Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Saab
  • 9-5

Saab 9-5 2.0 t SE (1999)

Saab zoekt 't hogerop

Saab 9-5 2.0 t SE (1999)
  • Autotest
10 januari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de 9-5 heeft Saab een model in handen waarmee het Zweedse merk de grote middenklassers van de 'betere merken' serieus kan beconcurreren. De SE 2.0t combineert de basismotor met een luxe uitrusting.

Saab wordt algemeen gezien als een van de betere merken; producent van auto's voor een - vrij select - publiek van echte liefhebbers. Maar het ooit als vliegtuigfabriek begonnen merk bleek wat te exclusief. Te klein om voldoende geld in de ontwikkeling van nieuwe modellen en motoren te kunnen steken. Het grote General Motors, dat na het verdwijnen van de Senator toch in de hogere regionen van de Europese automarkt actief wilde blijven, had de financiële middelen wél. En zo werd een oplossing gevonden waar de Amerikaanse automobielgigant en het kleine Zweedse merk beide garen bij sponnen. Saab kwam onder de vleugels van GM dat daarmee z'n 'betere merk' in handen kreeg en de Zweden konden beschikken over nieuwe Opel-motoren en de middelen om het modellenprogramma onder handen te nemen.
Als eerste product van deze samenwerking kwam er in 1993 een nieuwe Saab 900, gebouwd op de - aangepaste - bodemgroep van de Vectra. Inmiddels verscheen van dit model een gefacelifte versie, die 9-3 gedoopt werd. Daarmee loopt de type-aanduiding van Saabs middenklasser in de pas met die van grote broer 9-5 die in 1997 werd geïntroduceerd. Deze 9-5 is de wagen waarmee GM het via z'n Zweedse connectie opneemt tegen de gevestigde 'betere merken'.

Merkidentiteit

Saab heeft ervoor gewaakt z'n merkindentiteit te verliezen. En met succes. De vormgeving van de 9-5 sluit z- goed bij die van voorgaande modellen aan, dat minder doorgewinterde autospotters niet één-twee-drie in de gaten hebben dat ze met een nieuw model te maken hebben. Het interieur vertoont een aantal typische Saab-kenmerken. Zo zit de contactsleutel niet aan de stuurkolom, maar op de tunnelconsole, achter de versnellingspook. Om het slot te vergrendelen moet je de pook in de achteruit zetten en vervolgens de sleutel naar links draaien. Ook typisch Saab zijn de ventilatieroosters met 'wafel'-structuur. Verder kennen we het instrumentenpaneel en de middenconsole, samengevoegd tot één geheel met afgeronde hoeken, uit andere Saab-modellen. Wat de klokkenwinkel betreft is eenvoud troef. De sobere cijfers en lijnen van de instrumenten steken scherp af tegen een matzwarte achtergrond. Boven de 140 zijn de cijfers van de snelheidsmeter verkleind uitgevoerd. Voor het rijden in het donker heeft Saab het zogeheten 'Night Panel' ontwikkeld. De achterliggende gedachte is dat de aandacht van de bestuurder zo min mogelijk van de weg moet worden afgeleid. Dat wordt als volgt bereikt: druk je op de 'Night Panel'-knop, dan dooft de verlichting van alle instrumenten, behalve de snelheidsmeter. Maar ook de achtergrondverlichting van die meter wordt gedimd en achter de cijfers boven de 140 gaat hij zelfs uit. Dat wil echter niet zeggen dat de bestuurder verstoken blijft van essentiële informatie, want als een instrument iets belangrijks te melden heeft, licht het vanzelf op. En er zijn meer bijzondere details. Zo past de hoogte-instelling van de veiligheidsgordels zich vanzelf aan bij de stand van de stoelen en het postuur van bestuurder en bijrijder. Voorts zijn er links en rechts twéé zonnekleppen gemonteerd. Als je er één naar de zijruit draait, houdt de andere nog altijd van voren komende zonnestraling tegen. Dan de hoofdsteunen. Die zijn zo gevormd dat er nooit een gat valt tussen de steunen en de bovenkant van de leuning. Verder heeft Saab ze voorzien van een mechanisme dat bij een aanrijding van achteren het optreden van nekletsel tegengaat.
Maar afgezien van dit soort Saab-eigenaardigheden, is de 9-5 ook een reiswagen die z'n achterpassagiers een flinke hoeveelheid ruimte biedt en behoorlijk wat bagage kan meenemen. En hij is gebouwd op rijplezier. De besturing werkt niet zwaar maar wel prettig direct; vering en demping zijn stevig afgestemd, maar zorgen toch voor comfortabele ritten; de wagen ligt strak op de weg en laat zich makkelijk door snelle bochten sturen. En de 2,0-liter motor met turbo zorgt dan wel niet voor superprestaties, maar maakt de 9-5 echt wel vlot genoeg. Wij zien het met de grote 'betere-Zweed' wel zitten. En gezien de belangstelling voor deze wagen staan we daarin niet alleen.

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 2.0 t SE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 42.406

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.985 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.792 mm / 1.449 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/55VR16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 15,1 s
Brandstofverbruik 9,2 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
Saab Saab 9-5

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-5 2.0t SE AUT LEDER CLIMA NAP APK 2001

    Saab 9-5 2.0t SE AUT LEDER CLIMA NAP APK 2001

    • 2001
    • 316.770 km

    € 1.499

    Saab 9-5 2.3t SE AUTOMAAT I LEDER I YOUNGTIMER I 133000 KM

    Saab 9-5 2.3t SE AUTOMAAT I LEDER I YOUNGTIMER I 133000 KM

    • 1998
    • 133.544 km

    € 6.999

    Saab 9-5

    Saab 9-5

    • 1999
    • 345.724 km

    € 1.250

Meer Saab 9-5 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    4
    • 2 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    5
    • 1 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
meer reviews
Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

Een normaal mens zou een auto met een kilometerstand van op een haar na 500.000 met een fluwelen...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021
  • Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    • 20 mei 2021
  • Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 –...

    • 18 november 2019
  • Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531...

    51
    • 8 mei 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-5 Aero

    Saab 9-5 Aero

    • 24 april 2017
  • Nieuws
    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    97
    • 12 september 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-5

    Facelift Friday: Saab 9-5

    55
    • 18 september 2015
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden