Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Business (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 344.000 km |
prima auto
- 208.000 km
Deze auto is onze 2e saab 9-5 estate. De eerste hebben we ca 5 jaar in eigendom gehad en zo'n 100000 km mee gereden. Ruim 5 jaar oud bij aanschaf en bijna 11 jaar oud toen deze vervangen werd. Prima auto met eigenlijk geen bijzondere / afwijkende mankementen. Wel zwaar en dus behoorlijke rekening voor de wegenbelasting en ook behoorlijke brandstofkosten. Zo'n zware auto heeft echter ook z'n voordelen: geen rammels, degelijk gebouwd. Overbodige zaken zitten er ook niet op. Deze opvolger heeft een 1.9 tid (150 pk-fiat/alfa/opel) welke de afgelopen jaren tot nu toe probleemloos is. Deze ex-leaseauto kostte €14.000,-- en had 134.000km gereden. De auto krijgt normaal zijn onderhoudsbeurten (1x per jaar) welke niet extreem duur zijn , zo'n €600,-- - €850,--. Laatstgenoemde met distributieriem. Daarnaast zijn er de verslijtonderdelen zoals accu, remmen en banden. Ieder jaar komt een van deze drie wel langs.
In de dagelijkse praktijk is de auto ontzettend praktisch , ruim en comfortabel hoewel de benzine variant wel iets stiller en comfortabeler is doordat de diesel iets stugger is aan de voorkant. Vermoedelijk is de motor zwaarder. Voordeel van de dieselversie is wel dat het omslagpunt niet al te hoog is: in dit geval zo'n 14000 km per jaar. Ook in ons geval met zo'n 17-18d km is dit voordeliger. Een prima alternatief dus om de lease 508sw niet mee te nemen in de bijtelling.
De auto ligt goed op de weg tot zo'n 160 km/u. Daarboven wordt de motor iets te rumoerig hoewel de wegvastheid nog steeds goed is. Die neemt boven 170 km/u af maar er zijn nog maar weinig plekken waar dat kan. De auto is bovendien niet voorzien van allemaal electronica die je in de steek laat. Het blijft dus wat dat betreft bij af en toe een lampje vervangen.
Bij aanschaf is de auto voorzien van trekhaak (trekgewicht 1800 kg). Dat past prima bij de diesel en de automaat. Met beladen aanhanger komt hij goed van z'n plek en trekt deze moeiteloos.
Verbruik ligt zo rond de 1:12 waarbij zo'n driekwart van de km's in de stad gereden wordt. Op langere vakantieritten daalt het verbruik naar 1:14,5-1:15. De motor verbruikt verder vrijwel geen olie.
Aanvankelijk was de auto voorzien van zwarte stof. Begin vorig jaar kwam ik op marktplaats een compleet leren interieur tegen en dat heb ik voor €170,-- gekocht. Een zaterdag klussen maar een heel ander gezicht. Het oude interieur is inmiddels verkocht zodat de auto voor €75,-- euro nu dus is voorzien van lichtgrijs leer.
Afgelopen jaar hadden we wel een paar reparaties aan de ruitenwissers (mechaniek was stuk en is vervangen) en de airco, Dat was een tegenvaller van 1,5 duizend euro maar goed de auto is dan ook bijna 9 jaar oud. Ook was er een schade en dat kost toch ook altijd zomaar weer een €500,--. De afschrijving valt overigens best mee. Verwacht dat de auto nu nog wel 5-6K op kan brengen zodat de afschrijving een goede 2000,-- per jaar is.
Al met al zijn de maandkosten voor ons tot nu toe een kleine €750,-- per maand en opgebouwd uit wegenbelasting (€160,--), brandstof (€175), afschrijving (€200,--), verzekering (€60,--), onderhoud+slijtageonderdelen (€110), overig (€30,--; rente, adac)
Al met al positief dus voor deze karakterauto. De komende tijd rijden we dus nog even door.
