Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
De laatste Saab?
- 195.000 km
Voor een uitgebreid verslag van al mijn auto's zie
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421
Na de dure, maar heerlijke 9000 Aero begon de zoektocht naar mijn laatste (?) Saab.
Ik heb uitgebreid gezocht maar heb nogal wat noten op mijn zang:
Allereerst: ik stel een paar eigenwijze eisen aan auto's:
- minstens een forse afschrijving door de eerste eigenaar gehad,
- voldoende ruimte voorin en rechts achterin voor dat grote lompe lijf van mij (royaal meer dan 100 kg, 1.92m lang met een naar verhouding groot lijf; ik werk veel in de auto, laat me dan rijden door een student-chauffeur, dus dan moet ik er wel inpassen))
- sportief rijgedrag
- luxe entourage
- voorkeur voor LPG boven Diesel (geluid)
- moet er mee bij mijn klanten (gemeenten) aan kunnen komen.
Daarmee vallen veel auto's al af:
- BMW 5: helaas, kan niet voor de klanten, heeft geen LPG
- Mercedes: als ik een taxi wil, dan... Bovendien: in een C pas ik niet eens.
*Audi: pas ik niet in, zeker de 4 niet, maar de 6 eigenlijk ook niet, en al zeker niet achterin. Een 15 jaar oude A8 zou kunnen, maar die zijn er niet zo veel met een fatsoenlijk kilometrage. Overigens heb ik de vorige editie van de A6 uitgebreid -ook rijdend- vergeleken met de 9-5 NG, en ik vond de Audi zeker niet beter, en veeeeeel lelijker. Dat geldt overigens voor alle standaard Audi's: zo sexy als een burqa in mijn ogen!
- Insignia pas ik niet in
- 9-5NG pas ik achterin niet in (wel in de Estate, maar daar rijden er maar 29 van rond in Europa (en een paar in de USA), en die doen rond de € 80.000).
*Ford Mondeo Station wel, maar er zijn grenzen... Bovendien: een nieuwe fors gemotoriseerde Mondeo is even duur in de lease als een BMW 5 of een Jaguar Sportbrake. Over vijf jaar zie ik mezelf overigens wel in die Sportbrake rijden
- Lexus: geen LPG of Diesel, eigenlijk pas ik alleen in de LS
- Volvo V70: ik heb uitgebreide proefritten in de V70, zowel de oude als de nieuwe gemaakt en qua rijgedrag vind ik het een drama: lomp, zwabberig en alleen goed om met je Golden Retrievers naar de hei te rijden.
- De S80 daarentegen kan heel goed: comfortabel rustig, stabiel, maar moet je wel een pittige motor in hebben.
- Tesla S. Dat zou gekund hebben, maar ik heb geen (netto) € 50.000 losliggen om te investeren. Ik kreeg een leaseofferte: € 2.900 per maand (mocht ik hem wel na 125.000 km kopen voor € 30.000)
Ik heb in heel veel auto's gezeten en in veel minder auto's gereden. Ik pas in de meeste gewoon niet.
Dan zeggen mensen: ja, maar die Saab 9-5 is gewoon een vergroot Opel Vectra platform. Maar ik vraag me af: is er de afgelopen 15 jaar zo veel aan de kwaliteit van de platforms verbeterd? Aan de elektronica wel, aan de motoren ook, maar daar is in de jaren '00 door het kunnen lenen bij GM niet zo veel achterstand ontstaan, en de 9-5 motoren zijn alleen wat minder schoon dan de BMW's. Maar slechter?
Als ik onbeperkt geld had kwam vrees ik de Porsche Panamera Executive als eerste op het rij, maar als ik er in zou passen en geld geen probleem was zou de Maserati Quattroporte mijn hart nog meer aanspreken.
Daarna is en blijft de BMW 5-serie de onovertroffen koning van de gewone auto's.
Maar eigenlijk vind ik de 9-5 Aero (en op een andere manier de 3.0 V6) elke keer weer positief verrassen qua rijgedrag en vermogen.
Bovendien: je moet eens een vergelijking maken tussen een 2008 9-5 2.3 Aero en BMW's en Audi uit datzelfde bouwjaar met minstens 250 Pk. Die zijn gewoon € 10.000 (of meer) duurder. De BMW is dat geld wel waard, maar de Audi?
Ik blijf dus gewoon hangen op de 9-5 of de Volvo S80 en droom af en toe van andere auto's
Maar een mooie 9-5 Aero, met niet te veel kilometers (zeg 150.000) en een bekende historie. Daar zijn er niet zo veel van
Ik dacht dat ik er een gevonden had:
Een 9-5 Aero, full options, in Barcelona, 2008, met niet meer dan 60.000km op de teller. vraagprijs € 11.900. Komt dan nog BPM bij en importkosten, maar voor rond de € 17.000 zou de auto voor mij zijn.
De auto stond echt te koop voor € 11.900, en dat al enige maanden (ik had hem al langer op het oog)
Ik had contact gehad met de eigenaar, foto's van boekjes, alles.
Afgelopen dinsdag stond mijn tussenpersoon er voor de deur: verkoper niet aanwezig!
's middags wel, maar was de prijs opeens verhoogd naar € 20.000! Waarom? dat werd niet duidelijk. Bij nader contact (waarbij mijn tussenpersoon de print van de eerdere prijs bij zich had) werd schouderophalend gereageerd.
Ik weet niet wat voor briljante verkooptactiek dit is, maar het leidt bij mij in ieder geval niet tot resultaat. Wel jammer,want t is verder een mooie auto.
Na lang verder zoeken, want de prijs van tweedehandsauto's in Nederland is 25% hoger dan in het buitenland zag ik bij "Der Saab" in Braunschweig de auto staan die ik nu heb:
toen 160.000km gelopen, Aero, bijna full options (alleen geen regensensor en geen electrisch inklapbare spiegels), dus met Harman Kardon geluid, alles elektrisch en automatisch, behalve de handbak dan, 260 Pk.
Prijs? € 7.200 + BPM
Het importeren is een fluitje van een cent.
In Nederland heb ik er LPG in laten bouwen (Landi-Vogels, grootste injectoren, netto tankinhoud 57 liter).
Helaas had ik binnen een paar weken een beetje schade: de oprit uit, en tegen een paaltje op mijn eigen oprit :-(
Maar voor € 300 was dat weer netjes.
Ik rijd er nu 35.000 km mee en de auto doet wat hij moet doen en meer dan dat:
Ruim, comfortabel, onwijs snel en sterk, messcherpe weglegging en strak sturen.
Twee kleinigheidjes gehad in deze tijd: een of andere kachelkraan dinges lekte koelvloeistof (standaardprobleempje kennelijk, had ik bij de 9-5 V6 ook een keer, bij 35 graden in Frankrijk; da's lastiger dan hier thuis)
en een of ander vacuumdingetje waardoor hij stationair 1.500 toeren draaide.
Omdat de navigatie nogal verouderd is (laatste update 2010) heb ik een Garmin Headup display gemonteerd.
Navigatie van Navigon op de telefoon, via bluetooth naar een heel bescheiden headup-display op het dashboard. Geeft snelheid, maximumsnelheid, en via een pijltje de volgende afslag aan.
Omdat ik graag zo weinig mogelijk licht binnenin heb vind ik het heerlijk.
Alleen wil hij bij het bellen nogal eens afslaan. maar dat is met drie drukjes op knopjes hersteld.
Verbruik: op gas 1:9, op benzine 1: 10,5
In ieder geval: goed voor nog 200.000 betrouwbare kilometers, zo lijkt het
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.