget-VAG : Skoda
Wil je het origineel : VW
Wil je een overpriced VAG : Audi

Maar hoe Seat nog in dit rijtje past???
Kijkend naar de nieuwe Octavia zie ik weinig 'budget' meer eerlijk gezegd. Volgens mij is de Leon nu al de voordeligste van de 4, gevolgd door de Octavia. Maar bij het nieuwe model zou het mij niet verbazen als deze net zo duur wordt als de Golf. Dan wordt de Octavia 'origineel + extra ruimte' ipv 'budget-VAG'. Laatstgenoemde titel is dan voor de Spanjolen.

Wheel Critic

Gebruiker
JMF zei:
Wat ik dan niet begrijp is dat de nieuwe Leon en Golf de bediening van de cruise control wel op het stuur hebben, maar de nieuwe Octavia niet.
De Octavia heeft zo'n onhandige extra stengel op het stuur: een kleine misser als je het mij vraagt.
Die "onhandige extra stengel" is juist heel handig. Niet is zo onpraktisch als veel gelijk liggende knoppen bij elkaar. Tel daarbij dat het airco/ventilatie/verwarmingscluster en de lichtschakelaar ook al vervangen zijn door scherm of gelijk liggende "knoppen".
Op de tast zonder te kijken meteen de goede knop te pakken krijgen is niet meer mogelijk.

Senor la Gaita

Gebruiker
Joel 1987 zei:
Nette auto, lijkt nog steeds op een Seat Leon en daar is eigenlijk niet veel mis mee.

Alleen de achterlichten die helemaal doorlopen over de breedte van de auto, vreselijk vind ik het.
Elke keer als ik een Audi E-tron zie rijden 'erger' ik me er een beetje aan.
Het doet me denken aan dit:
76d848286c2cd5685b8eb933c5bd7d31

Zoooo de tering ouwe deze is wel zeeeeer vlot:D

Snelle planga

Durashift

Gebruiker
iDS zei:
Durashift zei:
(..))
Je bedoelt dat de Focus op de Leon lijkt? (..)

Nee.

iDS zei:
(..)
de Leon is een duidelijke doorontwikkeling van versie 3, die op zijn beurt mooi voortbouwde op versie 2.

Ja, van generatie 2 op 3, dat ben ik met je eens. Die lijken vrij aardig op elkaar. Van 3 op 4.. ik zie er toch meer onderscheid in.

iDS zei:
(..)
Bij de Focus zijn er meer stijlwijzigingen tussen de verschillende generaties.

Ja, dat klopt. Maar wat maakt dat uit in een design overeenkomst tussen de nieuwe Leon en huidige Focus?

JMF

Gebruiker
Wheel Critic zei:
JMF zei:
Die "onhandige extra stengel" is juist heel handig. Niet is zo onpraktisch als veel gelijk liggende knoppen bij elkaar. Tel daarbij dat het airco/ventilatie/verwarmingscluster en de lichtschakelaar ook al vervangen zijn door scherm of gelijk liggende "knoppen".
Op de tast zonder te kijken meteen de goede knop te pakken krijgen is niet meer mogelijk.

Dat is dus kennelijk heel persoonlijk. Ik kon er in een huur Octavia maar niet aan wennen. Een huur Kia met de ACC bediening op het stuur kon ik heel snel blindelings bedienen.
Het voelt ook heel onnatuurlijk/onveilig om je hand zo laag achter het stuur te moeten houden om de ACC te bedienen.

Qua airco bediening via het scherm ben ik het met je eens: onhandig. Hoewel het met automatische klimaatbeheersing natuurlijk ook maar heel weinig correcties behoeft.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Zo mooi rustig en toch fraai als de huidige Leon vind ik 'm niet, daarvoor is het iets teveel een obese versie van de huidige inderdaad (net als de nieuwe Golf en A3 ook op basis van de spionagefoto's).