220.000 km
- 220.000 km
Ten opzichte van het vorige verslag is er niet zo heel veel te melden. De auto is probleemloos door de APK keuring gekomen (€102,-- i.c.m. oliewissel en liqui Moly toevoeging bij de brandstof). Verder was de accu een paar weken geleden op (€69,--). Nu vervangen door een iets zwaardere (70 AH). Bij kortere afstanden welke de auto rijdt heeft een accu het altijd iets zwaarder. Bij starten gaan ook altijd veel stroomgebruikers tegelijk aan zodat deze het dan ook zwaar heeft. Al met al echter weinig schokkende zaken. De kosten per maand zakken dus door geringe uitgaven aan onderhoud gedurende de afgelopen periode. Ook is er het afgelopen jaar iets minder gereden met de auto (ca 17000 km / jaar). Het langer doorrijden met de auto werkt altijd gunstig op de afschrijving.
Binnenkort gaan de Conti Winterbanden (TS830) erop. Daar deze 15inch (195/65/15) zijn wordt de auto iets comfortabeler. In de winter voelt deze zweedse auto zich goed thuis: uitstekende verwarming en ventilatie, Prima Ruitenwissers en -sproeiers, gemakkelijke bediening (grote knoppen / eenvoudig bedienbaar),robuuste bekleding en praktisch interieur. Prima bruikbaar dus.
Motor en versnellingsbak zien er overigens schoon en droog uit dus hier geen bijzonderheden te verwachten. Volgende service komt in juni volgend jaar. Wordt vervolgd.
242.000km
- 242.000 km
Afgelopen periode best wel wat onderhoud gehad. Uiteraard was er de 240.000 km beurt (grote service; €415,-- bij universele garage via Carsom). Daarnaast stond een van de wervelkleppen vast (te voelen indien deze handmatig versteld werd). Dure reparatie zodat we besloten hebben deze definitief voor 4/5 open te zetten en softwarematig uit te schakelen. Aanpassen software kost natuurlijk ook wat geld maar lang niet zoveel als een inlaatspruitstuk en bijbehorende arbeid. Direct na deze reparatie scheurde een van de turboslangen. Nieuwe set gekocht (€160,--) en in een doe het zelf garage (1,5 uur €15,--) vernieuwd . Kort daarop begaf een dieselinjector het (€350,--) dus wat dat betreft weer wat onkosten. Zo'n dikke €1100,-- reparatie- en onderhoudskosten totaal dit jaar.
Volgend jaar komt bij 270K de distributieriem (niet meegenomen bij de 240K beurt) aan de beurt evenals nieuwe zomerbanden.
244.500 km
- 244.500 km
Tja toch nog wat pech: dynamo stuk. In Rotterdam voor €271,-- euro een ruildynamo erin laten zetten. Al met al best wel wat pech dit jaar dus. Prettige bijkomstigheid is echter dat de afschrijving inmiddels laag is. Bij een kleine €4000,-- euro inruil (dat zou toch mogelijk moeten zijn) zijn de maandkosten overall gezakt naar een €675,--. Loont dus toch wel om in deze fase van het autoleven (10,5 jr) gewoon te blijven repareren . De auto staat inmiddels op de Conti Winterbanden (TS830). De zomerbanden zijn ook vernieuwd. Vanwege de kosten van dit jaar hier eens een keer voor een budget-chinees gekozen. Kijken of dat bevalt.
Ondanks de tegenslagen willen we toch doorrijden met deze auto.
254.000 km
- 254.000 km
Inmiddels een kleine 10000 km verder welke probleemloos zijn verlopen zoals we eigenlijk gewend waren van de Saab. De afgelopen tijd is er meer mee gereden en zijn wat langere ritten met de auto gemaakt waaronder recent de wintersport. Met 5 volwassenen en skikoffer en zo'n 130 km/u kruissnelheid blijft het verbruik een nette 1:14,5. Olie verbruiken doet de auto niet waarneembaar. De auto is zoals aangekondigd voorzien van chinese zomerbanden (Wanli S1063) welke eigenlijk best ok zijn. De auto is er comfortabel mee, stuurt direct en dat alles voor €230,--.
Ik zag dat er inmiddels geen waardebepaling meer uitgevoerd kan worden bij autoweek omdat de auto inmiddels bijna 11 jaar is dus even bij de anwb verkoopservice gekeken: €1400,--euro. Ook als occasion zie je deze auto nu voor € 3500,-- - €4500,--. (inruil een kleine €3000,--) Niet echt interessant dus om in te ruilen zeker niet omdat alles prima werkt, het interieur nog steeds netjes is en degelijk in elkaar steekt. Kwaliteit van het lederen interieur (2007) is ook nog zeer goed en netjes.
In aanloop naar het voorjaar heeft de airco bij profile een service gehad. Verder dit jaar alleen een kleine service. Op naar de APK dus welke zo rond juli moet plaatsvinden . Kijken hoe dat verloopt..
260.000 km
- 260.000 km
De afgelopen 4 maanden kende de auto eigenlijk geen problemen. Uiteraard was er de halfjaarlijkse vervanging van de H7 bolletjes (2x €1,39 bij de action; die gaan echt vaak stuk ook als ze van Osram of Philips zijn) . In het linker achterlicht was de lamphouder nogal verroest en de contact vlakjes voor het lampje weggeroest. Nieuwe besteld voor €22,-- via internet. Dat is alles. De apk vindt plaats in Augustus van dit jaar. De distributieriem komt ergens begin volgend jaar bij 270.000km aan de beurt.
Inmiddels is de auto ruim 6 jaar in ons bezit. Tijd om een overzicht te maken over de kosten per maand over de afgelopen ruim 75 maanden ( en 123.000 km) dat de auto in ons bezit is: Afschrijving €160,-- ; rente €13,--; service:€62,-- (regulier onderhoud, olie , filters, schijven en remblokken ) ; reparaties: €32,-- (bv de dynamo, het ruitenwissermechaniek, de bekerhouder die zo mooi uitklapt maar toch afbrak door een onhandige actie, de kachelmotor, aircoreparatie, turboslangen,aanpassen van de software i.v.m. wervelkleppen,injector, relais voorgloeien, bypass klep kachel ) , banden €15,-- (incl aanschaf set lichtmetalen wielen met winterbanden; alle banden nu bijna nieuw) , verzekering€46,-- (allrisk nog steeds , want het verschil met een WA is te klein) , brandstof €171,-- ; wegenbelasting €150,--; schade €14,-- ; overig €9,--(pechhulp, accessoires, aanschaf interieur).
4,3 ct zoals genoemd in een van de commentaren hieronder haal ik helaas niet ; eerder een kleine 8 ct.
Overigens altijd leuk om te kijken wat er voordeliger kan. Verzekering, brandstof, banden en wegenbelasting zijn natuurlijk niet of nauwelijks te beïnvloeden. Andere merken/ typen uit dezelfde grootte / klasse (b.v. een V70) zullen hier dezelfde kosten kennen. Kortom, kijkend naar het maandbedrag blijft er in ons geval dus een €290,-- per maand over wat van invloed is op de auto die je rijdt of wat een andere auto goedkoper (kan) maken dan deze. Allereerst over de brandstofkosten. Volgens mijn eigen inschatting is het rijden met diesel ruim €30 euro goedkoper t.o.v. onze vorige benzine Saab daarbij rekening houdend met het verschil in wegenbelasting.
Om de maandkosten verder terug te brengen zal in het geval van een opvolger de aanschaf iets voordeliger moeten zijn ,b.v. 9 jaar oud en een aanschafprijs van 10-11K en vervolgens doorrijden totdat de auto pakweg 15 jr oud is. In ons geval wellicht op langere termijn een V70, want betaalbare Saab's met lagere kilometerstanden worden langzaamaan zeldzaam. De afschrijving kan in dat geval richting de €100,-- - €125,-- / maand. In dat geval rijd je in een oudere auto maar Volvo's, Saab's e.d zijn redelijk tijdloos gestyled en kwalitatief dermate goed van materiaalgebruik dat dat geen obstakel vormt en qua imago o.k.. Qua uitrusting lopen deze auto's ook iets voor op een lagere klasse (B en C segment) uit dezelfde periode zodat je ook nu niet echt ver achter loopt qua uitrusting. De verzekering kan terug naar WA .Een gokje weliswaar wat €20,-- per maand oplevert . Op het onderhoud verder bezuinigen is lastiger. De eerste jaren was de auto bij een officiële dealer in onderhoud, de afgelopen 2 jaar zijn we daarvan uiteraard afgestapt en meer gaan kijken wat nodig is voor de auto. Kijkend naar de garagerekeningen in die periode schat ik dat dat we een €15,-- per maand besparen sinds we overgestapt zijn naar een universele garage. Verder niets op bezuinigen . Reparaties en gebreken zijn minder goed te voorspellen met een tweedehands auto. Vooraf laten keuren zou ik zeggen.
