Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Business (2008)

Éminence grise

Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Business
In het huidige tijdperk volgen automodellen elkaar in een steeds sneller tempo op. Een modelcyclus van vijf of zes jaar is al heel gewoon. Dat geldt niet voor de Saab 9-5, die al weer heel wat jaren meegaat.
De Saab 9-5 rijdt al sinds 1997 rond in ons land en zijn opvolger staat pas op de rol voor eind 2009. Dan is het model maar liefst twaalf jaar in productie geweest en dat is tegenwoordig een uitzonderlijk lange tijd in de zakelijke middenklasse, waar de meeste kandidaten al na een jaar of acht het veld moeten ruimen. Door twee grondige facelifts hield Saab de schade nog enigszins beperkt, maar in de tussentijd is de auto al links en rechts ingehaald door de concurrentie. Toch? Of is zo'n grote Zweed nog steeds een goede keus, ondanks z'n nogal rigoureus met chroom gecamoufleerde ouderdomsrimpels?
Aan de enige dieselmotor die leverbaar is in de 9-5 zal het in elk geval niet liggen. Onze testauto heeft deze 1,9-liter TiD onder de kap en samen met de vijftrapsautomaat vormt hij een aangename combinatie. Stationair is de viercilinder turbomotor geen stille machine, hij klinkt dan echt als een doos ratelende spijkers, maar onderweg toont de diesel vooral z'n flexibele en krachtige kant. De voorwielen krijgen 'slechts' 150 pk te verwerken, maar in de 9-5 heb je eingelijk niet meer nodig. De motor is lekker alert en door het opvallend wakkere schakelgedrag van de automaat kun je de kracht efficiënt gebruiken. Al rond de tweeduizend toeren is er 320 newtonmeter aan trekkracht beschikbaar, dus je hoeft helemaal niet overdreven te trappen om de 9-5 vlot op stoom te krijgen. Wanneer we naar de tussenacceleraties kijken, blijkt de Saab gewoon lekker vlot. Als je in 8,2 seconden van 80 naar 120 km/h sprint, hoef je je als 'oude man' helemaal niet te schamen. Wel jammer is het geluidsniveau aan boord als je op snelheid bent; stationair klinkt de motor al niet lekker, al rijdend valt het aanvankelijk wel mee, maar bij 120 km/h zorgt een constante brom voor geluidswaarden rond de 69 dB. Dat mag wel wat subtieler in deze prijsklasse.
Rimpels en kwaaltjes
Er zijn meer punten waar de Saab last heeft van ouderdomsverschijnselen. Zo vertoon het ruimteaanbod in de auto serieuze kwaaltjes: je zou het aan de buitenkant niet zeggen, maar de 9-5 is minder geschikt voor lange bestuurders. Zelfs met de stoel in de achterste stand zaten wij met onze knieën tegen de onderste rand van het dashboard. Dat doet de modernere concurrentie toch echt beter! Daarbij is het lastig om een ideale zitpositie in te stellen; de stoel had verder naar beneden gemogen en het stuur dichter naar de bestuurder toe. De opbergruimte blijft beperkt tot de dashboardkast, een vak in de armsteun en niet al te grote portiervakken. De hoofdruimte is overigens wel goed voor elkaar. Helemáál achterin biedt de Sport Estate maximaal 1.490 liter bagageruimte. Dat is niet enorm, want veel klassegenoten slikken zo'n 1.700 liter, maar voor dagelijks gebruik blijkt de Saab riant genoeg.
Tot slot hebben we het een en ander aan te merken op het materiaalgebruik in de 9-5, er zijn verschillende zaken die niet in een auto in deze prijsklasse thuishoren. De knopjes voor de raambediening, het pookomhulsel en verschillende klepjes zijn gemaakt van erg goedkoop ogende kunststof. Daar had ook wel een laagje silicone overheen gemogen...

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 45.141

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.841 mm / 1.792 mm / 1.459 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.590 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,2s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 204 g/km

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.