Dat laat onverlet dat de nieuwe Leon wederom een van de mooiste in zijn segment is (wat mij betreft). Bovendien vind ik de proporties van de ST er juist op vooruitgegaan en voortaan de mooiste C-segment stationcar. Waar het bestaande model niet altijd even evenwichtig oogt, lijkt dat hier beter voor elkaar, met nog een slag om de arm omdat dit soort persfoto's een vertekend beeld geven. Zowel de hatchback als ST stralen meer luxe uit dan de Golf en vooral de Octavia met zijn droevig middelmatige exterieur. Het interieur is eenvoudig van opzet, maar ziet er prima uit en is perfect voor wie de nieuwe Golf te gecompliceerd vindt.

D Elzinga

Gebruiker
Rutger DC zei:
Dat laat onverlet dat de nieuwe Leon wederom een van de mooiste in zijn segment is (wat mij betreft). Bovendien vind ik de proporties van de ST er juist op vooruitgegaan en voortaan de mooiste C-segment stationcar. Waar het bestaande model niet altijd even evenwichtig oogt, lijkt dat hier beter voor elkaar, met nog een slag om de arm omdat dit soort persfoto's een vertekend beeld geven. Zowel de hatchback als ST stralen meer luxe uit dan de Golf en vooral de Octavia met zijn droevig middelmatige exterieur. Het interieur is eenvoudig van opzet, maar ziet er prima uit en is perfect voor wie de nieuwe Golf te gecompliceerd vindt.

Ik vind juist die station op veel foto's nogal mislukt ogen, met een erg dikke achterzijde. Een beetje zoals die oudere reconstructies van de dodo waarbij het beest een veel te zwaar achterwerk kreeg aangemeten. :T Maar goed, wie weet oogt het in werkelijheid wat beter.

Curlevv

Gebruiker
Ik vind die uitstekende kont van de ST ook zeer storend. Ik vind het sowieso niet mooi als een station een \ vorm heeft. Bedoel ik niet daklijn mee maar ook de achterklep én de achterbumper. Die 'overbite' boven de lampenunits helpt ook niet echt. Zo'n schuine kont vond ik bij de Auris ook afschuwelijk

l16yfs0b27o7_480.jpg

Niettemin vind ik de huidige Leon nog altijd wel leuk om te zien en aangezien de nieuwe er op lijkt zal ik deze uiteindelijk ook wel prima vinden (hatchback dan)

Ik rijd het huidige model van na de facelift met aardig wat opties. Ik kan tot op heden geen reden bedenken waarom ik deze nieuwe zou willen hebben. Ik denk dat we wel op zo'n moment zijn aangekomen dat er weinig meer verbeterd kan worden aan auto's, dat een nieuw model slechts een ander jasje heeft en wat extra gadgets.

Wheel Critic

Gebruiker
^wat denk je van al die elektrische meuk.
Voor autofabrikanten is dat alleen maar om de vervanging aan te zwengelen.
En voor kopers om te profiteren van overheidsvoordeel.
Hoe anders zou een auto van 50 mille bijna 30.000 keer verkocht zijn in de laatste 4 maanden van 2019?

MCDubbleU

Gebruiker
Cupra Leon Plug-in Hybrid
cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

cupra-leon-ehybrid.jpg

Cupra Leon ST
cupra-leon-st-ehybrid.jpg

Bron: https://www.motor1.com/news/399727/2021-cupra-leon-revealed/

MCDubbelU

Gebruiker
EwJ1U7T.jpg

BLrkAzf.jpg

Nieuwe foto's hatchback: https://www.netcarshow.com/seat/2020-leon/
Nieuwe foto's Sportstourer: https://www.netcarshow.com/seat/2020-leon_sportstourer/

MCDubbellU

Gebruiker
f6Xg8dl.jpg

QPuwcae.jpg

Ik vind de huidige als ontwerp beter geslaagd. De achterkant heeft teveel 'verdiepingen' en de lijn aan de onderkant van de portieren vind ik bij de oude stuk strakker staan. De nieuwe 1 serie en A3 hebben ook al zo'n oplopend lijntje, iets wat je eerder al zag bij Japanse auto's. Ook vind ik de bolle neus niet in verhouding en over die plastic flapjes op de voorbumper heb ik het al gehad