Kilometrage is ook niet echt een punt zo ervaren wij bij deze auto. Hiervoor hebben we niet een auto gehad welke zoveel kilometer heeft gereden als deze inmiddels. Onze vorige Saab hebben we ingeruild net even boven de 200.000. Had ik niet moeten doen. Ik zag hem laatst weer te koop staan met 330k op de teller. Het lijkt dus goed mogelijk om dit soort auto's voor €575,-- per maand te rijden.
Nog even over de Wanli banden. Deze (type S1063) doen het eigenlijk zeer goed. Ook bij nat weer. Ik vraag me echt af of de doemscenario's die in de bandentesten beschreven worden ook wel echt de realiteit is. Bij een topband als michelin zullen de marge's qua rechtuitstabiliteit bochtsnelheid , remmen vast verder weg liggen, dat geloof ik best. Ik oriënteer me echter meer en meer op ervaringen van gebruikers. Een tijdje geleden was er een aflevering van de keuringsdienst van waarde waarbij op het einde een soortgelijke conclusie getrokken werd: voor de gemiddelde automobilist een goed alternatief. Mochten de banden het een 40000km /2 jaar uithouden koop ik ze weer in ieder geval.
271.500 km
- 271.500 km
2017 zit er bijna op tijd om even terug te kijken naar de auto dit jaar. Totale onderhoudskosten dit jaar een € 700,-- en dat vind ik erg netjes. Deze kosten bestaan uit een sensor van de brandstoffilter €90,--, het inzetstuk voor het achterlicht wat verroest was €22,-- , de lamel bij de versnellingspook €36,-- . Beiden overigens zelf gemonteerd. Op het internet is er altijd wel een 'how to...' filmpje te vinden van dit soort klussen. Als je je daar een beetje in verdiept kun je zelf dat soort klussen uitvoeren. Verder was er Aircoservice €79,-- , de apk €22,50 en natuurlijk de wasstraat (€36,--). Omdat we dit jaar meer gereden hebben dan gedacht kwamen de distributieriem en de waterpomp ook aan de beurt. Via www.mijngarage.nl prijs opgevraagd en uiteindelijk bij de lokale saab specialist (had weliswaar niet de laagste offerte echter €15,-- verschil is te overzien en de expertise is het hier waard voor mij) terechtgekomen. Prima uitgevoerd dus voor €281,--. De auto kan er weer tegen wat dat betreft tegenaan tot ruim 390000km of in ons geval een 6 jaar. Precies op tijd liet de accu ons ook in de steek. Iedere 25-26 maanden gebeurt dat . Begonnen met een Varta accu bij aflevering van de auto, vervolgens een Duracc van de Gamma, vervolgens een AW accu en nu dus weer een Duracc (€99,--. gebeurde in het weekend en dan moet je iets). Maakt hier dus niets uit of je een 'merk' accu van Varta voor een kleine €115,-- koopt of niet. De AW accu (www.awaccu.nl) van €69,-- (74ah) was de beste koop dus in dit geval voor de Saab wat mij betreft. Dit jaar weinig schokkende zaken in ieder geval dus. De sensor is eigen schuld. Vermoedelijk hebben we iets geraakt want het kunststof uitstekende deel waar de elektradraden uitkomen was kapot. De andere items zijn normaal vind ik. Lange termijn onderhoudskosten blijven een kleine 8 ct./km Totale maandkosten een €675,-- bij gemiddeld 20.000km per jaar waarvan €155,-- afschrijving. Ik ga ervan uit dat de wagen nu bij inruil een kleine €3000,-- opbrengt. Volgend jaar op deze tijd is de auto afgeschreven naar €1200,-- (en 12 jaar oud dan). Zou moeten kloppen lijkt me en nodigt uit tot verder rijden met deze auto in ieder geval.
