Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Een nieuwe lease auto uitzoeken
Eerst maar eens uitleggen waarom een Seat Leon, want je ziet er niet zo heel erg veel:
Vanwege baan onzekerheid van mijn vrouw besloten om qua lease budget niet all-in te gaan. De lease regeling is beperkt tot de VAG groep. We wilden een middenklasse station, niet al te duur en geen SUV. Dan kun je kiezen uit de golf, de octavia en de leon. De golf viel af want met gewenste opties ten opzichte van de andere 2 veel te duur. De octavia viel af ivm het standaard audiosysteem (ik ben volledig verpest door de Bose audio van de Renault). Een verbeterd audiosysteem is voor de octavia niet leverbaar in Nederland en iets anders achteraf inbouwen mocht niet van de lease maatschappij. Daarom de Leon eens goed bekeken, daarin is wel een upgrade van de audio mogelijk (beats) en de Leon bleek met de juiste opties ook prima te bevallen.
Ik was alleen nog enigszins sceptisch over de 1.0 mild hybrid 3 cilinder motor, maar op papier waren de 0-100 tijd en de topsnelheid gelijk aan mijn 130pk diesel. Een proefrit was overtuigend, dit gaat prima vooruit en als je vol gas geeft zijn doorslaande voorwielen ook mogeijk. Bij volgas hoor je wel het typische 3 cilinder roffeltje maar ik stoor me niet aan dat geluid en het scheelt een bak geld ten opzichte van de 1.5.
Ik wilde wel eens wat anders dan die saaie witte, zwarte en grijze auto's, en omdat mijn vrouw al een blauwe auto had heb ik gekozen voor de kleur rood. Ook een heleboel opties aangevinkt: • Bekleding Dinamica® zwart • 18 inch velgen • Panoramisch schuif/kanteldak • Reservewiel • dubbelzijdige kofferbakmat • Technology Pack • Zonder type- en modelaanduiding • Zijruitomlijsting uitgevoerd in hoogglans zwart• zwenkbare trekhaak • Geluidssysteem BeatsAudio incl. 10 speakers
Aflevering en eerste ervaringen
- 1.000 km
Na meerdere keren uitstel ivm chiptekorten is de Seat Leon begin februari afgeleverd, maanden later dan de initiele belofte.
Hij is keurig afgeleverd door A-Point Amsterdam (alle lof daarvoor) en ik kan al wat gebruikservaringen delen:
- De auto rijdt heerlijk en is lekker ruim. De wegligging (zeker op de gekozen 18 inch velgen) is uitstekend. Zeer tevreden.
- Je komt in de praktijk niets tekort met de 1.0 mild hybrid. De motor kan rap zijn als het moet maar nodigt meer uit tot een wat relaxtere rijstijl en dat bevalt me prima.
- Het motorgeluid: Op constante snelheid is hij mooi stil, maar bij optrekken hoor je het driecilindertje knorren. Mij stoort dat niet (ik heb dan ook leuke herinneringen aan mij een 3 cilindertje dat zich vroeger als een kart liet besturen) maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen van het motorgeluid bij optrekken gecharmeerd is.
- Glazen panoramadak is super. Brengt veel licht in het interieur en ik kijk nu al uit naar open rijden op warmere dagen met de zon op m'n knar.
- Led koplampen geven een geweldige bak licht in het donker. Ik vond het bij het bestellen een beetje jammer dat matrix verlichting op de Leon niet leverbaar was maar mis het niet. Automatisch grootlicht werkt uitstekend.
- De bediening van de auto gaat bijna volledig via het multimedia systeem en is wat minder intuitief dan Renault, maar uiteindelijk vind je je weg wel.
- Je hoort op snelwegtempo iets meer wind en afrolgeluiden in deze auto dan in de Renault Megane die ik hiervoor reed. Maar dat valt eigenlijk alleen op als je de radio zacht of uit hebt staan.
- Koppelen my seat (1e jaar gratis, daarna betaald) ging moeizaam, lukte me pas na een week. Schijnt vaker wat moeizaam te gaan. Voor het kunnen locken / unlocken van de auto via de app moet ik terug naar de dealer begrijp ik nu.
- Android Auto werkt ook in de Seat uitstekend. Ik heb het alleen nog niet voor elkaar gekregen om de Google Maps kaart/navigatie in het digitale instrumentarium van de tellerbak te krijgen. Daar zie ik alleen de kaart en route aanwijzingen van de standaard navigatie, maar die gebruik ik niet.
- Beats audio heeft veel instellingen en de default instellingen zijn niet optimaal waardoor ik in eerste instantie teleurgesteld was. Ik zou deze audio upgrade zeker aanraden. Ik sla de Bose uit mijn vorige Renault Megane nog net iets hoger aan dan deze Beats, maar dat is smaakgevoelig. Het zijn beide uitstekende systemen voor een schappelijke meerprijs