T88

Gebruiker
Ik vond het al zo vreemd dat het zo lang duurt na de introductie dat de configurator online komt. Maar volgens onderstaande site is door het corona virus de lancering van de Leon uitgesteld tot mei/juni:
https://auto.oe24.at/news/Neuer-Seat-Leon-2020-kommt-spaeter-aber-zum-Kampfpreis/423077862

Overigens vond ik hier veel nieuwe foto's en een paar filmpjes:
https://www.carscoops.com/2020/03/2020-seat-leon-detailed-in-140-photos-offers-the-most-diverse-lineup-ever/

Wheel Critic

Gebruiker
Net als de Octavia/Golf zo'n hangende neus. Alleen valt het bij de Golf wat minder op omdat ie geen grille heeft.
De Leon/Octavia krijgen er een suffe toet van :(

MCDubbellU

Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=teyB4N3Vr2E

Kan 'm niet mooi vinden. Die afgeronde neus, ielige dorpels en rare uitstekende kont. Interieur mooier dan Golf maar minder mooi dan Octavia

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Seat Leon vs Ford Focus vs Volkswagen Golf

SEAT%20Leon%20vs%20Ford%20Focus%20vs%20Volkswagen%20Golf-2.jpg

SEAT%20Leon%20vs%20Ford%20Focus%20vs%20Volkswagen%20Golf-3.jpg

SEAT%20Leon%20vs%20Ford%20Focus%20vs%20Volkswagen%20Golf.jpg

1. Ford Focus 1.0 EcoBoost 125
2. Volkswagen Golf 1.5 TSI 130
3. Seat Leon 1.5 TSI 130

First place: Ford Focus
The scores show how close this is, but the Focus just edges it thanks to its impressive value for money and brilliant driving dynamics that mix fun and comfort. It isn’t quite as practical as its two rivals, but it still offers enough usability, while the tech is slick and easier to operate than the more digital competition. It’s a very close-run encounter, but tweaks to the Ford have kept it fresh and fighting at the top of the class.

Second place: Volkswagen Golf
The Mk8 Golf is an improvement in some areas, with the tech it offers, yet like the Leon, it’s not always the easiest to use. But our biggest gripe given the price is the cut in cabin quality. The Golf was always obviously the premium choice, but it doesn’t feel it any more. At least it’s still comfortable, drives sweetly, offers a good blend of performance and efficiency, and is as practical as you’d need it to be.

Third place: SEAT Leon
There's no doubt the Leon is one of the more responsive family hatches in FR trim, but this also impacts comfort; we’d be keen to try a softer SE or SE Dynamic. Otherwise, the Leon is spacious and stylish, but while some of the tech is good, it isn’t as easy to operate as we’d like, plus refinement could be better. It’s still an accomplished family hatch; it’s just that it doesn’t feel as well rounded compared with the Ford.

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/family-hatchbacks/352716/seat-leon-vs-volkswagen-golf-vs-ford-focus

Wouter82

Moderator

Ik zag in het filmpje van Autoweek dat de Leon het derde remlicht in de lichtstrip heeft zitten, precies zoals bij de Toledo II dus.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Seat Leon vs Ford Focus vs Honda Civic

seatleon-hondacivic-fordfocus-2020-1.jpg

seatleon-hondacivic-fordfocus-2020-3.jpg

seatleon-hondacivic-fordfocus-2020-4.jpg

1. Honda Civic
2. Seat Leon
3. Ford Focus

Complete test: https://www.autogids.be/autotests/vergelijkende-test/plezierige-compacte-middenklassers-2020.html

Seat Leon vs Ford Focus vs Toyota Corolla

3sjytiab4g88_800.jpg

b56yy03bdbyo_800.jpg

1. Seat Leon
2. Ford Focus
3. Toyota Corolla

Test: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/ford-focus-seat-leon-toyota-corolla-triotest/

Bovenaan