De auto doet het verder goed in het afgelopen jaar. Wel brand af en toe het Airbaglampje. De clockspring airbagring in het stuur is vermoedelijk defect. Deze was al een keer eerder defect. Binnenkort maar eens aanschaffen (ca 75,--) en monteren. Dan zou het over moeten zijn. Zo tegen de zomer volgt dan weer een update over het wel en wee van de auto. Auto krijgt dan een grote (maar niet allergrootste) service. Kijken waar dat goed en voordelig kan . In ieder geval doorrijden dus. De auto is vrij van rammels e.d. en het interieur blijft goed. Recent de leren bekleding in de was gezet en dan ziet het er weer netjes uit. De afdekker boven de bagageruimte is wel wat vervuild overigens. Tips over hoe en of dit goed te reinigen is zijn welkom. Ook mechanisch blijft de auto goed. Bij rijden over drempels hoor je weleens een bonk of kraak uit het onderstel maar goed met 270000 km en ruim elf jaar oud mag dat ook wel vind ik. De auto rijdt momenteel ruim 60 kilometer woon-werkverkeer per dag. Op heel korte termijn ook weer eens de winterbanden monteren. Ben nu ook aan het kijken om na komend seizoen deze wielen weer te verkopen en de auto te voorzien van 4- seizoenen banden. De testuitslagen geven aan dat deze steeds beter worden en het bespaart tijd vanwege omdat wisselen overbodig wordt. Ook nemen ze geen ruimte in de garage meer in. In vrijwel alle wintersportdorpen wordt er prima geveegd na sneeuwval en door het jaar heen presteren ze beter in de regen dan zomerbanden. En wordt de sneeuw op de wintersport echt teveel zijn er nog de kettingen.
280000 km
- 279.500 km
Inmiddels is de 280.000km bijna bereikt. Niet veel bijzonderheden te melden sinds de laatste update. Daags voor de wintersport schoot de turboslang los zo bleek achteraf. De meeste pk's hadden daardoor de benen genomen. De auto heeft nog altijd rijdend de garage kunnen bereiken en is nog nooit gestrand. De dag voor vertrek was de auto weer gemaakt voor ca. €70,-- Na vertrek naar Oostenrijk had de auto s'ochtends ineens niet het volledige vermogen. Hij reed max.120 km/u. Na een stop in Duitsland was de auto echter weer o.k. en heeft sindsdien geen nukken meer gehad en rijdt normaal. Houden zo. Inmiddels was het laatste reguliere onderhoud alweer 1,5 jaar geleden bij ruim 240000km uitgevoerd. Tijd om dit te laten doen en gekozen voor kwikfit vanwege aanbiedingen op het onderhoud. Grote service dus. Gelijk ook service aan de airco laten doen. Bij uitvoeren van de service moesten ook de remschijven voor en blokken vernieuwd worden. De remblokken waren gratis vanwege de levenslange garantie alleen de schijven moesten afgerekend worden. Deze service met de aircoservice , de remschijf (€276,--) en het uitlijnen van de auto kostten al met al €635 ,-- . De voorrem en remblokken zijn een kleine 120000km meegegaan dus en waren de vorige keer dus ook door kwikfit vernieuwd. Naast het spoelen van de automaat later dit jaar zo bij de 300.000km ,ik laat dit vanaf nu om de 60000 ipv 120000 km vanwege de kilometerstand van de auto, en de apk hopelijk het enige onderhoud dit jaar. Totaal bijna 11k onderhoud , service , schades en banden enz. enz. gehad in 7 en een kwart jaar. Een overzicht van de deze kosten tot en met nu staat voor het gemak bij de foto's als printscreen . Het lampje van de airbag zoals gemeld in een vorige update brandt de laatste tijd vrijwel niet meer. Daar is geen reparatie meer nodig zo lijkt het. De winterbanden hebben na de laatste vakantie nog 4-5 mm over en die laten we nu zitten en rijden deze op. Sowieso hebben deze een DOT uit 2012 en 6 jaar vind ik toch echt wel het maximum i.v.m. verouderen van de banden. Komende winter nieuwe . Omdat deze 15 inch zijn is de stap naar een A merk klein. Zal dus weer Conti, Michelin of Bridgestone worden o.i.d. en ruimschoots onder de €300,-- bliven. Ik ga de winterbandentest maar eens aandachtig doorlezen. Of toch 4 seizoenen banden? Dit jaar veel in de sneeuw gereden en dan twijfel je weer. Met de Wanli zomerbanden inmiddels een goede 20000 gereden ( 5-6 mm profiel over) en gaan dus volgend jaar rond deze tijd er onder. Lijkt of deze de 40000 km ruimschoots gaan halen.