Vakantie in Spanje
- 21.000 km
We zijn alweer 20.000 km verder en terug van vakantie naar Spanje met volle bepakking en grote dakkoffer. Laat ik met de positieve ervaringen beginnenn: Motorisch ben ik eigenlijk best wel onder de indruk geraakt van de auto tijdens de vakantie. De auto hield zich ondanks de bescheiden motorinhoud van het driepittertje uitstekend. Bergwegen in de pyreneeen en ook lange hellingen op de autoroute gingen echt prima. Cruise control op 130 en de auto rijdt stoicijns door en verliest niet of nauwelijks snelheid heuvelop met volle bepakking. Ik was vooral wat bezorgd over de lange snelweghellingen maar dit ging echt prima.
Op de A20 in Frankrijk wel midden in de nacht schade gereden. Een vrachtwagen had het complete loopvlak van een van de banden verloren en dat zwarte loopvlak op het zwarte asfalt zie je in eht donker in een flits, gevolgd door een harde klap. De voorbumper heeft hierbij de nodige krassen opgelopen en er is wat zwart kunststof afgebroken maar verder niets aan de hand, wat een compliment is voor de bouwkwaliteit van de auto gezien de klap. De radiateur is niet lekgeslagen.
Waar ik echt teleurgesteld in ben is het multimedia systeem. Toen we vlakbij Barcelona waren - nota bene de thuisbasis van de auto - besloot het multimedia systeem er de brui aan te geven. Eerst startte het systeem om de paar minuten opnieuw op. Na een aantal keren opnieuw opstarten ging dat gepaard met de nodige foutmeldingen en waarschuwingslampjes. Nog een paar minuten later besloot het syteem er helemaal mee te stoppen. Scherm op zwart. Geen navigatie, geen autio, geen bediening van de airco bij 40 graden. Geen parkeersensoren, geen achteruitrijcamera, echt Helemaal niets meer. Gelukkig bleef de airco wel werken. De volgende dag bij de seat dealer in Spanje langs gegaan. Na 2 pogingen lukte het om het systeem te resetten en werkte alles weer. Dit is niet de eerste keer dat dit systeem kuren vertoont en het geeft geen vertrouwen. De vraag is ook niet of er weer problemen komen maar wanneer ze weer de kop op steken.
Storingen, Reparaties en onderhoud
- 55.000 km
Overzicht storingen, reparaties en onderhoud:
- 1000KM: Linker achterportier sluit niet helemaal lekker / moet wat harder worden dichtgegooid > is niet bij te stellen volgens de dealer, mee leren leven
- 1000KM: Diverse storingen Multimedia: vrij kort na aanschaf update doorgevoerd. Ging daarna stuk beter
- 19.000KM: Op de autoroute midden in de nacht op volle snelheid op spatbord en loopvlak van een vrachtauto gebotst; krassen en stukje plastic afgebroken op de bumper
- 20.000KM: Diverse foutmeldingen volgden elkaar snel op tijdens het rijden op de snelweg (uitstapwaarschuwing, parkeersensoren, perkeerhulp, achteruitrijcamera, etc) waarna het systeem opnieuw opstartte en de foutmeldingen zich herhaalden. Na een keer of 5 opnieuw opstarten crashte het systeem volledig en bleef het scherm zwart. Opgelost door de dealer door het systeem meermaals te resetten.
- 25.000KM: auto geeft aan dat er een liter olie moet worden bijgevuld. Zag inderdaad bij olie peilen dat er wat olie verdwenen is, olie is bijgevuld door de dealer. Deze auto lust dus wel een slokje olie, dat belooft wat voor de komende 115.000KM...
- 30.000KM: Onderhoudsbeurt + software update. Daarna nog maar 1x storing gehad
- 33.000KM: Reparatie bumperschade van maanden geleden
- 35.000KM: Weer geregeld storing multimedia systeem (geen geluid) en ook af en toe storing uitstapwaarschuwing / side warning assistent. Irritant bij de Multimedia storing is dat het geluid van de carkit dan ook niet werkt. - 38.000KM: Auto waarschuwde een week na wisselen winterbanden voor drukverlies linkerachterband. Bleek volkomen terecht, er zat een schroef in.
- 55.000KM: wederom melding olieniveau, weer een liter olie bijgevuld.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Seat Leon: dit vinden eigenaren van hun auto

Renault Mégane PHEV vs Seat Leon PHEV - Dubbeltest

Test: Seat Leon Sportstourer

Vergelijkende Test: Kia Proceed vs. Seat Leon Sportstourer

Seat Leon Sportstourer - Rij-impressie