Recent het leer in de was gezet. Op de bestuurderstoel is er een dun plekje zichtbaar echter de stoel is niet "door" . Gelukkig op een onopvallende plek. De staat van de rest van het interieur is top. Hier wordt niet al teveel gezeten. De iets hardere kunststofsoort van het blijft vrij van beschadigingen. Af en toe nieuwe matten houdt de zaak ook fris. Achterin ligt een dikke rubber mat met opstaande randen uit onze vorige 9-5 Estate. Ideaal indien eens vieze spullen vervoert moeten worden. Over het algemeen weinig te mopperen en dus lekker doorrijden met deze zweed.
300000 KM
- 300.800 km
300.000km
De laatste tijd zijn we meer gaan rijden met de auto een 28k tot nu toe dit jaar vandaar dat de 300 duizend kilometer wat eerder bereikt is dan gepland. De afgelopen periode was niet helemaal zonder problemen, daarover verder op in dit verslag meer. De auto heeft het overgrote deel (70%) van de kilometers op de snelweg gemaakt zodat het verbruik daalde naar een 6,2-6,3 ltr/100 km i.p.v. gebruikelijke 8,5 ltr/km bij meer stadsgebruik. Het overall gebruik van de auto over de gehele looptijd bedraagt ca 1:12,5.
Dit jaar hebben we zoals opgemerkt een paar problemen gehad. De belangrijkste zaken naast het reguliere onderhoud waren een diesel-injector (€390,--) tijdens de zomervakantie en de bijbehorende stekker (€26,--). Laatste zelf gewisseld overigens voor deur. Ook gelijk maar een OBD /2 uitleesapparaatje gekocht om in geval van storingen ook zelf de auto uit te kunnen lezen. €25,-- op ebay en deze gaf dezelfde omschrijving voor de laatste storing op als de computer bij de garage ;-). Kort daarop begaf het ruitenwissermechaniek het. Een gebruikte set gekocht voor €55,-- en in de doe-het-zelf garage gemonteerd. Het lastigste is om de wisserarmen te demonteren daar deze nogal vast zitten. Een kleine poelie-trekker bracht hier uitkomst. De montagekosten bedroegen derhalve €9,50 en een 1,5 uur eigen tijd. Alweer het tweede ruitenwissermechaniek. Als je ziet hoe het lichtmetalen mechaniek vastgeklemd is aan het stalen stangenstelsel snap je direct waarom dit snel stuk gaat. De vorige nieuwe heeft het slechts 3 jaar uitgehouden. Zwak onderdeel van de 9-5. Wat overigens ook te zien was dat de onderkant van de auto er na twaalf jaar nog prima uitziet en er nauwelijks sprake is van roestvorming. Verder waren er nog een paar kleine ongemakken zoals een lekkage langs het brandstoffilter welke niet goed genoeg was aangedraaid. ook was er een (vacuum?) slangetje ergens op de kop van de nokkenas verteerd waardoor de turbo niet / onvoldoende op druk kwam. Toen ik dit verving werkte alles weer in ieder geval. Bij 300.000 km hebben we de automaat laten spoelen. Dat leverde een merkbaar meer soepele versnellingsbak op. De oude olie was ook behoorlijk vervuilt .Zie de foto.
Eigenlijk zijn we gewend aan een gemiddeld €35,-- reparatie per maand extra naast het reguliere onderhoud zoals uit het onderhoudsoverzicht blijkt. Ik ben benieuwd wat andere 9-3 en 9-5 1.9 diesels hier kosten. Op zich een niet spannend bedrag daar de 35 euro natuurlijk, zoals reeds in een eerdere update gemeld, in het niet vallen bij de afschrijving van recente wagens die zomaar €150,-- meer afschrijven per maand.
Voor de winterbanden inmiddels gekozen voor de Dunlop SP Winter Response 2 . 4 stuks 195-65-15T voor €184,80. Geleverd via Topbanden.com en voor €30 ,-- gemonteerd. Inderdaad de T variant en ja toch gekozen voor winterbanden. Het boekje adviseert overigens een Q-variant geschikt tot 160km/u maar bestaan die wel? Dat doen we maar niet daar we dat toch weleens rijden. De toegestane 190 km/u voor de T variant lijkt echter ruimschoots in orde. Dat rijden we niet meer met de oude Dame. Deze band kwam als goed uit de recente winterbandentest van de ADAC. Normaal is de ADAC nogal opvallend pro- duitse merken en dat dus een niet-duits merk een goede score krijgt zegt mij genoeg.
Bij inruil van de auto verwacht ik inmiddels maximaal € 2000,-- te krijgen. Dat maakt zo'n €140,-- euro afschrijving per maand de afgelopen ruim 7,5 jaar. Tel daarbij op de verzekering ( €48,-- ; allrisk nog steeds), wegenbelasting (€151,--) , brandstof (€180,--) , onderhoud (€63,--), reparaties (35,--) , Banden (€15,--), overig (€30,--, w.o. schade, reinigen, renteverlies, pechhulp ) en je komt op een totaalbedrag van €662,-- kosten per maand voor deze auto op dit moment. Daarmee is de auto wat voordeliger dan de anwb site onder het tabblad "autokosten" aangeeft . Bij een gebruiksduur van 10 jaar zou deze auto , als tweedehands gekocht begin 2011 en toen ruim 4,5 jaar oud, €819,-- per maand kosten en €908,-- per maand bij 8 jaar gebruiksduur. Daar zitten we ruim onder. Belangrijkste verschillen t.o.v. de ANWB kosten zitten in onderhoud en reparatie, brandstof (zij rekenen met €1,39/ltr), banden, en verzekering (€35,-- , €20,-- , €26,-- , resp. €120 p/m hoger per maand). De kosten worden door de anwb dus wat hoger en volgens mij aan de pessimistische kant ingeschat. Al met al een net kostenplaatje voor onze Saab. Eens kijken wat het komende jaar weer brengt.
307000 km
- 307.000 km
Inmiddels zit het eerste kwartaal van het jaar erop. Relatief is er weinig gereden dus ook niet zoveel nieuws. Vanwege storing in het alarm en de airbag heb ik het sleepcontact in het stuur vervangen (€50,--). Voor wat betreft de storingen werkte dat maar storingvrij werd het niet. Daarom heb ik de hoorn van het alarm uitgebouwd. Ik las dat de interne batterijen vernieuwd moeten worden in de alarmunit. De auto is echter meer dan 13 jaar uit zodat nu en noodzaak van het vervangen er eigenlijk niet is. Zonder alarmhoorn doorrijden dus. Het controlelampje van de airbag zou ook op korte termijn vanzelf uit moeten gaan. Een ander klein probleem zijn de raamrollen (€9,--) in de linkerdeur waardoor de zijruit soms scheef zakt bij het openen en sluiten. Zodra ik deze in bezit heb is dat de volgende klus.
Voor de rest loopt de auto prima en zijn er geen problemen. De kosten per km tot nu toe bij gem. 21000 km p/j en ruim 8 jaar in gebruik : afschrijving (bij een restwaarde van €1800,-) 8 ct, onderhoud /reparaties en banden 7 ct , brandstof 10 ct , wegenbelasting 9 ct, verzekering 3 ct, rente / pechhulp / div 1 ct. Totaal 38 ct/km.
In juli komt er een kleine service met APK. De Wanli zomerbanden worden na dit seizoen vervangen evenals de accu die gemiddeld een 2 jaar meegaat. Zoals het er nu voor staat dus en met bovenstaande zaken een €750,-- onderhoudskosten te verwachten dit jaar. We gaan het zien .
315000km
- 315.000 km
Een korte update. Mechanisch is er niets voorgevallen de afgelopen maanden. Kort geleden heeft de auto een kleine servicebeurt met APK gehad bij kwikfit. Tevens is de airco geserviced. Normaal loopt de werking terug in het jaar. Met de zomer doen we dat eigenlijk altijd. De kleine servicebeurt met airco en APK kostte met 25% korting en ANWB korting €228,05. Prima deal. Wel waren de achterremschijven en blokken versleten . In 2012 waren de schijven het laatst vervangen. Dat leverde nog een kostenpost van €329,-- op inclusief het vernieuwen van de remvloeistof. Totaal €557,-- euro dus. De zomerbanden zijn inmiddels vervangen door Michelin Cross Climate plus. Een vier seizoenen band. Ik wil eens kijken of een 4 seizoenband ook werkt voor de wintersport. Zo niet dan ligt er nog altijd de set winterbanden gereed. Door i.p.v. 215 55 16 over te stappen naar 205 55 16 kom je voor deze band nogal wat gunstiger uit. Ik betaalde bij topbanden.com 296,50 euro p/st en 40 euro voor het omleggen. Totaal een kleine 340 euro dus. Dat is ongeveer 200 euro voordeliger dan dat je de 215 variant kiest. Bij slechte weersomstandigheden b.v. extreme regen een prima band voor een acceptabele prijs. Ik merk het ook met wisselend weer. Bij extreme regenval is de grip prima en op een droge weg ook. De Michelin banden zijn daarbij uiteraard ook comfortabel.
De totale onderhoudskosten dit jaar bedragen ruim dus ruim €950,-- euro dit jaar incl. de 4 seizoenenbanden rondom en de remschijven achter. Goed voor een auto met 315K op de teller. De auto heeft door de jaren wel wat parkeerschade's opgelopen dus ik overweeg om de voor en achterbumper opnieuw te laten spuiten. Dat zal ongeveer 200 euro kosten waardoor het totaal dit jaar op 1125 euro uitkomt. Het goede nieuws is dat de afschrijving blijft dalen. Ik verwacht dat de auto nog steeds een kleine 2000 euro opbrengt. De afschrijving is gedaald tot 130 euro per maand. De totaalkosten per maand zijn inmiddels gezakt tot onder de 650 euro per maand bij ca. 21000 km per jaar waarvan een kleine 400 euro vast (brandstof €180, wegenbel €150, verzekering €50). 37 ct/km derhalve.
344000km
- 344.000 km
Inmiddels is de auto de 340000km gepasseerd en dus tijd voor een korte update over het afgelopen jaar wat ook de laatste zal zijn.
Het spiegelglas links nogal trilde nogal vanaf aanschaf en daarom hebben we zomer2019 voor ruim 6 tientjes bij de onderdelenlijn een nieuwe aangeschaft en tegelijk het schakelaartje ervan vernieuwd. Van de laatste was zelfs met uitbundig gebruik van contactspray en het deels uit elkaar halen ervan het eindresultaat niet grandioos. Vervangen dus.
Bij het vervangen van de achterruitenwisser brak het armpje vrij gemakkelijk af. Vermoedelijk is het plastic bros geworden na 14 jaar en dus voor 23 euro een nieuwe gemonteerd.
Begin dit jaar is het onderstel nagekeken en waar nodig zijn rubbers vernieuwd , eventueel ingevet en een draagarmbus vernieuwd (280€). Resultaat is nog minimum aantal geluiden naast een wat strakker rijdende auto.
Voor wat betreft het mechanische gedeelte waren er geen problemen. Wel hadden we een lekke band. Afgelopen december en na weer precies 2 jaar was de accu op. Bij AW accu een nieuwe gehaald. (77,50€) Dat is alles sinds de laatste update.
De auto is in juli voor een servicebeurt en APK bij kwikfit geweest (516€). Naast de servicebeurt was het nodig om achter remleidingen te vernieuwen. Ook was de condensor van de airco (399€) . Totaal is er voor 1375€ aan gesleuteld dit jaar tot augustus. Iets meer dan normaal ook.
Voor wat betreft de totaal kosten kan gemeld worden dat deze nog steeds een dalende trend hebben. Bij een inruil van 1500 euro (Wij kopenautospuntnl meent overigens dat het nog steeds 4063 euro is maar als ik ernaar toe ga zal dat ineens lager zijn vermoed ik. ) zijn de kosten nu ongeveer 610-- per maand en opgebouwd uit €160 belasting , €170 brandstof , €40 wa+ verzekering, €120 afschrijving en €120 onderhoud , banden en reparatie bij gemiddeld 22000 per jaar. Omdat we de V70 van een bekende kunnen overnemen gaat de Saab binnenkort weg. Laat het weten als je hem over wilt nemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.